Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chcesz zwrócić zakupiony towar? Prawo przeważnie jest po twojej stronie

JJ
Chcesz zwrócić zakupiony towar? Prawo przeważnie jest po twojej stronie
Chcesz zwrócić zakupiony towar? Prawo przeważnie jest po twojej stronie
Nowe przepisy konsumenckie, dostosowujące polskie prawo do unijnego, obowiązują od 25 grudnia 2014 r. Wciąż jednak mamy z nimi problemy. Jedna z wątpliwych kwestii dotyczy możliwości zwrotu towaru. Czytelnicy pytają, w jakich sytuacjach kupiony towar można oddać bez żadnego problemu, a sprzedawca ma obowiązek go przyjąć.

Jeżeli konsument kupił coś w stacjonarnym sklepie, to - zgodnie z polskim prawem - sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu towaru nieposiadającego wad  tylko dlatego, że klient się rozmyślił z jakiegoś powodu lub rzecz przestała mu się podobać.

Sytuacja wygląda inaczej, gdy towar ma wadę - wtedy możemy zwrócić go, ale też pod  pewnymi warunkami - w ramach reklamacji złożonej na  zasadach rękojmi. Ponadto sprzedawca może przewidzieć w regulaminie sklepu stacjonarnego ewentualność zwrotu towaru przez kupującego w o-kreślonym terminie (np. 30 dni) i pod określonymi warunkami (np. tylko z paragonem zakupu i oryginalnymi metkami, w stanie nienaruszonym). Taka pra-ktyka wynika najczęściej z polityki konkretnego przedsiębiorcy, a nie z przepisów prawa.

Wyjątek stanowi sytuacja, w której towar został kupiony poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas pokazu organizowanego w hotelu) lub na odległość (np. w sklepie internetowym). Konsument ma wtedy prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni.

Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje nas o prawie do odstąpienia od umowy, wówczas termin ten wydłuża się aż do 12 miesięcy, a jeśli w tym czasie otrzymamy wymaganą informację, mamy prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni - od momentu jej otrzymania.

Sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam pieniądze - w tym także koszty najtańszego spośród zawartych w ofercie sprzedawcy sposobów jego dostarczenia - w ciągu 14 dni od daty otrzymania naszego oświadczenia. W tym samym terminie odsyłamy towar na własny koszt, chyba że sprzedawca zgodził się go ponieść lub nie poinformował o konieczności poniesienia tych kosztów.

 

Anna Sobańska-Waćko, rzecznik prasowy oddziału ZUS w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!