Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz bliżej S1 w Dąbrowie Górniczej. Codziennie pracuje tu 200 osób i prawie 90 przeróżnych sprzętów. Przebudowa trwa

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Budimex przebudowuje w Dąbrowie Górniczej prawie 7 km drogi krajowej nr 1 do parametrów ekspresówki. Likwiduje kolizyjne skrzyżowania, buduje nowy węzeł, kładki i wiaduktyZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budimex przebudowuje w Dąbrowie Górniczej prawie 7 km drogi krajowej nr 1 do parametrów ekspresówki. Likwiduje kolizyjne skrzyżowania, buduje nowy węzeł, kładki i wiaduktyZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
W Dąbrowie Górniczej droga krajowa nr 1 zamienia się w trasę ekspresową. Wraz z nadejściem wiosny prace zostały wznowione po zimowej przerwie. Efekty kolejnych prac widać gołym okiem. Sprawdziliśmy więc dokładnie, co już się zmieniło, a jakie zmiany w organizacji ruchu czekają na kierowców w najbliższym czasie.

Co udało się więc dotychczas wykonać na terenie przebudowy DK1 do parametrów S1 w Dąbrowie Górniczej od wiosny 2021 roku?

- Zrealizowane zostały prace związane z rozbiórką całości istniejącej nawierzchni i jezdni prawej, odhumusowaniu terenów niezbędnych dla rozpoczęcia prac ziemnych i budowy konstrukcji drogi. Wykonana została też większość przebudowy podziemnej sieci gazowej niskiego, średniego i wysokiego ciśnienia, sieci teletechnicznej i elektroenergetycznej, kanalizacji sanitarnej – informuje Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimexu, który zajmuje się na zlecenie GDDKiA tą inwestycją.

Rozpoczęły się również prace związane z przebudową sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i budową zbiorników retencyjnych. Kontynuowane są prace na 18 z 24 obiektów inżynierskich. To kładki dla pieszych, wiadukty drogowe, przejścia dla zwierząt, przepusty drogowe.

Zobacz zdjęcia:

Nie przeocz

W 2022 roku, po zimowej przerwie, wznowione zostały roboty drogowe w zakresie wykonania nasypów i wykopów na pełnym zakresie inwestycji. Rozpoczęły się i kontynuowane są prace związane z budową odwodnienia przebudowy sieci podziemnych i naziemnych oraz budową obiektów inżynierskich.

Teraz zajmą się budową drogi w kierunku Bielska-Białej

W najbliższym czasie nastąpi intensyfikacja robót z zakresie budowy konstrukcji drogi S1 w kierunku na Bielsko-Białą, obejmująca kontynuację prac ziemnych, budowę nowej konstrukcji drogi S1 w zakresie podbudów z kruszywa oraz z mieszanek mineralno- asfaltowych.

- Kontynuowane będą prace związane z infrastrukturą podziemną, głównie kanalizacją deszczową. Zakończone zostaną prace w zakresie żelbetowym na kładkach dla pieszych w rejonie dróg poprzecznych ul. Kusocińskiego i ul.Karsów oraz rozpoczęty zostanie etap wykonania i montażu wyposażenia obiektów – mówi Michał Wrzosek.

Jak dodaje, kontynuowane będą prace na wiaduktach drogowych w ul. Ujejskiej, Krynicznej, węzła Dąbrowa Górnicza-Ząbkowice i Konstytucji. Trwa też budowa dwóch mostów w ciągu drogi S1 oraz budowa przejść dla zwierząt i przepustów drogowych.

Codziennie na placu budowy pracuje około 200 pracowników i 88 jednostek przeróżnego sprzętu: koparki, ppycharki, samochody samowyładowcze, betonowozy, równiarki, walce drogowe, palownice, wibromłoty.

A czy kierowcy muszą zatem spodziewać się w najbliższych tygodniach zmian w organizacji ruchu?

- Wprowadzone zostanie ograniczenie skrajni pionowej do 4,5 m dla potrzeb budowy dwóch wiaduktów drogowych w rejonie ulicy Konstytucji i nowo budowanego węzła Dąbrowa Górnicza-Ząbkowice. Poza powyższymi zmianami nie planowane są aktualnie korekty i zmiany w obecnie wdrożonej tymczasowej organizacji – podkreśla rzecznik Budimexu.

Tak będzie w 2023 roku wyglądać nowa S1

Docelowo pokonanie DK1, która ma stać się „ekspresówką”, ma być możliwe na węźle Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wrześniu 2020 r. podpisała umowę na zaprojektowanie i przebudowę DK1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. GDDKiA planuje, że droga będzie gotowa do listopada 2023 r. Wartość zadania wynosi ponad 282 mln 122 tys. zł.

Wykonawca będzie musiał przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska. Powstanie także mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt.

Musisz to wiedzieć

- Dla mieszkańców Dąbrowy Górniczej bardzo istotny jest zapisy, który mówi o tym, że po oddaniu drogi do użytku, zostaną przeprowadzone badania natężenia hałasu. Jeżeli wykażą przekroczenia norm, GDDKiA będzie musiała zlecić wykonanie dodatkowych ekranów akustycznych. O takie rozwiązanie zabiegali mieszkańcy okolic drogi i samorządowcy – podkreśla Damian Rutkowski, wiceprezydent Dąbrowy Górniczej.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera