Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bytom zamówił prace mające rozwiązać problem podtapiania ulicy Piłsudskiego. Po każdej ulewie robi się tam powódź

PAP
PAP
Na realizację wartej prawie 45 mln zł inwestycji miasto dostało 30 mln zł dofinansowania z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.
Na realizację wartej prawie 45 mln zł inwestycji miasto dostało 30 mln zł dofinansowania z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. arch. DZ
Samorząd Bytomia zamówił prace związane z kanalizacją, które mają rozwiązać problem podtapiania podczas ulew głównej ulicy miasta - ul. Piłsudskiego. W ciągu trzech lat ma powstać pod nią zbiornik retencyjny wraz z nową kanalizacją deszczową oraz drogami i chodnikami.

Na realizację wartej prawie 45 mln zł inwestycji miasto dostało 30 mln zł dofinansowania z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Ul. Piłsudskiego to północny fragment jednokierunkowej obwodnicy ścisłego centrum Bytomia.

Jak przekazało w środę biuro prasowe bytomskiego magistratu, tego dnia Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne podpisało umowę z konsorcjum firm: Mt-Eco z Imielina i Justmar z Chełma Śląskiego na przebudowę dróg i chodników wraz z infrastrukturą towarzyszącą w części ulic Piłsudskiego, Matejki, Krakowskiej oraz pl. Sobieskiego.

- Od kilku lat przygotowujemy się do rozwiązania problemu zalewania ulicy Piłsudskiego w czasie nawalnych deszczów. Po opracowaniu raportu dotyczącego pracy kanalizacji deszczowej w ul. Piłsudskiego w czasie opadów nawalnych, wystąpiliśmy o dofinansowanie - powiedział cytowany w informacji miasta jego prezydent Mariusz Wołosz.

Inwestycja ma zostać wykonana w dwóch etapach. Pierwszy to wykonanie dokumentacji technicznej (w ciągu roku), drugi - wykonanie przebudowy sieci kanalizacji deszczowej wraz z budową podziemnego zbiornika retencyjnego oraz układu drogowego (w ciągu kolejnych dwóch lat).

Infrastruktura ta powstanie wzdłuż ul. Piłsudskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Matejki do skrzyżowania z ul. Chrobrego. Obejmie również przebudowę tych skrzyżowań oraz ul. Matejki od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do ul. Szkolnej, a także budowę sieci i przyłączy wodociągowych i kanalizacji sanitarnej w pasie drogowym ul. Piłsudskiego u Matejki.

Jak zaznaczył członek zarządu Bytomskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego Marek Stajndor, każda inwestycja drogowa w tym mieście to okazja do przeprowadzenia modernizacji sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Dlatego przy przebudowie ul. Piłsudskiego spółka wykona również kompleksową przebudowę tych sieci wraz z przyłączami.

- Od czasu zakończenia w 2012 r. budowy trzeciego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej, przebudowa sieci kanalizacji deszczowej wraz z budową zbiornika retencyjnego podziemnego oraz układu drogowego ul. Piłsudskiego będzie największą tego typu inwestycją drogowo-kanalizacyjną w Bytomiu – zaznaczył zastępca dyrektora ds. technicznych Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów Paweł Wittich.

Miasto wyjaśnia, że do problemów podczas ulew w rejonie ul. Piłsudskiego doprowadziły szkody górnicze. Miejsce to jest zlewnią obszaru śródmieścia, obejmującą około 500 ha. Ze względu na położenie i szkody górnicze, które przyczyniły się do znacznego obniżenia terenu, do kanalizacji deszczowej w tym rejonie spływają wody opadowe nie tylko ze ścisłego śródmieścia.

Aby móc temu przeciwdziałać, na zlecenie miasta przygotowano raport, który potwierdził poważne zagrożenie wylewami i nieefektywne działanie układu odwodnienia zlewni ul. Piłsudskiego. W raporcie stwierdzono, że w tym kierunku spływają wody opadowe między innymi z ulic: Chrobrego, Webera, Kwietniewskiego, Piekarskiej, Podgórnej, Strażackiej, Murarskiej, Żołnierza Polskiego, placów: Grunwaldzkiego i Sobieskiego, a nawet z Rynku i częściowo z ul. Korfantego.

Zgodnie z raportem system kanalizacji deszczowej w ul. Piłsudskiego odbiera wodę również z bardziej oddalonych ulic jak: Tarnogórska, Chrzanowskiego - w tym z okolic muszli koncertowej w Parku im. Franciszka Kachla - oraz ul. Olimpijskiej, gdzie znajduje się przepompownia „Kościuszko” należąca do Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA.

Intensywne opady deszczu i nagromadzenie wód opadowych w jednym miejscu powoduje, że sieć kanalizacji deszczowej w ul. Piłsudskiego nie jest w stanie ich przyjąć – stąd powtarzające się lokalne podtopienia.

Inwestycja pn. „Przebudowa dróg i chodników wraz z infrastrukturą towarzyszącą w części ulic Piłsudskiego, Matejki oraz pl. Sobieskiego w Bytomiu” będzie realizowana ze środków budżetu miasta oraz z dofinansowania w ramach Programu Inwestycji Strategicznych - w wysokości 30 mln zł. Łączny koszt to 44,9 mln zł. (PAP)

autor: Mateusz Babak

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera