Nowy dach zabytkowego budynku w Chorzowie Batorym
Zabytkowy ratusz w Chorzowie Batorym od lat niszczeje. To smutny widok. W oknach widać wybite szyby, a ze ścian odpada tynk Teraz jednak, gmach dawnego ratusza Hajduk Wielkich trochę się zmieni. Miasto zdecydowało się na remont dachu tego budynku. Lada dzień przy budynku pojawią się rusztowania.
Zabytkowy budynek w dzielnicy Batory będzie miał nowy dach. Prace za niemal 900 tysięcy złotych mają zabezpieczyć budynek i powstrzymać go od dalszego niszczenia. Przypomnijmy, że przez prawie 20 lat zabytkowy budynek ratusza w Chorzowie Batorym znajdował się rękach prywatnych. Obiekt od lat niszczał. Poprzedni właściciele obiektu, mimo zapewnień, nie przeprowadzili remontu obiektu. Ostatecznie ratusz przejęło w 2018 roku miasto.
- Dla mieszkańców, szczególnie Chorzowa Batorego, to bardzo ważny zabytek. Wymiana dachu to konieczność, aby nie dopuścić do dalszej degradacji obiektu. Wciąż staramy się znaleźć dla niego inwestora, prowadzimy rozmowy z przedsiębiorcami. Jesteśmy otwarci na współpracę i mamy nadzieję, że poprawa stanu technicznego zwiększy atrakcyjność obiektu - tłumaczy Marcin Michalik, Wiceprezydent Chorzowa.
Koszt wymiany dachu wynosi ponad 893 tysiące złotych. Remont przeprowadzi wyłoniona w przetargu firma Midpol-Investment z Krakowa. Rusztowanie wokół budynku pojawi się w czwartek, 25 marca, a prace mają rozpocząć się już w poniedziałek 29 marca.
Pisaliśmy
Zobacz koniecznie
Historia ratusza w Chorzowie Batorym
Neobarokowy gmach mieszczący się przy ul. Ratuszowej 3 w Batorym został wzniesiony w latach 1909-1911 jako siedziba naczelnika gminy Bismarckhütte. Po przyłączeniu tych terenów do II Rzeczypospolitej powrócono do historycznej nazwy Wielkie Hajduki, a sam gmach do 1939 r. stanowił siedzibę władz starostwa świętochłowickiego.
W piwnicy zabytkowego ratusza znajdowały się kotłownia centralnego ogrzewania, dwa mieszkania z kuchnią (mieszkanie dozorcy), pomieszczenia piwniczne i ubikacje i pomieszczenia policji wraz z celami. Na parterze znajdowały się: kasa podatkowa z ogniotrwałym sejfem, biuro meldunkowe, biura policji z pomieszczeniem szefa policji (Wachmeister), pokój gońców, pokój pisarza, księgowość.
Nie przeocz
Na pierwszym piętrze mieściły się pomieszczenia biurowe i urzędowe. Na drugim piętrze była reprezentacyjna sala posiedzeń z pomieszczeniami towarzyszącymi oraz mieszkanie burmistrza. Sala obrad posiadała bogaty wystrój plastyczny m.in. w trzech oknach osadzone były witraże z herbami. Na klatce schodowej, o podwójnych schodach, ściany były licowane okładziną ceramiczną. Sufity pokrywała dekoracja sztukatorska.
Po 1948 roku budynek został przejęty przez Skarb Państwa. Wtedy swoją siedzibę znalazły tam kolejno Milicja Obywatelska, a następnie Policja - do1998 roku. Następnie budynek był w rękach prywatnych właścicieli, do 2018 roku, gdy obiekt wykupiło miasto.
Zobacz koniecznie
Musisz to wiedzieć
Bądź na bieżąco i obserwuj
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?