Szczególnie budowa nowej drogi wzdłuż torowiska kolejowego od ronda przy ul. Konopnickiej do mostu nad torami w ciągu ul. Granicznej jest bardzo wyczekiwana przez kierowców. Ta inwestycja umożliwi bowiem spięcie całego alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej miasta. Chodzi o to, by kierowcy, np. wjeżdżając do strony Będzina czy też S1, nie kierowali się bezpośrednio do śródmieścia, ale wybrali właśnie tę nową drogę, która także pozwoli im dotrzeć w różne części miasta, ale nie spowoduje zakorkowania śródmieścia i okolic.
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
Zbyt wysokie propozycje. Co będzie dalej?
Niestety, pomimo dwóch postępowań przetargowych na razie nie udało się wyłonić wykonawcy tego przedsięwzięcia. Chętni do prac są, ale przedstawione przez nich propozycje finansowania tego projektu są zbyt wysokie. Po unieważnieniu z tego powodu pierwszego przetargu miasto ogłosiło drugi, ale tutaj także oferty nie są dla lokalnego samorządu satysfakcjonujące.
Zgłosiły się trzy firmy. Po otwarciu ofert w maju katowicki Drogopol zaproponował za wykonanie prac prawie 42 mln zł, dąbrowska spółka Nowak-Mosty wyceniła koszty na ponad 45,4 mln zł, a warszawska spółka PORR na ponad 74 mln zł. To zbyt dużo dla miasta, które podkreśla ważną rzecz. Przyrzeczenie dofinansowania całej inwestycji w wysokości 20 mln zł trafi do wykonawcy – jako końcowe rozliczenie – dopiero po zakończeniu i odbiorze wszystkich prac. A to oznacza, że to wykonawca musi najpierw znaleźć kilkadziesiąt milionów złotych na wykonanie tego przedsięwzięcia. Stąd biorą się m.in. tak wysokie stawki. Co będzie więc dalej z inwestycją?
- Nie wiemy na razie, co będzie dalej. Rozważamy różne opcje i możliwości, bo inwestycja byłaby przydatna. Trudno jednak dziś określić, czy ogłosimy kolejny przetarg, licząc na kolejne, niższe oferty, czy też będziemy poszukiwać brakujących funduszy – mówi Bartosz Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.
To ma być dobra alternatywa dla jazdy przez śródmieście
Jak podkreśla prezydent miasta Marcin Bazylak poprzez trwającą już budowę przedłużenia ul. Kolejowej do ul. Perla powstałaby alternatywa dla przejazdu przez śródmieście. Będzie miała ona całkowite uzasadnienie właśnie dzięki budowie łącznika ul. Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego, bo obecnie ulice Kraszewskiego, Kotarbińskiego i Konarskiego nie są przygotowane na obsługę tak dużego ruchu.
Łącznik ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego ma mieć długość 900 metrów. Wcześniej wykonawca będzie musiał przygotować jeszcze dokumentację projektową. Wiadomo, że konieczna będzie przebudowa części istniejącego ronda przy skrzyżowaniu z ul. Konopnickiej. Dodatkowo w pobliżu powstanie jeszcze jedno rondo, które umożliwi połączenie nowo budowanej drogi z ul. Poniatowskiego i wspomnianym wyżej rondem.
Najważniejszą częścią inwestycji będzie wykonanie nasypu drogowego równolegle do istniejących torów kolejowych i wykonanie skrzyżowania ulic Granicznej i Cupiała z przedłużeniem ul. Kolejowej. To z kolei będzie wymagało przebudowy wiaduktu drogowego w ciągu ul. Cupiała. Pierwszeństwo w tym miejscu będą mieć kierowcy jadący od strony ul. Kolejowej, zaś wyjeżdżający od strony ulicy Łączącej będą musieli ustąpić im pierwszeństwa.
Na nowej drodze ma zostać wydzielony pas do lewoskrętu w kierunku ulicy Łączącej. Jednocześnie planuje się wyznaczenie pasa włączeniowego ułatwiającego włączenie się do ruchu od ulicy Łączącej (z wiaduktu) w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego. Wzdłuż całego odcinka planowana jest budowa infrastruktury dla pieszych oraz drogi dla rowerzystów, którą będzie można dojechać do ul. Granicznej (przejście pod torami kolejowymi).
Za tym projektem – pod nazwą - „Modernizacja i przebudowa alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej w Dąbrowie Górniczej” tak naprawdę kryją się dwa przedsięwzięcia. To budowa w systemie „projektuj i buduj” drogi łączącej ul. Konopnickiej i ul. Poniatowskiego z aleją Zagłębia Dąbrowskiego oraz przebudowa w systemie „buduj” pasa drogowego alei Zagłębia Dąbrowskiego wraz z wykonaniem dróg dla rowerów oraz chodników.
Nie przeocz
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?