Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Centrum Przesiadkowe Gliwice ma być gotowe za 24 miesiące. Umowa podpisana, rusza budowa

Marlena Polok-Kin
Marlena Polok-Kin
Centrum Przesiadkowe Gliwice ma być gotowe za 24 miesiące.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Centrum Przesiadkowe Gliwice ma być gotowe za 24 miesiące.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Mat. prasowe
Centrum Przesiadkowe Gliwice. Umowa miasta i konsorcjum wykonawców podpisana. Inwestycja ma powstać w ciągu 24 miesięcy.

Centrum Przesiadkowe Gliwice startuje. Umowa została podpisana w czwartek, 27 sierpnia, może ruszać budowa. To ogromna inwestycja nazywana także Zachodnią Bramą Metropolii.

W Urzędzie Miejskim przedstawiciele Miasta Gliwice oraz konsorcjum firm Mostostal Zabrze i PRUiM podpisali umowę na budowę Centrum Przesiadkowego, które będzie komunikacyjną bramą metropolii Silesia. Wyłonione w przetargu konsorcjum wykonawców ma 24 miesiące na wykonanie prac.

Prace przy budowie tej inwestycji wyceniono na 183 mln 949 tys. 944 zł. Miasto dostanie na ten cel aż 129 mln 533 tys. 621,10 zł unijnego dofinansowania.

- Za nami żmudny proces przygotowania inwestycji, teraz rozpoczynamy ostatni i najważniejszy jej etap – rusza budowa Centrum Przesiadkowego. Zmieni ono nie tylko wygląd dużej części Gliwic i rozładuje ruch samochodowy w centrum, będzie miało także duże znaczenie dla usprawnienia transportu regionalnego – powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej prezydent Gliwic Adam Neumann.

Prace przy budowie tej inwestycji wyceniono na 183 mln 949 tys. 944 zł. Jak informuje gliwicki ratusz, dzięki staraniom Miasta i ogromnemu zaangażowaniu w przygotowanie dokumentacji projektowej firmy Mostostal Zabrze Biprohut SA z Gliwic, udało się pozyskać znaczące dofinansowanie unijne ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, które wyniesie 129 533 621,10 zł. Termin realizacji inwestycji to dwa lata od dnia podpisania umowy.

– Praca nad tą inwestycją to dla nas duża satysfakcja. Zapewniam, że jesteśmy przygotowani do realizacji tego zadania i jak do każdego projektu podejdziemy z dużym zaangażowaniem. Harmonogram prac nie jest zagrożony – mówi Marek Morawski, prezes Mostostalu Zabrze Gliwickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego SA, lidera konsorcjum.

Centrum Przesiadkowe Gliwice powstanie po północnej stronie dworca PKP, z którym zostanie połączone tunelem. Inwestycja zintegruje dworzec kolejowy z systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z miejscami postojowymi dla samochodów i infrastrukturą rowerową oraz zapleczem komercyjnym. Inwestycja będzie stanowić impuls do zwiększenia roli kolei w komunikacji w mieście i metropolii oraz przyczyni się do rewitalizacji ścisłego centrum Gliwic.

W ramach przedsięwzięcia przewidziano również przebudowę istniejącego tunelu łączącego dworzec PKP z ul. Tarnogórską, budowę dróg wewnętrznych wraz ze stanowiskami peronowymi dla autobusów i zadaszenie terenu peronowego. Zadbano również o infrastrukturę rowerową. Wykonane zostaną drogi rowerowe wraz z parkingami dla rowerów, dedykowane wiaty rowerowe oraz punkty napraw.

Nie przeocz

Centrum będzie wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej o odjazdach autobusów oraz - w ramach integracji z ruchem kolejowym – o odjazdach pociągów z dworca PKP. Obiekt zyska również ekologiczną instalację fotowoltaiczną o dużej mocy. Centrum będzie w pełni dostępne i przyjazne dla osób niepełnosprawnych.

Nowe oblicze zyska plac przed dworcem oraz plac Piastów. Te miejsca zostaną kompleksowo przebudowane i zyskają nowe atrakcyjne i funkcjonalne zagospodarowanie. W ramach inwestycji przebudowane zostaną również ulice: Bohaterów Getta Warszawskiego od wiaduktu nad torami do ul. Jagiellońskiej, Okopowa oraz część Piwnej, Jagiellońskiej i Zwycięstwa.

Termin składania ofert w przetargu na inwestycję po południowej stronie dworca upływa 10 września 2020 r.

Centrum Przesiadkowe w Gliwicach w liczbach

P

  • owierzchnia terenu, którego dotyczy przedsięwzięcie to ponad 60.000 m2 (6 ha),
  • Powierzchnia budowanych lub przebudowywanych dróg to ok. 27.000 m3, tj. prawie
  • 4 km średniej klasy drogi,
  • Powierzchnia zadaszenia nadperonowego to ponad 16.000 m2, tj. ponad dwukrotna powierzchnia typowego boiska piłkarskiego,
  • Do wykonana tego zadaszenia zostanie zużyte ponad 1.350 ton stali,
  • Łączna moc instalacji fotowoltaicznej- ponad 340 kW
  • Zadanie obejmuje rozbiórkę ponad 3,4 km torów kolejowych,
  • Najgłębsze wykopy do wykonania (pod budynek dworca) maja głębokość prawie 7,5 m od poziomu terenu.

(źródło: gliwice.eu)

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera