Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej gotowe. W marcu pojedziemy też nową "obwodnicą" śródmieścia

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak wygląda nowe centrum przesiadkowe w śródmieściu Dąbrowy Górniczej oraz "obwodnica", która pozwoli ominąć zakorkowane często rondo przy ul. Sobieskiego, Kościuszki i Królowej Jadwigi Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak wygląda nowe centrum przesiadkowe w śródmieściu Dąbrowy Górniczej oraz "obwodnica", która pozwoli ominąć zakorkowane często rondo przy ul. Sobieskiego, Kościuszki i Królowej Jadwigi Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak/UM DG
Nowe centrum przesiadkowe oraz obwodnica śródmieścia w Dąbrowie Górniczej są już gotowe. Z tego pierwszego udogodnienia pasażerowie już korzystają, a nowa droga za Hutą Bankową oraz Centrum Handlowym Pogoria ma zostać otwarta lada dzień, na pewno w marcu. Widać teraz dokładnie, jak bardzo zmieniła się ta część centrum miasta, gdzie wraz z trwającą przebudową dworca kolejowego powstaje nowoczesne centrum komunikacyjne z prawdziwego zdarzenia.

Budowa centrum przesiadkowego w centrum Dąbrowy Górniczej to jedna z największych miejskich inwestycji ostatnich lat. Po wielu miesiącach zmierza aktualnie do końca, który zaplanowany został oficjalnie na marzec 2023 roku. Nie ma już rozkopanych ulic, gór ziemi, błota, a ekipy dąbrowskich firm Nowak-Mosty i Complex, odpowiedzialne za całość prac, zajmują się już tylko pracami wykończeniowymi i poprawkami.

- Obie inwestycje, a więc budowa dworca i centrum przesiadkowego, choć odrębne, realizowane są w jednym czasie, co wymaga dużej koordynacji, ale także wyrozumiałości i cierpliwości ze strony pasażerów. Bardzo nas cieszy, że wszystko zmierza już ku końcowi. Można powiedzieć, że Dąbrowa Górnicza wreszcie będzie miała dworzec, bo przez wiele lat tego nam właśnie brakowało. Dworzec to nie tyko sam budynek, ale także wiele funkcjonalnych rozwiązań dla pasażerów, dzięki czemu będą mogli korzystać z bezpiecznych dojść na perony, poczekalni, przesiadek na autobusy – podkreślił ostatnio Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

„Obwodnica” pomoże zakorkowanemu śródmieściu

Ważną częścią całego projektu jest wspomniana nowa „obwodnica” śródmieścia, która powstała od ul. Sobieskiego i prowadzi za Centrum Handlowym Pogoria oraz Hutą Bankowa do centrum przesiadkowego pod dworcem PKP i dalej w kierunku dzielnicy Gołonóg. Jest gotowa, ale na jej otwarcie jeszcze chwilę trzeba będzie poczekać.

Ekipy budowlane poradziły sobie ze wszystkimi wyzwaniami. Stoi wiadukt nad torowiskiem kolejowym, nawierzchnia asfaltowa pojawiła się na całej długości, a także na wszystkich nowych rondach, wjazdach i zjazdach, które pozwalać będą nie tylko na dotarcie bezpośrednio do CH Pogoria czy do dworca kolejowego bez wjeżdżania do ścisłego centrum miasta, ale także dotarcie niejako bokiem w stronę dzielnicy Gołonóg oraz trasy S1 i DK94.

Wokół wspomnianego dworca kolejowego powstały nowe stanowiska dla autobusów oraz dwa ogromne parkingi, po obu stronach linii kolejowej, gdzie będzie mogło zaparkować jednocześnie 375 samochodów. Są też miejsca na pozostawienie rowerów, a specjalna wiata rowerowa powstaje też tuż obok remontowanego budynku dworca kolejowego.

Od października 2022 roku kierowcy jadą już pod nowym wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Kościuszki, który pozwala bezkolizyjnie i szybko dotrzeć na drugą stronę miasta, m.in. w okolice terenów rekreacyjnych wokół jezior Pogoria III oraz Pogoria IV oraz do Parku Zielona. Piesi i rowerzyści natomiast mają do dyspozycji osobny przejazd na drugą stronę miasta dzięki tunelowi, który powstał na przedłużeniu ulicy Konopnickiej. Zastąpił przejazd z rogatkami, który istniał w tym miejscu przez dziesięciolecia. Całkowitą przebudowę ma za sobą także ulica Kolejowa. Przebudowana została też stacja kolejowa w centru, gdzie pojawił się nowy peron od strony dworca, a także windy dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się, a także nowa wiata i system komunikacji pasażerskiej.

Prace przy budowie nowego układu komunikacyjnego w ramach budowy centrum przesiadkowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej rozpoczęły się w 2020 roku.

Śródmieście zmienia się całkowicie, będzie też odmieniony dworzec

Całe przedsięwzięcie ma wartość 229 mln zł, z czego 82,5 mln zł to zewnętrzne dofinansowanie - 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Obecnie trwa także w śródmieściu Dąbrowy Górniczej remont dworca kolejowego. Koszt to łącznie 15,62 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót budowlanych Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania. Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji realizowanych przez PKP SA w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Prace postępują w Dąbrowie Górniczej bardzo szybko, a efekty naprawdę robią wrażenie.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera