Bytom: "La rondine - Jaskółka" G. Puccini - premiera w Operze Śląskiej

Magdalena Nowacka-Goik
Magdalena Nowacka-Goik
Próby do "La Rondine - Jaskółki" w Operze Śląskiej.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Próby do "La Rondine - Jaskółki" w Operze Śląskiej.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Fot. Karol Fatyga
W sobotę 29 maja, w Operze Śląskiej w Bytomiu odbyła się premiera międzynarodowej koprodukcji „La Rondine – Jaskółki” Giacomo Pucciniego. Łukasz Goik, dyrektor Opery Śląskiej, podkreśla, że to niezwykłe wydarzenie, bowiem tytuł ten po raz pierwszy jest wykonywany na bytomskiej scenie.

Bytom: "La rondine - Jaskółka" G. Puccini - premiera w Operze Śląskiej

Spektakl jest koprodukcją z Meininger Staatstheater / Kulturstiftung Meiningen-Eisenach zrealizowaną w Niemczech w 2019 roku. Przedstawienie reżyserował Bruno Berger-Gorski i on także będzie czuwał nad całokształtem bytomskiego widowiska. Jego myślą przewodnią jest oddanie znaczenia prawdziwej miłości, które tak silnie jest eksplorowane przez Pucciniego w dwóch ostatnich dziełach („Turandot” i „La Rondine”).

Berger-Gorski nie analizuje tylko treści „Jaskółki”, skupia się także nad historią utworu i  biografią kompozytora: "Puccini zmieniał tę operę trzy razy, jednak nie udało mu się znaleźć odpowiedniego opisu MIŁOŚCI. Zgaduję, że z podobną rozterką mógł mierzyć się w życiu prywatnym. (…) „La Rondine” jest zatem refleksją nad życiem jednego z najważniejszych kompozytorów początku XX wieku szukającego odpowiedzi na pytanie o istotę miłości. Odpowiedzi tej udziela sama muzyka na końcu tego wspaniałego arcydzieła”.

Nie przeocz

„Jaskółka” jest historią kurtyzany, która po spotkaniu młodego i nieświadomego studenta Ruggera ucieka od wygodnego życia, swojej „złotej paryskiej klatki”, by odnaleźć prawdziwe uczucie.

W bytomskiej realizacji przenosimy historię „La Rondine” do czasów Grace Kelly. Akcja pierwszego aktu odbywa się w luksusowym hotelu, gdzie stoi fortepian, metafora sztuki i uczuć. Każdy z bohaterów opery jest w jakiś sposób związany z artystycznym życiem Paryża. Operę tę cechuje nie tylko wielowymiarowa historia, ale także doskonała muzyka w późnym, dojrzałym stylu kompozytorskim. Warto także podkreślić, że w Operze Śląskiej kompozycja wybrzmi ze znakomitą obsadą: w główne role wcielają się m.in. Iwona Sobotka, Katarzyna Mackiewicz i Andrzej Lampert.

Spektakle odbędą się na żywo w Operze Śląskiej w Bytomiu jeszcze 5, 6, 12, 13 czerwca, a także 15 czerwca w Teatrze Śląskim w Katowicach.

Zobacz koniecznie

  • kierownictwo muzyczne: Yaroslav Shemet
  • reżyseria: Bruno Berger-Gorski
  • scenografia: Helge Ullmann
  • kostiumy: Françoise Raybaud
  • choreografia: Andris Plucis

OBSADA

  • MAGDA Iwona Sobotka, Katarzyna Mackiewicz, Gabriela Gołaszewska
  • LISETTE Ewelina Szybilska, Marta Huptas, Aleksandra Orłowska
  • RUGGERO Andrzej Lampert, Łukasz Załęski
  • PRUNIER Albert Memeti, Tomasz Tracz
  • RAMBALDO Adam Woźniak, Zbigniew Wunsch
  • YVETTE Paulina Horajska, Roksana Majchrowska
  • BIANCA Joanna Kściuczyk –Jędrusik, Kinga Czyż
  • SUZY Anna Borucka, Kinga Czyż
  • Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Yaroslava Shemeta

Projekt wydano z finansowym wsparciem Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Koprodukcja z Meininger Staatstheater / Kulturstiftung Meiningen-Eisenach.

Musisz to wiedzieć

Tragedii można było uniknąć. Oskarżenia po adresem Baldwina

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie