Bytom: w 2022 roku dworzec kolejowy doczeka się remontu. Mieszkańcy apelują, żeby zachować jego historyczny klimat
W połowie grudnia ubiegłego roku umowa na modernizację linii kolejowej nr 131. Przebudowana ona zostanie na odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie. W ramach inwestycji, na którą PKP Polskie Linie Kolejowe planują przeznaczyć ponad 1 mld zł, remontu doczeka się również hala peronowa bytomskiego Dworca PKP.
- To kolejna dobra informacja dla naszego miasta. [...] Na tej inwestycji z pewnością skorzystają mieszkańcy Bytomia, którzy podróżują koleją do szkół oraz pracy - podkreśla prezydent Mariusz Wołosz.
Nie przeocz
Ponadto zaplanowano zmianę układu torowego stacji w Bytomiu, modernizacje drugiego, trzeciego oraz czwartego peronu czy zabezpieczenie konstrukcji hali nad peronami przed korozją. Mają także powstać nowe elementy małej architektury (wiaty, stojaki na rowery, ławki i tablice informacyjne). Warto nadmienić, że hala peronowa jest do Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Bytomia.
Modernizacja - jak zapowiedziały PKP Polskie Linie Kolejowe - ma rozpocząć się w 2022 roku. Mieszkańcy Bytomia, w związku z remontem, oczekują poszanowania zabytkowej infrastruktury stacji.
- Bytom po wielu latach zaniedbań ma niepowtarzalną szansę, aby w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131 odzyskać dworzec w jego pierwotnym, unikatowym wyglądzie - wyjaśniają członkowie kolektywu BytoMy.
Zobacz koniecznie
- Apelujemy do PKP Polskie Linie Kolejowe aby nadchodzący remont stacji kolejowej w Bytomiu odbył się z poszanowaniem unikatowej, zabytkowej i cennej architektonicznie infrastruktury tego miejsca, a także by ten remont przyczynił się do poprawy dostępności samej stacji i jej otoczenia miedzy innymi dla osób niepełnosprawnych - dodają społecznicy, autorzy petycji, którą podpisało już ponad 200 osób.
Można ją podpisać w TYM miejscu.
Postulatów jest dokładnie dziewięć. Wśród nich m.in. odtworzenie oryginalnego szklenia dachu i ścian hali peronowej, montaż ogrzewanych poczekalni peronowych czy zachowanie, zabezpieczenie oraz udrożnienie tuneli pod dworcem tak, by łączyły podzielone koleją obie strony miasta.
- Jeżeli chodzi o modernizację dworca kolejowego, to priorytetowe dla nas jest zachowanie jego funkcjonalności i dostosowanie hali peronowej do potrzeb wszystkich pasażerów, w tym osób niepełnosprawnych. Oczywiście, widzimy postulaty społeczników w przestrzeni internetu. Na spotkaniach z przedstawicielami PKP PLK, którzy odpowiadają za modernizację, przedstawiamy te pomysły. Niemniej jednak to nie miasto jest stroną, która decyduje o zakresie inwestycji - wyjaśnia Małgorzata Wegiel-Wnuk, rzecznik bytomskiego magistratu.
Musisz to wiedzieć
Bądź na bieżąco i obserwuj
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?