Prace mają ruszyć jeszcze przed końcem 2011 r. i potrwają rok. Ich realizacja spowoduje istotne zmiany w ruchu tramwajów w centrum Katowic. Dzięki przesunięciu torowiska na wschód zwiększy się płyta rynku. Zlikwidowany zostanie też tor na ulicy Pocztowej, z której ruch zostanie przeniesiony w ulicę św. Jana.
- Zmienione zostaną także lokalizacje przystanków, które dodatkowo w mroźne dni będą ogrzewane. Aby zmniejszyć hałas i drgania wywoływane przez przejeżdżające tramwaje, tory na rynku zostaną ułożone na specjalnej poduszce - poinformował w środę pełnomocnik prezydenta Katowic ds. strefy Rondo-Rynek, Krzysztof Rogala.
Zobacz wizualizacje. Tak ma wyglądać katowicki rynek po przebudowie
Zainteresowane udziałem w przetargu firmy mogą składać oferty do 27 października. Przetarg jest efektem trwających blisko dwa lata prac projektantów konsorcjum firm pod przewodnictwem Biura Projektowo-Inżynierskiego "Redan", którzy przygotowywali szczegółowe projekty budowlane i wykonawcze przebudowy.
Uwierzycie? Tak kiedyś wyglądały Katowice [STARE WIDOKÓWKI]
Dokumentacja projektowa liczy kilka tysięcy stron. O skali trudności, z jaką musieli zmierzyć się projektanci, świadczy np. fakt, że pod samą aleją Korfantego przebiega ponad 60 różnego rodzaju sieci; przed rozpoczęciem prac z właścicielem każdej z nich trzeba było przeprowadzić drobiazgowe uzgodnienia.
Równolegle trwają przygotowania do drugiego przetargu, który wyłoni wykonawcę nowych przestrzeni publicznych, obiektów usługowych i dróg w centrum. Przetarg na tę część przebudowy będzie ogłoszony w najbliższych miesiącach, a prace potrwają do 2015 r.
TAK WYGLĄDAŁ RYNEK W KATOWICACH PRZED WOJNĄ. NOWY W NICZYM NIE BĘDZIE GO PRZYPOMINAŁ
W ramach przebudowy nastąpi m.in. o zmiana położenia linii tramwajowych na Rynku i przylegających ulicach (tory znikną z ulicy Pocztowej, a na Rynku będą przesunięte), stworzenie tzw. wschodniego węzła komunikacyjnego (chodzi m.in. o dojazd do nowego dworca kolejowego, którego budowa jest w toku) oraz prace związane z przebiegiem przepływającej pod ziemią Rawy, a także uporządkowanie odcinka rzeki w centrum, który nie jest przykryty.
Szacunkowy koszt całego projektu przebudowy centrum Katowic to 288 mln zł. W lipcu katowiccy radni zgodzili się na zaciągnięcie 100 mln zł kredytu w Banku Rozwoju Rady Europy (BRRE), który będzie przeznaczony na inwestycje związane z przebudową śródmieścia. Pieniądze z kredytu zasilą przede wszystkim prace związane ze stworzeniem dojazdów do nowego dworca kolejowego i pobliskiej galerii handlowej, przebudową linii tramwajowej oraz przykryciem na nowo koryta Rawy.
W wieloletnim planie inwestycyjnym miasta założono, że w latach 2010-2013 Katowice zaciągną kredyty łącznej wartości 500 mln zł. Dotychczas podpisano dwie umowy kredytowe z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, na łączną kwotę blisko 400 mln zł. Ich uzupełnieniem jest 100-milionowy kredyt z BRRE, niezależnie od środków unijnych.
Wcześniejsze kredyty, zaciągnięte przez władze Katowic w Europejskim Banku Inwestycyjnym, przeznaczone są m.in. na budowę Międzynarodowego Centrum Kongresowego i siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Wspomagają też modernizację budynku przy ul. Młyńskiej 1 (dawny Dom Prasy), remont sali teatralnej i elewacji katowickiego Pałacu Młodzieży oraz budowę domu kultury w dzielnicy Dąb. PAP
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?