Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co zrobić jeśli odlot samolotu się opóźni lub zostanie odwołany? [PORADNIK]

Monika Krężel
Oczekujemy, że na wakacje dolecimy bezpiecznie i punktualnie
Oczekujemy, że na wakacje dolecimy bezpiecznie i punktualnie Mikołaj Suchan
- Za tydzień odlatuję z lotniska w Pyrzowicach z rodziną na wakacje do Grecji. Chciałabym wiedzieć, na co mogę liczyć, jeśli odlot samolotu znacznie się opóźni lub - co gorsza - zostanie odwołany. W tym roku w Polsce była już taka sytuacja, że ludzie czekali razem z dziećmi prawie 24 godziny na wciąż przesuwany lot - mówi nasza Czytelniczka.

Nikomu tego nie życzymy, ale może się zdarzyć, że oczekiwana podróż zamieni się w koszmar. Urlop może nam popsuć opóźniony albo odwołany lot samolotem lub zgubiony bądź zniszczony bagaż. W każdej z tych sytuacji pasażer ma prawo do zło- żenia reklamacji lub otrzymania odszkodowania od przewoźnika.

Przed podróżą warto więc wyposażyć się nie tylko w dobry przewodnik czy okulary przeciwsłoneczne, ale także w wiedzę na temat przysługujących pasażerom praw. Poniżej publikujemy rady, które Centrum Konsumenckie w Polsce przygotowało specjalnie dla turystów podróżujących samolotami.

Ten pan nie leci

Może się zdarzyć, że z jakiegoś powodu obsługa samolotu odmówi pasażero-wi wejścia na pokład maszyny. Czy wtedy też przysługują nam jakieś prawa?

1. Jeżeli z uzasadnionych przyczyn przewoźnik od-mówi przyjęcia na pokład pasażerów, to osoby, które dobrowolnie zrezygnują z danego lotu, mają prawo do odszkodowania, prawo do opieki oraz prawo do otrzymania dodatkowej korzyści - na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasa-żerem a przewoźnikiem lotniczym.

2. W przypadku odmowy przyjęcia pasażerów na pok-ład wbrew ich woli, pasażerom przysługuje: prawo do odszkodowania, prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia i prawo do opieki.

Do kogo zwrócić się o bezpłatną pomoc

W przypadku problemów z reklamacją u przewoźnika spo-za Polski, zarejestrowanego w jednym z krajów UE, Norwegii lub Islandii, bezpłatną pomocą w polubownym dochodzeniu roszczeń służy Europejskie Centrum Konsumenckie. Skargę do ECK można wysłać e-mailem: [email protected] lub poprzez stronę www.konsument.gov.pl korzystając z formularza "Złóż skargę".

W ECK od poniedziałku do piątku w godz. 10-14 dyżuruje ekspert, który bezpłatnie udziela porad konsumentom w zakresie ich praw w UE pod numerem: 48 22 55 60 118.

Co robić, gdy lot zostanie odwołany

Gdy lot zostaje odwołany, pasażerowi przysługują następujące prawa:
1. Prawo do otrzymania pisemnej informacji o przepisach na temat odszkodowania i przysługującej pomocy.
2. Prawo do opieki: otrzymanie bezpłatnych posiłków i napojów oraz zakwaterowania (łącznie z pokryciem kosztów transportu pomiędzy lotniskiem a hotelem).
3. Prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego - według zmienionego połączenia.
4. Prawo do odszkodowania (dodatkowa rekompensata finansowa) w wysokości od 250 do 600 euro (w zależno-ści od zasięgu podróży) w przypadku, gdy powiadomienie o odwołaniu nastąpiło zbyt późno z winy przewoźnika, a zaoferowane połączenie zastępcze w znaczący sposób różni się od odwołanego.

Uwaga: Obecnie pasażer może domagać się odszkodowania za odwołanie lotu lub opóźnienie powyżej 3 godzin, o ile przewoźnik nie jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu zostało spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków (tzw. siła wyższa, np. strajk czy wybuch wulkanu).

Twoje prawa, gdy lot jest opóźniony

Najczęściej zdarzają się opóźnienia w odlotach samolotów. Wówczas zadajemy sobie pytanie: o ile może być opóźniony lot, abyśmy mogli upomnieć się o swoje prawa.

Gdy lot jest opóźniony, pasażer ma:
1. Prawo do otrzymania pisemnej informacji o przepisach na temat odszkodowania i przysługującej pomocy. Dotyczy pasażera, którego lot jest opóźniony o co najmniej 2 godziny.
2. Prawo do opieki: otrzymanie bezpłatnych posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania.
3. Prawo do bezpłatnego zakwaterowania i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.
4. Prawo do zwrotu kosztów biletu lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu, gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin.
5. Prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro (w zależności od zasięgu podróży) - w przypadku, gdy pasażerowie przybędą do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu (na podstawie wyroku z 19 listopada 2009 roku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawach połączonych C-402/07 i C-432/07).

*Elka rusza w Parku Śląskim WYBIERZ PATRONÓW GONDOLI
*Plaże nudystów na Śląsku i woj. śląskim: LISTA i ZDJĘCIA
*Wampiry z Gliwic miały kocie twarze ZOBACZ ZDJĘCIA i USTALENIA

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!