Chorzów: Unia broni naszych tramwajów

MIW
Modernizowane będą tabor, torowiska i sieć
Modernizowane będą tabor, torowiska i sieć Fot. Marzena Bugała
To historyczna chwila - tak Janusz Berkowski, prezes zarządu Tramwajów Śląskich skomentował podpisane w piątek porozumienie między spółką a sześcioma miastami aglomeracji.

Gminy zobowiązały się w nim współfinansować czteroletni program modernizacji taboru, torowisk oraz sieci trakcyjnej.

Łączna wartość zaplanowanych na terenie Bytomia, Chorzowa, Katowic, Rudy Śląskiej, Zabrza i Sosnowca inwestycji to ponad 580 milionów złotych. Połowę z tej kwoty stanowić będzie wkład własny miast i spółki, pozostałe 50 procent kwoty zwróci tramwajarzom Unia Europejska w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i środowisko. Umowa z pośredniczącym w przekazaniu tej dotacji Ministerstwem Rozwoju Regionalnego ma być podpisana w połowie przyszłego roku (obecnie trwa jeszcze opracowywanie studium wykonalności), ale z rozpoczęciem prac nie trzeba czekać do tego czasu.

- Zaczniemy od modernizacji infrastruktury, natomiast modernizację i zakup nowego taboru zostawimy na koniec. Większość prac będziemy starać się prowadzić "pod ruchem", wykorzystując do tego celu tabor dwukierunkowy - tłumaczył prezes Berkowski.

Do roku 2012 lifting czeka m.in. 48 kilometrów torowisk i 85 wagonów. Tabor Tramwajów Śląskich wzbogaci się też o 30 niskopodłogowych, nowych wozów. Największe inwestycje (za prawie 137 mln złotych prowadzone będą w Katowicach). Dająca pieniądze Unia zażądała również gwarancji, że w obrębie modernizowanych linii gminy nie będą ograniczać tramwajarzom zleceń przewozowych.
- Tras, które znalazły się w projekcie przez pięć lat nie można ruszyć - uspokajał prezydent Chorzowa Marek Kopel, który kilka miesięcy temu doprowadził do likwidacji przez Komunalny Związek Komunikacyjny GOP tramwajowej "dwunastki" kursującej z Chorzowa do Siemianowic.

W czerwcu zapłaciliśmy w sklepach mniej niż w maju

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jerzy s
To skandal, że Unia musi bronić przed decydentami tramwaje na Śląsku. To wyraźnie pokazuje jakich mamy gospodarzy w wiekszości miast śląskich. Gwarancje, ktore musimy dać Unii to wyraźny policzek dla samorządowcow Śląska, bo to tylko w naszej aglomeracji od kilkunastu lat trwanicestwianie komunikacji tramwajowej wbrew oczywistym racjom i trendom realizowanym w Europie. Dyrektywa europejska mówi wyraźnie: dostaniecie pieniądze na modernizację tramwajów ale nie możecie ich marnować ograniczając komunikację na zmodernizowanych trasach. A co zrobiliśmy na trasie linii 6/41
którą od lat modernizujemy i zakupiliśmy do jej obsługi nowoczesne tramwaje Citadis ? Właśnie robiliśmy odwrotnie ograniczając kursy na tej najważniejszej dla Sląska linii. W ciągu tych 17 -tu lat "opieki "gmin nad tramwajami KZK GOP jako organizator zmniejszył wielkość usług przewozowych w tramwajach z 24 mln wozokilometrów rocznie do niecałych 17 mln . Uspokajanie Pana Prezydenta Chorzowa, który na początku tego roku zlikwidował u siebie linię nr 12 przypomina uspokajajace gesty kata, że egzekucja opóźni się o kilka lat. Mamy wydać setki milionów zlotych na modernizację by poźniej ten sam lub następny Prezydent mógł bezkarnie powiedzieć tak jak to robi teraz, że starczy tej jazdy i likwidujemy kolejne trasy tramwajowe. Mam nadzieję, że do tego czasu w Polsce zostaną utworzone i utrwalone procedury ścigające za decyzje szkodliwe społecznie.
a
a
O Gliwicach i T to już sie nie wspomina.
Wiadomo, prywatna sprawa Frankiewicza, jego miasto to może robić co chce czyli zabrać ludziom tramwaj i zrobić z miasta wiochę
Dodaj ogłoszenie