Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bytom: ogłoszono przetarg na budowę węzła przesiadkowego. To jedna z najważniejszych inwestycji w mieście w ostatnich latach ZDJĘCIA

Szymon Bijak
Szymon Bijak
Węzeł przesiadkowy ma odmienić komunikacyjne oblicze miasta.
Węzeł przesiadkowy ma odmienić komunikacyjne oblicze miasta. Archiwum MZDiM w Bytomiu/An Archi Group Sp. z o.o.
Węzeł przesiadkowy, który planowany jest przy pl. Wolskiego, ma zmienić komunikacyjne oblicze Bytomia. Jego budowa uzależniona jest jednak od uzyskania unijnego dofinansowania.

Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu ogłosił przetarg warunkowy na budowę węzła przesiadkowego, które ma powstać przy pl. Wolskiego. Władze miasta zapowiadają, że jeśli uda się otrzymać dofinansowanie unijne, prace zaczną się jeszcze w tym roku.

Budowa węzła przesiadkowego uzależniona od wsparcia UE

Zgodnie z nowymi założeniami, dworzec przesiadkowy w Bytomiu ma być dwukondygnacyjnym budynkiem. Jego kubatura wyniesie 105 tys. metrów sześciennych.

Inwestycja będzie wiązała się z przebudową układu drogowego: DK 94 – pl. Wolskiego, ul. Kolejowej i Miarki, DK 11 – ul. Powstańców Warszawskich, układu skrzyżowań DK 94 na odcinku od ul. Kolejowej do ul. Miarki oraz powstaniem nowych ścieżek rowerowych o długości ponad 1000 m, a także budową rampy towarowej, części drogowej i torowej na potrzeby PKP PLK.

- Jeśli pozyskamy środki z Unii Europejskiej na tę inwestycję i wyłonimy w przetargu wykonawcę, jesteśmy gotowi do rozpoczęcia jeszcze w tym roku prac. Węzeł przesiadkowy na pl. Wolskiego usprawni komunikację w centrum miasta, zapewni pasażerom wygodną przesiadkę – wyjaśnia Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.

Tak jak już zostało wspomniane - budowa węzła przesiadkowego jest uzależniona od pozyskania przez miasto dofinansowania.

- Ubiegamy się o dofinansowanie tej kluczowej dla Miasta inwestycji w kwocie 100 mln zł. Jeśli pozyskamy fundusze z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 -2020, będzie możliwa jej realizacja – dodaje Michał Bieda, zastępca prezydenta miasta. - Niestety poprzednie władze wyrażały zgodę na zgłaszanie projektów przez inne gminy poza ich alokacją, a to może oznaczać, że w tym naborze pozostanie mniej środków niż pierwotnie zakładano – kontynuuje Bieda.

Jak będzie wyglądało centrum przesiadkowego?

Miasto musiało zmienić projekt dworca przesiadkowego, który będzie dostosowany zarówno do potrzeb, jak i - przede wszystkim - możliwości finansowych.

Nie przegap

W budynku na parterze zlokalizowanych będzie 8 peronów z 16 przystankami dla autobusów, miejsca dla busów i taksówek, poczekalnie dla pasażerów, toalety, kasy biletowe oraz parking dla rowerzystów, który będzie mógł pomieścić 80 rowerów.

Natomiast na pierwszej kondygnacji zaplanowano parking dla samochodów. Powstać ma aż 239 miejsc, w tym 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych, 10 miejsc tzw. kiss&ride (służące do krótkiego postoju trwającego ok. 1-2 min.) oraz dwa stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych.

- Poprzedni projekt został uznany przez Europejski Bank Inwestycyjny za projekt przewymiarowany. Stąd decyzja o zmianie projektu. Przewidywane koszty realizacji inwestycji spadły o 100 mln zł – wyjaśnia zastępca prezydenta Bytomia.

Warto także wspomnieć, że w budynku będzie znajdować się zaplecze socjalne, pomieszczenia obsługi i techniczne, a także sale konferencyjne, wypoczynkowe oraz windy.

Oferta promocyjna

Cały parking ma zostać natomiast objęty systemem identyfikacji zajętości miejsc postojowych z tablicami informacyjnymi. Dzięki temu rozwiązaniu kierowcy będą mieli aktualną wiedzę o dostępnych miejscach parkingowych na terenie bytomskiego węzła przesiadkowego. Obiekt w pełni zostanie także dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Miasto zapowiada tramwaj do centrum przesiadkowego

W związku z budową węzła przesiadkowego, planowane jest także przedłużenie linii tramwajowej wzdłuż ul. Powstańców Warszawskich (od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Moniuszki) do dworca kolejowego i dalej do ul. Jagiellońskiej. Inwestycja będzie realizowana przez Tramwaje Śląskie SA.

Zmiany w komunikacji miejskiej nieuniknione

Oczywiście, tak duża inwestycja spowoduje dość znaczne zmiany komunikacyjne. Nie chodzi tylko o objazdy i utrudnienia drogowe, ale - przede wszystkim - o zmianą lokalizacji dworca autobusowego, który na czas budowy zostanie najprawdopodobniej przeniesiony na ul. Olimpijską obok stadionu Polonii Bytom.

To rozwiązanie umożliwia dobre skomunikowanie z z ul. Tarnogórską i Strzelców Bytomskich (DK 11) oraz z ul. Łużycką i Wrocławską (DK 94).

Na koniec trzeba wspomnieć, że wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał dwa lata od dnia zawarcia umowy na realizację wszystkich robót związanych z budową węzła przesiadkowego.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera