Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co dalej z ważną inwestycją drogową w Dąbrowie Górniczej? Będzie kolejny przetarg?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Miasto chce wybudować 900-metrową drogę wzdłuż torów kolejowych, do wiaduktu na ul. GranicznejZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Miasto chce wybudować 900-metrową drogę wzdłuż torów kolejowych, do wiaduktu na ul. GranicznejZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
W pierwszym naborze do Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Programu Polski Ład samorządy wszystkich szczebli złożyły ponad 8 tys. wniosków. W tym gronie nie zabrakło także Dąbrowy Górniczej, która pozyskała wówczas 20 mln zł na przedłużenie ul. Kolejowej oraz przebudowę alei Zagłębia Dąbrowskiego. Jak się okazuje, od października 2021 roku minęło już sporo czasu, ale nadal nie udało się wyłonić wykonawcy tej inwestycji. Powód? Oferty przetargowe są zbyt wysokie w stosunku do funduszy, które planuje wyłożyć na to przedsięwzięcie miasto.

Szczególnie budowa nowej drogi wzdłuż torowiska kolejowego od ronda przy ul. Konopnickiej do mostu nad torami w ciągu ul. Granicznej jest bardzo wyczekiwana przez kierowców. Ta inwestycja umożliwi bowiem spięcie całego alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej miasta. Chodzi o to, by kierowcy, np. wjeżdżając do strony Będzina czy też S1, nie kierowali się bezpośrednio do śródmieścia, ale wybrali właśnie tę nową drogę, która także pozwoli im dotrzeć w różne części miasta, ale nie spowoduje zakorkowania śródmieścia i okolic.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Zbyt wysokie propozycje. Co będzie dalej?

Niestety, pomimo dwóch postępowań przetargowych na razie nie udało się wyłonić wykonawcy tego przedsięwzięcia. Chętni do prac są, ale przedstawione przez nich propozycje finansowania tego projektu są zbyt wysokie. Po unieważnieniu z tego powodu pierwszego przetargu miasto ogłosiło drugi, ale tutaj także oferty nie są dla lokalnego samorządu satysfakcjonujące.

Zgłosiły się trzy firmy. Po otwarciu ofert w maju katowicki Drogopol zaproponował za wykonanie prac prawie 42 mln zł, dąbrowska spółka Nowak-Mosty wyceniła koszty na ponad 45,4 mln zł, a warszawska spółka PORR na ponad 74 mln zł. To zbyt dużo dla miasta, które podkreśla ważną rzecz. Przyrzeczenie dofinansowania całej inwestycji w wysokości 20 mln zł trafi do wykonawcy – jako końcowe rozliczenie – dopiero po zakończeniu i odbiorze wszystkich prac. A to oznacza, że to wykonawca musi najpierw znaleźć kilkadziesiąt milionów złotych na wykonanie tego przedsięwzięcia. Stąd biorą się m.in. tak wysokie stawki. Co będzie więc dalej z inwestycją?

- Nie wiemy na razie, co będzie dalej. Rozważamy różne opcje i możliwości, bo inwestycja byłaby przydatna. Trudno jednak dziś określić, czy ogłosimy kolejny przetarg, licząc na kolejne, niższe oferty, czy też będziemy poszukiwać brakujących funduszy – mówi Bartosz Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

To ma być dobra alternatywa dla jazdy przez śródmieście

Jak podkreśla prezydent miasta Marcin Bazylak poprzez trwającą już budowę przedłużenia ul. Kolejowej do ul. Perla powstałaby alternatywa dla przejazdu przez śródmieście. Będzie miała ona całkowite uzasadnienie właśnie dzięki budowie łącznika ul. Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego, bo obecnie ulice Kraszewskiego, Kotarbińskiego i Konarskiego nie są przygotowane na obsługę tak dużego ruchu.

Łącznik ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego ma mieć długość 900 metrów. Wcześniej wykonawca będzie musiał przygotować jeszcze dokumentację projektową. Wiadomo, że konieczna będzie przebudowa części istniejącego ronda przy skrzyżowaniu z ul. Konopnickiej. Dodatkowo w pobliżu powstanie jeszcze jedno rondo, które umożliwi połączenie nowo budowanej drogi z ul. Poniatowskiego i wspomnianym wyżej rondem.

Najważniejszą częścią inwestycji będzie wykonanie nasypu drogowego równolegle do istniejących torów kolejowych i wykonanie skrzyżowania ulic Granicznej i Cupiała z przedłużeniem ul. Kolejowej. To z kolei będzie wymagało przebudowy wiaduktu drogowego w ciągu ul. Cupiała. Pierwszeństwo w tym miejscu będą mieć kierowcy jadący od strony ul. Kolejowej, zaś wyjeżdżający od strony ulicy Łączącej będą musieli ustąpić im pierwszeństwa.

Na nowej drodze ma zostać wydzielony pas do lewoskrętu w kierunku ulicy Łączącej. Jednocześnie planuje się wyznaczenie pasa włączeniowego ułatwiającego włączenie się do ruchu od ulicy Łączącej (z wiaduktu) w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego. Wzdłuż całego odcinka planowana jest budowa infrastruktury dla pieszych oraz drogi dla rowerzystów, którą będzie można dojechać do ul. Granicznej (przejście pod torami kolejowymi).

Za tym projektem – pod nazwą - „Modernizacja i przebudowa alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej w Dąbrowie Górniczej” tak naprawdę kryją się dwa przedsięwzięcia. To budowa w systemie „projektuj i buduj” drogi łączącej ul. Konopnickiej i ul. Poniatowskiego z aleją Zagłębia Dąbrowskiego oraz przebudowa w systemie „buduj” pasa drogowego alei Zagłębia Dąbrowskiego wraz z wykonaniem dróg dla rowerów oraz chodników.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera