Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co o nowych wieżowcach w centrum Katowic myślą eksperci? "Miasto metropolitalne, które ma ambicje, nie może wciąż wyglądać jak wioska"

Patryk Osadnik
Patryk Osadnik
Global Office Park
Global Office Park Materiały prasowe
Poprosiliśmy ekspertów z Politechniki Śląskiej o opinię na temat nowych wieżowców, które powstają w centrum Katowic - Global Office Park. Są oni zgodni, że takie inwestycje są potrzebne miastu. W końcu oznaczają prestiż, ale też nowe miejsca pracy oraz mieszkania. Obawy budzi jednak chaos związany z brakiem perspektywicznego planowania przestrzeni w centrum Katowic oraz dwoma tysiącami samochodów, które każdego dnia będą parkowały na terenie kompleksu.

W centrum Katowic staną trzy nowe wieżowce - Global Office Park

Przy skrzyżowaniu ul. Mickiewicza i Dąbrówki w centrum Katowic staną trzy nowe wieżowce. Global Office Park powstanie w miejscu, które jeszcze niedawno służyło pracownikom okolicznych firm za dziki parking. Inwestycja Deweloper Cavatina Holding będzie miała wysokość 25 kondygnacji, czyli ponad stu metrów. Oznacza to, że przewyższy nawet okoliczne budynki Stalexportu, które wybudowano na początku lat 80 XX wieku.

Więcej o trzech nowych wieżowcach w centrum Katowic dowiesz się KLIKAJĄC TUTAJ

Co o nowych wieżowcach w centrum Katowic myślą eksperci?

O komentarz w sprawie budowy kolejnych wieżowców w Katowicach poprosiliśmy ekspertów z Politechniki Śląskiej: prof. Katarzynę Ujmę-Wąsowicz, która pełni również funkcję prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich w Katowicach, oraz dr Tomasza Bradeckiego z Katedry Urbanistyki i Planowania Wydziału Architektury.

Zarówno prof. Ujma-Wąsowicz, jak i dr Bradecki byli zgodni, że Katowice potrzebują takich inwestycji jak Global Office Park, żeby konkurować z innymi ważnymi miastami w Polsce - Warszawą, Wrocławiem czy Krakowem - oraz w Europie.

Miasto metropolitalne, które ma ambicje, nie może wyglądać jak wioska - Katarzyna Ujma-Wąsowicz

- Miasto metropolitalne, które ma ambicje, nie może wyglądać jak wioska. Zależy nam na tym, żeby Katowice były naprawdę ważnym punktem w Polsce i Europie, a to osiąga się m.in. poprzez wznoszenie pięknej i imponującej architektury - mówi prof. Ujma-Wąsowicz.

Eksperci z Politechniki Śląskiej kilkukrotnie podkreślili, że w Urzędzie Miasta Katowice pracują ludzie, którzy wydali decyzję o warunkach zabudowy tego kwartału, tym samym uznając, że takie budynki mogą powstać i dobrze funkcjonować na skrzyżowaniu ul. Mickiewicza i Dąbrówki. - Pozwolenie jest najlepszym dowodem na to, że ktoś uznał tę inwestycję za najlepszy kierunek rozwoju - uważa dr Bradecki.

Prof. Ujma-Wąsowicz dostrzega w tym jednak pewien problem.

Problem cały czas polega na tym, że myśli się tropem inwestora i nie ma w tym zintegrowanego, perspektywicznego myślenia - prof. Katarzyna Ujma-Wąsowicz

- W centrum Katowic wciąż nie ma miejscowego planu zagospodarowania, a to oznacza, że jest to znowu punktowe decydowanie o planowaniu przestrzennym. Problem cały czas polega na tym, że myśli się tropem inwestora i nie ma w tym zintegrowanego, perspektywicznego myślenia - mówi profesor. - Dopóki w życie nie wejdzie ustawa, która nakaże wszystkim gminom opracować plany miejscowe, to będziemy się wiecznie z tym spotykać i musieć godzić na takie rozwiązania, ponieważ podejmowane w tej materii decyzje będą zgodne z prawem - dodaje.

Zobaczcie koniecznie

Mimo to oboje zapytanych przez nas architektów pozytywnie ocenia budowę nowych wieżowców.

Z punktu widzenia konkurencyjności miast, oferta dla inwestorów musi być bogata i różnorodna. Katowice już jakiś czas temu postawiły na budowę wysokościowców i dziś widzimy pozytywne efekty tej decyzji - dr Tomasz Bradecki

- Wydaje mi się, że z punktu widzenia konkurencyjności miast, oferta dla inwestorów musi być bogata i różnorodna. Katowice już jakiś czas temu postawiły na budowę wysokościowców i dziś widzimy pozytywne efekty tej decyzji – do miasta udało się przyciągnąć wiele firm, które postanowiły prowadzić tutaj swoją działalność - mówi dr Bradecki.

- Podoba mi się fakt, że Katowice tworzą kolejne miejsca pracy. To oznacza, że być może więcej osób zdecyduje się na zamieszkanie w tym mieście, co z kolei napędza lokalną gospodarkę. Jak widać, takie inwestycje mają swoje pozytywy - dodaje prof. Ujma-Wąsowicz.

Dr Bradecki podkreśla, że w przyszłości nie możemy popełniać błędów takich jak w warszawskim Mordorze, gdzie na dużym obszarze skumulowano zabudowę monofunkcyjną - biurową.

W tej kwestii Global Office Park jest akurat przykładem projektowania funkcjonalnego i przyjaznego użytkownikom. Spośród trzech wież dwie będą miały przeznaczenie biurowe, trzecia mieszkalne. Łączna powierzchnia przeznaczona do wykonywania pracy w wieżach biurowych to 60 tys. metrów kwadratowych. W wieży mieszkalnej znajdzie się za to 670 mieszkań. Ponadto pierwsze pięć kondygnacji nowe wieżowce będą ze sobą współdzielić (zostaną usadowione na pięciokondygnacyjnym podium), gdzie znajdą się lokale usługowe i gastronomiczne. Dodajmy, że w kompleksie znajdzie się 2300 metrów kwadratowych przestrzeni zielonych

Głównym problemem, jaki dostrzegamy w planach budowy Global Office Park, to planowane przez inwestora stworzenie dwóch tysięcy miejsc parkingowych dla samochodów.

- Niestety patrząc na to pod kątem problemów komunikacyjnych, to szczerze wątpię, że uda się w tym miejscu rozładować ruch samochodowy - uważa prof. Ujma-Wąsowicz.

Oczywiście musimy przyjąć, że część z nich zostanie przeznaczona dla mieszkańców wieżowca mieszkalnego, ale kolejne dwa tysiące samochodów w tym miejscu ma się nijak do ogólnoświatowego trendu wycofywania ruchu indywidualnego z centrów miast, a wręcz jawnie mu przeczy.

- Ważne będzie to, co miasto zaoferuje w zamian - uważa prof. Ujma-Wąsowicz. Chodzi tutaj o budowę spójnej koncepcji komunikacyjnej. Być może okaże się, że czynniki takie jak wprowadzana przez UM Katowice Karta Mieszkańca, budowa centrów przesiadkowych i mozolnie wdrażana w życie przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię koncepcja transportu metropolitalnego przyniosą wreszcie spodziewane efekty i centrum Katowic uda się odciążyć od samochodów i spalin, a co za tym idzie - zmniejszyć smog, poprawić komfort życia mieszkańców etc. Czy się uda? Czas pokaże.

Nie przegapcie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera