PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły inwestycję realizowaną na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. W jej ramach zmiany czekają także stację w Bytomiu. Zaplanowano nie tylko przebudowę linii kolejowej nr 131, ale i hali peronowej tutejszego dworca PKP. W związku z tym wprowadzono zmiany w organizacji ruchu dla pasażerów podróżujących z Bytomia do Gliwic. Co się zmieniło?
Przypomnijmy, że prace modernizacyjne na odcinku Centralnej Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. Inwestycja szacowana na 1,2 mld zł realizowana jest w ramach zadania „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Koszt zadania jest spory, a dofinansowanie na jego opłacenie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 roku, a ich realizacja ma zapewnić sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów ze Śląska w stronę portów. Dzięki tej inwestycji ma nastąpić zwiększenie przepustowości stacji oraz rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego.
- Liczymy również, że powstająca linia kolejowa do Pyrzowic oraz nowe połączenie kolejowe z Rudą Śląską, będą miały wpływ na zwiększenie ruchu pasażerskiego przez nasze miasto - dodaje wiceprezydent Michał Bieda.
Zmiany dla podróżnych kursujących między Bytomiem i Gliwicami
Prace na stacji PKP w Bytomiu rozpoczęły się od budowy peronu tymczasowego dla podróżujących w relacji Bytom – Gliwice. 12 września w trasę wyjechała ostatnia para pociągów (odjazd z Gliwic o godz. 22:56 oraz odjazd z Bytomia o godz. 23:30) kursująca na starym szlaku. We wtorek, 13 września, wprowadzona została tymczasowa komunikacja zastępcza. W związku z modernizacją hali peronowej bytomskiego dworca PKP zmieniono też lokalizację peronu, z którego z bytomskiego dworca odjeżdżają pociągi do Gliwic. Wyłączono bowiem 4 peron w hali dworca PKP w Bytomiu i utworzono peron tymczasowy dla podróżujących w relacji Bytom - Gliwice. Znajduje się on od strony ul. Zabrzańskiej, a dojście do peronu będzie możliwe od strony pl. Wolskiego tunelem zachodnim oraz dalej przez peron kolei wąskotorowej. Dodatkowo wyznaczono alternatywne dojście do peronu od strony ul. Zabrzańskiej dla osób z niepełnosprawnościami.
Informacje o utrudnieniach w ruchu pociągów znajdują się na stronie internetowej Kolei Śląskich.
Nie przeocz
- Zobaczcie ten wrześniowy wysyp grzybów na Śląsku. Mamy zdjęcia od internautów
- Śledztwo w sprawie śmierci prof. Mariana Zembali. Jaka jest decyzja prokuratury?
- Wulkan emocji kibiców na derbach Górnik Zabrze - Piast Gliwice. Zobaczcie zdjęcia
- Tarnowskie Góry. Gwarki 2022. W sobotę na scenie Lanberry i Nocny Kochanek [ZDJĘCIA]
Co się zmieni po przebudowanie hali peronowej?
Jak informuje Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., na stacji będą trzy nowe perony, przygotowane z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pojawią się też windy, które ułatwią komunikację. Dodatkowo zmieni się nagłośnienie i oznakowanie. Wymienione zostanie też oświetlenie oraz zamontowane nowe ławki. Hala peronowa nad peronami zostanie odnowiona.
- Przebudowa obejmuje - zgodnie z ustaleniami pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a miastem Bytom oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – historyczne przeszklenia oraz wykonanie wzmocnień. Takie rozwiązanie pozwoli na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Odnowione zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony – wyjaśnia Katarzyna Głowacka.
Oznacza to, że na bytomską stację wróci przeszklenie hali peronowej dworca pochodzącej z 1929 roku.
Remont obejmie nie tylko halę peronową, bowiem zgodnie z planami PKP przebudowany zostanie także wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki.
- Zostaną zachowane fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzone powierzchnie ścian i gzymsów z cegły – wyjaśnia Katarzyna Głowacka.
W sumie, przebudowa obejmie ok. 28 km torów. Zmodernizowana zostanie również sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Co więcej, powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom. Osoby pełniące dyżur w Centrum zadbają o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa.
Prace trwają. Wiadomo, że w pierwszej fazie na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Stary ma zostać zbudowany nowy przystanek Chorzów Uniwersytet. Dodatkowo, zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa oraz perony na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Remont czeka też bytomskie stacje znajdujące się na odcinku linii nr 131 w Bytomiu. Chodzi o stację w Bytomiu i Bytomiu-Karbiu. Z kolei stacja Bytom-Północny zostanie przesunięta o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich. Dzięki temu pasażerowie będą mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.
Zobacz także
Co z nastawnią bramową BT?
Pisząc o modernizacji bytomskiego dworca nie można zapomnieć o nastawni bramowej BT. Dzięki staraniom Stowarzyszenia Na Rzecz Zabytków Fortyfikacji „Pro Fortalicium” obiekt udało się wpisać do rejestru zabytków. W związku z powyższym budynek musi zostać zachowany w stanie nienaruszonym. PKP musiało uwzględnić to w projekcie. Finalnie, układ torowy stacji w Bytomiu został tak zaprojektowany, żeby nastawnia pozostała na swoim miejscu.
Musisz to wiedzieć
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?