Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

CPK: "Nie w Jastrzębiu, a w Wodzisławiu Śl. powinien być przystanek kolei dużych prędkości". TEK proponuje Wilchwy. Dlaczego? Oto argumenty

Arkadiusz Biernat
Arkadiusz Biernat
Naszym zdaniem to najlepsze i najtańsze rozwiązanie. Jest kilka powodów przemawiających za wypracowaną koncepcją społeczną. To większa dostępność, mniejsza liczba wyburzeń, niższe koszty budowy, ale i bezpieczeństwo. Nikt nie traci, a wszyscy zyskują - tłumaczą członkowie Towarzystwa Entuzjastów Kolei
Naszym zdaniem to najlepsze i najtańsze rozwiązanie. Jest kilka powodów przemawiających za wypracowaną koncepcją społeczną. To większa dostępność, mniejsza liczba wyburzeń, niższe koszty budowy, ale i bezpieczeństwo. Nikt nie traci, a wszyscy zyskują - tłumaczą członkowie Towarzystwa Entuzjastów Kolei Arek Biernat
Towarzystwo Entuzjastów Kolei w koncepcji społecznej zaproponowało, aby przystanek kolei dużych prędkości w ramach CPK, powstał na Wilchwach w Wodzisławiu Śl., a nie - jak jest proponowane - w Jastrzębiu-Zdroju. Dlaczego? - To większa dostępność, mniejsza liczba wyburzeń, niższe koszty budowy, ale i bezpieczeństwo. Nikt nie traci, a wszyscy zyskują - przekonuje za koncepcją społeczną Jarosław Polok z Towarzystwa Entuzjastów Kolei. W galerii prezentujemy społeczne warianty przebiegu kolei dużych prędkości.

Spółka CPK zaproponowała trzy warianty przebiegu linii kolejowej dużych prędkości z Ostrawy do Katowic. Tymczasem Towarzystwo Entuzjastów Kolei proponuje… czwarty ze zmianą miejsca przystanku. W skrócie, ta koncepcja przebiega niemal w prostej linii. Dlaczego?

Jarosław Polok, Towarzystwo Entuzjastów Kolei: Naszym zdaniem to najlepsze i najtańsze rozwiązanie. Jest kilka powodów przemawiających za wypracowaną koncepcją społeczną. To większa dostępność, mniejsza liczba wyburzeń, niższe koszty budowy, ale i bezpieczeństwo. Nikt nie traci, a wszyscy zyskują.

Zobacz warianty społecznej koncepcji przebiegu kolei dużych prędkości (CPK).

Naszym zdaniem to najlepsze i najtańsze rozwiązanie. Jest kilka powodów przemawiających za wypracowaną koncepcją społeczną. To większa dostępność, mniejsza liczba wyburzeń, niższe koszty budowy, ale i bezpieczeństwo. Nikt nie traci, a wszyscy zyskują - tłumaczą członkowie Towarzystwa Entuzjastów Kolei

CPK: "Nie w Jastrzębiu, a w Wodzisławiu Śl. powinien być prz...

To po kolei. Proponujecie, aby przystanek – węzeł był nie w Jastrzębiu-Zdroju, ale w Wodzisławiu Śl. na Wilchwach. Co da przesunięcie go o kilka kilometrów?

To duża różnica. Wodzisław Śl. leży w prostej linii Katowice-Ostrawa. To też centralny punkt subregionu. Przystanek znajduje się mniej więcej pośrodku pomiędzy Wodzisławiem a Jastrzębiem. To dobrze skomunikowany obszar. Na Wilchwy dociera komunikacja miejska, międzygminna, MZK. Planowana jest regionalna kolej Wodzisław-Jastrzębie, która z obu miast ma docierać w podobnym czasie. My też o jej budowę apelujemy. Na Wilchwach wystarczy miejsca również na budowę łącznic oraz parkingów i innych obiektów właściwych dla centrum przesiadkowego.

W Jastrzębiu-Zdroju nie będą zadowoleni…

W koncepcji CPK jastrzębski przystanek kolei dużych prędkości znajduje się 5 km od centrum miasta. W społecznej koncepcji, czyli na Wilchwach to około 9 km. W obu wariantach jest to poza zasięgiem pieszego, a więc bez różnicy, bo nikt takich odległości nie pokona pieszo. Do tego to bardzo odludne miejsce. Jak wspomniałem wcześniej, Wilchwy są dobrze skomunikowane z punktu widzenia mieszkańców obu miast. Kwestią otwartą pozostaje nazwa takiego przystanku, która może przecież nawiązywać do dwóch miast.

Wyburzenia… To od zawsze wzbudza spore emocje. Nie inaczej jest teraz. TEK wskazuje nową koncepcję, gdzie trudno będzie o zadowolenie i poparcie.

W powiecie wodzisławskim koncepcja społeczna przewiduje trasowanie magistrali słabo zabudowanymi terenami pogranicza gmin Mszana, Wodzisław Śląski, Godów i Gorzyce, w oddaleniu od centrów i obszarów zwartej zabudowy pobliskich miejscowości. Ponadto zaleca się przeprowadzenie magistrali w tunelach lub na estakadach przez tereny zabudowane, czemu sprzyja ukształtowanie terenu.

Temat wyburzeń zawsze będzie budził emocje. Jednak generalnie nikt nie jest stratny, wystarczy odpowiednia pula odszkodowań. Powodów do obaw nie powinni mieć też ci mieszkańcy, którzy pozostaną w pobliżu linii kolejowej. To o wiele lepsza lokalizacja w pobliżu autostrady czy ruchliwej drogi. W przypadku samochodów hałas jest praktycznie non stop. Pociągi kursują o określonych porach i to krótkotrwała uciążliwość. Do tego stosuje się ekrany. Choć sam jestem za tym, aby linia odgrodzona była laskiem czy muldami ziemi. Dobrym rozwiązaniem jest dofinansowanie wymiany okien i drzwi na bardziej szczelne w domach w bliskim sąsiedztwie.

Inwestycje na pogórniczych terenach wiążą się ze sporym ryzykiem związanymi ze szkodami. Jak odnosicie się do tego problemu?

Dochodzimy do niższych kosztów budowy i eksploatacji, ale po kolei. Po pierwsze, linia w naszej koncepcji jest krótsza, a więc budowa jest tańsza. Wyprostowanie magistrali wg koncepcji społecznej spowoduje skrócenie jej długości o ok. 3-4 km, co pozwoli zaoszczędzić ok. 180-240 mln zł. Unika się również konieczności budowy trzeciego toru na ok. 7-kilometrowym odcinku wzdłuż magistrali, który byłby niezbędny w przypadku realizacji koncepcji CPK, aby wolniejsze pociągi lokalne kursujące między Wodzisławiem i Jastrzębiem nie blokowały magistrali. Tor ten kosztowałby dodatkowo co najmniej 70 mln zł.

W przypadku społecznego wariantu unikniemy też budowy trudnego technicznie i kosztownego wiaduktu nad autostradą A1 w Połomi. Według koncepcji CPK przecinałaby trasę pod ostrym kątem. Tego typu obiekty powinny przechodzić jak najbardziej prostopadle. My to właśnie proponujemy. Jak zbędnie nie wydawać publicznych pieniędzy mamy przykład na wspomnianej autostradzie A1 w Mszanie z gigantycznym mostem nad potokiem.

A co ze szkodami górniczymi?

W wariantach CPK linie przebiegają przez dość trudne tereny w kontekście szkód górniczych m.in. przez Szyby Zachodnie. To konieczność nie tylko odpowiedniej i kosztownej techniki budowy, ale duże ryzyko osiadania terenu, a co w przyszłości wiąże się nie tylko z wydawaniem kolejnych wielkich sum pieniędzy na remonty. To też przede wszystkim wpłynie na prędkość pociągów. Kopalnia 1 Maja zakończyła wydobycie ponad 20 lat temu. Nie ma większych szkód i nie będzie. Podobnie jest na dalszej trasie w stronę Katowic.

Jakie jeszcze zalety ma koncepcja społeczna?

Od granicy przystanki w równych odległościach. Wspomniany wodzisławsko-jastrzębski, w Rowniu żorsko-rybnicki i w Mikołowie obsługujący nie tylko mieszkańców tego miasta, ale i całego powiatu z Łaziskami, Orzeszem. Tak jak we Włoszech daje to możliwość pociągom odpowiedniego przyspieszenia na krótkich odcinkach, aby maksymalnie wykorzystać potencjał linii.

Naturalnie, mogą być wybrane relacje pomijające też część przystanków. W „okienkach” z torów mogłyby korzystać pociągi regionalne, zatrzymujące się na mniejszych przystankach, pomijanych przez ekspresy. Linia przebiega stosunkowo blisko obszarów zabudowanych, to bardzo ważne, bo kolej musi być dostępna. Tylko w takim przypadku ma rację bytu. Bez tego mieszkańcy wybiorą auta zamiast pociągu.

Konsultacje w sprawie linii „CPK” są zakończone. Po co więc zbieranie podpisów?

Społeczna koncepcja oczywiście trafiła do CPK, Ministerstwa Infrastruktury. Petycja z podpisami ma być dodatkiem obrazującym poparcie społeczne. To głos mieszkańców. Zachęcam do podpisywania petycji. Ten wariant zapewni nie tylko lepszy dostęp do kolei, ale stanowi dużą szansę rozwoju gospodarczego dla całego regionu.

Tutaj podpiszesz petycję w sprawie koncepcji społecznej przebiegu kolei dużych prędkości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera