Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Centra logistyczne i magazyny to pewny rynek

Katarzyna Kapusta
Zagłębie jest potęgą transportowo-logistyczną w regionie
Zagłębie jest potęgą transportowo-logistyczną w regionie 123rf
Zagłębie jest potęgą transportowo-logistyczną w regionie. Rynek powierzchni magazynowych w Polsce rośnie z roku na rok. I choć przoduje Warszawa, to tuż za nią jest województwo śląskie.

Rok 2015 był rekordowy pod względem budowy i najmu powierzchni magazynowych w Polsce. Magazyny i centra logistyczne to pewny rynek, kto ma pieniądze, ten buduje i wie, że nie straci.

Z raportu Colliers International i Cushman & Wakefield wynika, że tylko w 2015 roku w Polsce przybyło ponad 925 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni magazynowej. Większość z magazynów powstała w Warszawie oraz na Górnym i Dolnym Śląsku. Także w ubiegłym roku wynajęto aż o 100 tysięcy mkw. więcej niż w 2014 roku. Z kolei trzy pierwsze miesiące 2016 roku to prawdziwy rekord. W całym kraju w tym okresie podpisano umowy najmu na łącznie 680 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni magazynowych. Tak dobrego wyniku nie było od 10 lat. Najwięcej powierzchni magazynowych i centrów logistycznych w województwie śląskim powstaje w Zagłębiu Dąbrowskim.

Zagłębie Dąbrowskie to potęga logistyczno-transportowa
Aglomeracja Górnego Śląska to jeden z najprężniej rozwijających się regionów w Polsce. Jeśli chodzi o rynek magazynowy, to Śląskie jest drugim po Warszawie rynkiem magazynowym w Polsce, gdzie podaż kształtuje się na poziomie 1,5 miliona mkw. Bardzo dobra infrastruktura dróg oraz bliskość sąsiednich granic wpływają na atrakcyjność tej aglomeracji. Największe jednak skupisko centrów logistycznych i terminali przeładunkowych znajduje się w Zagłębiu.

Przecinają się tu drogi krajowe nr 1 i 94, blisko stąd do autostrady A4, lotniska w Pyrzowicach, a na Daleki Wschód kontenery można wysłać w Sławkowie. Znajduje się tu kilkanaście centrów logistycznych i terminali. W samej Czeladzi są dwa centra logistyczne, kolejne mieszczą się w Sosnowcu i w Będzinie.

Pięć z nich obsługuje transport drogowy (cross-dock). W Dąbrowie Górniczej znajduje się centrum magazynowe ProLogis. Co ciekawe, jeden terminal do przeładunku towarów i ich dalszej dystrybucji z ośmioma rampami jest w stanie obsłużyć 190 samochodów na dobę. Jeden z terminali, który powstał w Czeladzi w 2012 roku, ma 30 ramp, co oznacza, że w ciągu doby może przyjąć aż 720 samochodów. Najbardziej jednak znanym terminalem jest ten kolejowy w Sławkowie.
- Faktycznie, uprzywilejowana struktura Zagłębia sprzyja powstawaniu nowych centrów logistycznych. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy - tłumaczy Andrzej Nowrotek, wiceprzewodniczący Śląskiego Związku Przewoźników Transportu Drogowego. - Z jednej strony skomasowanie terminali tak blisko siebie jest dobrym rozwiązaniem, jednak z drugiej strony powoduje ostrą konkurencję - dodaje.

Dla wielu firm jest to kluczowy region dystrybucji krajowej oraz międzynarodowej na rynki Czech, Słowacji czy Węgier. Inwestorzy wybierają lokalizacje, która umożliwia dalszą rozbudowę powierzchni logistycznej.

Gminy chętnie współpracują z tymi, którzy chcą inwestować pieniądze
W Będzinie przy ulicy Zagórskiej i Krakowskiej, na granicy z Sosnowcem, Panattoni Europe wybudowało halę fabryki Johnson Electric. Hala produkcyjna ma powierzchnię 6,1 tysiąca metrów kwadratowych, jest też miejsce na powierzchnię biurową, a także 400 miejsc parkingowych dla pracowników.

Budowa fabryki zakończyła się we wrześniu. Wcześniej fabryka koncernu znajdowała się w oddalonej o 4 kilometry Dąbrowie Górniczej, gdzie była ulokowana w kilku budynkach. Hala powstała w systemie BTS, czyli obiektu szytego na miarę potrzeb klienta. W podpisaniu umowy pomiędzy Panattoni Europe a Johnson Electric pośredniczyła firma doradcza Colliers International.

- Największym wyzwaniem dla tego projektu było wyznaczenie optymalnej lokalizacji nieruchomości, która miała zapewnić klientowi warunki do dalszego rozwoju zarówno w kontekście przyszłej rozbudowy zakładu, jak i dostępności do kapitału ludzkiego - mówi Krzysztof Kienorow, senior associate w Dziale Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych Colliers International.

Atrakcyjne położenie gospodarcze i usytuowanie w centrum górnośląskiej aglomeracji są niewątpliwymi atutami Będzina. Jak tłumaczy Łukasz Komoniewski, prezydent miasta, to także konsekwentna polityka zorientowana na inwestorów.

- Przez ostatnich kilka lat czyniliśmy starania, aby ten uśpiony potencjał wykorzystać. Przede wszystkim przyciągnięcie inwestorów wymaga opracowania planów zagospodarowania przestrzennego, co zdecydowanie zwiększa zainteresowanie potencjalnych kupców, gdyż przyspiesza proces budowlany - tłumaczy prezydent Komoniewski.

- Na chwilę obecną Będzin posiada MPZP dla ponad 2/3 powierzchni miasta, a prace nad pozostałą częścią nadal trwają. Kolejną ważną kwestią jest uzbrojenie w infrastrukturę techniczną terenów dotychczas niezagospodarowanych. Istnienie drogi dojazdowej, wodociągu i kanalizacji sanitarnej czy komunikacji miejskiej są dziś elementami przeważającymi przy typowaniu lokalizacji dla inwestycji. Doprowadzenie mediów zwiększa nie tylko atrakcyjność nieruchomości, ale także jej wartość rynkową. Doskonałym na to przykładem jest obszar tzw. Gospodarczej Bramy Śląska, zlokalizowany w dzielnicy Warpie. Zainwestowanie w zaplecze techniczne przyciągnęło do Będzina bardzo poważnego inwestora, który zakupił od miasta teren o powierzchni blisko 5 ha, a niecały rok później otworzył fabrykę dającą 1000 miejsc pracy - dodaje.
Na tym nie koniec. Miastu udało się pozyskać kolejnych inwestorów, którzy zdecydowali się ulokować swoje pieniądze w Będzinie. W obszarze strefy gospodarczej, w południowo-wschodniej części miasta, w niedługim czasie powstaną hale magazynowe na działce o powierzchni prawie 2 ha, a tuż obok - na gruncie mającym ponad hektar - rozwinie się działalność produkcyjno-magazynowa. Jeszcze w tym roku Będzin planuje ogłoszenie dwóch przetargów obejmujących teren ponad trzech hektarów.

- Mam nadzieję, że popyt na tereny inwestycyjne w Będzinie będzie się nadal utrzymywał. Zagospodarowanie całego pola inwestycyjnego, przygotowanego pod działalność gospodarczą, pozwoliłoby w znacznym stopniu rozwiązać problem bezrobocia, który narastał w Będzinie po likwidacji ciężkiego przemysłu - tłumaczy Łukasz Komoniewski.

Od października na tereny inwestycyjne w rejonie ul. Cieszkowskiego w Będzinie można dojechać autobusem. Korzystają na tym m.in. pracownicy fabryki Johnson Electric, która rozpoczęła już funkcjonowanie w tym miejscu. Łączne wpływy do budżetu miasta ze sprzedaży terenów inwestycyjnych wyniosły ponad 5,5 miliona złotych netto.

W Psarach powstanie największe w regionie centrum logistyczne
Największe inwestycje zlokalizowane są jednak w gminie Psary, która leży w powiecie będzińskim. To właśnie tam w Gródkowie, przy drodze krajowej nr 86, powstało centrum dystrybucyjne Lidla. Centrum to powstało w błyskawicznym tempie. Na początku czerwca podpisano umowę na budowę o łącznej wartości 119 milionów złotych.

Firma Lidl w 2014 roku kupiła od Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa z siedzibą w Opolu ponad 19 ha terenu przeznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod usługi. Działki te zlokalizowane są przy drodze wojewódzkiej nr 913 naprzeciwko restauracji „Pod Lwem” w Gródkowie. W tym miejscu w czerwcu br. firma Budimex, na zlecenie spółki Lidl, rozpoczęła budowę centrum dystrybucyjnego o powierzchni 45 tysięcy metrów kwadratowych, w którym pracę znajdzie około 220 osób. Będzie to 9. centrum dystrybucyjne Lidla w Polsce. Rekrutacja przy współpracy z powiatem będzińskim i Powiatowym Urzędem Pracy rozpoczęła się na początku października.

Gmina Psary odczuła już pierwsze korzyści z budowy centrum logistycznego Lidl, gdyż w maju ubiegłego roku na konto samorządu wpłynęły blisko 3 mln zł z tytułu tzw. renty planistycznej wpłaconej przez Agencję Nieruchomości Rolnych w Opolu w wyniku sprzedaży przez nią działki pod przedmiotową inwestycję. Największe centrum logistyczne w regionie także ma powstać w gminie Psary. Konkretnie w Sarnowie.

To właśnie tutaj specjalnie dla tej inwestycji powstał bezkolizyjny węzeł komunikacyjny przy drodze krajowej 86, który będzie prowadził do planowanego kompleksu logistyczno-magazynowego spółki DL Invest. Wartość infrastruktury drogowej, która ma towarzyszyć przyszłemu centrum logistycznemu, sięga aż 16 milionów złotych. Węzeł został nieodpłatnie udostępniony do publicznego użytku przez inwestora, firmę DL Invest Group.
Realizacja tej inwestycji pozwoli już wkrótce na budowę i uruchomienie dużego centrum magazynowego, co zwiększy dochody gminy z tytułu podatków oraz spowoduje powstanie nowych miejsc pracy, związanych z obsługą centrum DL Invest Park Psary. W ramach przeprowadzonych prac wykonano m.in. wiadukt nad drogą krajową nr 86, 4 łącznice z pasami włączania i wyłączania oraz 2 ronda. Przebudowano istniejący system odwodnienia i odprowadzenia wód deszczowych oraz - w celu polepszenia komunikacji mieszkańcom Sarnowa - wykonano przejście podziemne pod drogą krajową.

Z końcem sierpnia uzyskano pozwolenie na użytkowanie. Oprócz doskonałej lokalizacji kompleks posiada pełną infrastrukturę towarzyszącą. Powierzchnia działki wynosi 900 tysięcy mkw., a powierzchnia najmu 700 tys. mkw., z czego 320 tys. mkw. mają stanowić powierzchnie magazynowe.

- Projekt nam się podoba, ale przede wszystkim chodzi mi o to, żeby nie ucierpieli na tym mieszkańcy. Dlatego informujemy mieszkańców z detalami o inwestycji - tłumaczy Tomasz Sadłoń, wójt gminy Psary.

Spółka Euroterminal Sławków
Powstała na bazie funkcjonującego od 2004 r. Oddziału Centrum Zaopatrzenia Hutnictwa SA w Katowicach. Jest terminalem logistycznym, działającym w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Jest najdalej na zachód wysuniętym terminalem, obsługującym linie kolejowe o szerokim rozstawie toru i linie funkcjonujące według standardów europejskich. Bezpośrednie połączenie z międzykontynentalną Magistralą Transsyberyjską oraz biegnącym z Chin via Kazachstan tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem umożliwia rozwój transportu kontenerowego na trasie Daleki Wschód i Azja - Europa Zachodnia. Jednocześnie Euroterminal znajduje się w pobliżu przecięcia Paneuropejskich Korytarzy Transportowych łączących Wschód z Zachodem (Paneuropejski Korytarz Transportowy III) oraz Północ z Południem (Paneuropejski Korytarz Transportowy VI) naszego kontynentu. Ma także stałe połączenie intermodalne z polskimi portami bałtyckimi oraz z włoskim terminalem w Maddaloni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty