Spis treści
- Wybrano jeden z czterech wariantów przebiegu linii Ostrawa - Katowice
- Szybka komunikacja południowego Śląska ze stolicą województwa
- Wzrost znaczenia Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego
- Badania przed wyborem właściwego wariantu
- Kryteria wyboru właściwego wariantu
- Protesty podczas konferencji
- Głos marszałka Chełstowskiego
Wybrano jeden z czterech wariantów przebiegu linii Ostrawa - Katowice
Ponad 7 tys. zebranych uwag i prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami pozwoliły na wybranie wariantu inwestorskiego dla odcinka Kolei Dużych Prędkości: Katowice - Ostrawa. Wskazany przez CPK przebieg zakłada najmniej wyburzeń i najmniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne spośród wszystkich badanych. Nowa linia oznaczać będzie m.in. koniec wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju.
- Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei. Powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. Jastrzębie-Zdrój Centrum i Zachód. W ten sposób nadrabiamy zaległości ostatnich dziesięcioleci. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Jastrzębia, Żor, Rybnika i Wodzisławia - poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała - pełnomocnik rządu ds. CPK.
Szybka komunikacja południowego Śląska ze stolicą województwa
Inwestycje CPK w województwie śląskim umożliwią znaczne skrócenie czasów przejazdu. Z Katowic do Jastrzębia-Zdroju pasażerowie dojadą w 50 min pociągiem regionalnym lub w 35 min przyspieszonym (dziś w ogóle brak jest takiego połączenia). Do Katowic z Rybnika podróż pociągiem potrwa 25 min (obecnie ponad dwa razy dłużej), a z Wodzisławia Śląskiego ok. 40 min (dziś ponad 1 godz.).
- Jestem bardzo zadowolony, że wybrany wariant przebiegu trasy, spełni oczekiwania mieszkańców Jastrzębia-Zdroju i okolic. Dzisiaj możliwość podróżowania to możliwość kontaktu ze światem - oświadczył poseł Prawa i Sprawiedliwości, Grzegorz Matusiak.
Z Żor Północnych do Katowic dojazd koleją zajmie ok. 20 min, a z Wodzisławia Śląskiego do Jastrzębia-Zdroju ok. kwadransa (obecnie takich połączeń nie ma w ogóle). Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do Warszawy w niewiele ponad 2 godz.
Wzrost znaczenia Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego
Jak informują przedstawiciele CPK, Linia Katowice – Ostrawa, jako element kolei Grupy Wyszehradzkiej V4 przyczyni się do wzrostu znaczenia Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, czyniąc go ważnym węzłem transportowym w regionie Trójmorza i zapewniając szybkie połączenia z większością dużych miast środkowej i południowej Europy.
- Odcinek Katowice – Ostrawa to nie tylko ważna inwestycja kolejowa w regionie Śląska, ale też element transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), czyli docelowo łącznik Katowic, Krakowa i Warszawy z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem. Nasza inwestycja ma charakter transgraniczny i jest ściśle skoordynowana z działaniami inwestycyjnymi przedsiębiorstwa Správa železnic, czyli naszym czeskim partnerem - oświadczył Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Badania przed wyborem właściwego wariantu
Dla CPK priorytetem było uwzględnienie uwag mieszkańców. Od lutego 2020 r., czyli w ramach Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL) i dwóch etapów konsultacji studium ekonomiczno-techniczno-środowiskowego (STEŚ) przedstawiciele CPK zorganizowali 98 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami.
Odbyły się one na terenie 15 gmin, przez które przebiegały warianty linii kolejowych: Katowice, Mikołów, Tychy, Łaziska Górne, Wyry, Czerwionka-Leszczyny, Rybnik, Orzesze, Żory, Świerklany, Mszana, Wodzisław Śląski, Jastrzębie-Zdrój, Gorzyce, Godów. Np. w latach 2021-2022 doszło do 35 spotkań z mieszkańcami: w trybie stacjonarnym i zdalnym (z powodu COVID-19), podczas których zebranych zostało ponad 7 tys. uwag i opinii.
Kryteria wyboru właściwego wariantu
Celem studium wykonalności dla odcinka Katowice – Ostrawa było przeanalizowanie wariantów z uwzględnieniem licznych kryteriów, m.in. technicznych, eksploatacyjnych, ekonomicznych, społecznych, środowiskowych, ukształtowania terenu i zagospodarowania przestrzennego. Wskazany wariant W72 zapewnia utrzymanie założeń projektowych CPK dotyczących prędkości maksymalnej 250 km/godz. i skrócenia czasów przejazdu, a jednocześnie oznacza najmniej wyburzeń spośród czterech ostatecznie rozpatrywanych przebiegów oraz ma najmniejszy wpływ na korytarze ekologiczne i szlaki migracyjne zwierząt.
Program kolejowy CPK zakłada budowę ok. 2 000 km nowych linii (10 tzw. szprych CPK) i jest odpowiedzią na ponad 30 lat prawie całkowitego przestoju w tej dziedzinie w Polsce. Dla 1 500 km z nich są już gotowe albo przygotowywane studia wykonalności, a dla odcinków Warszawa – Łódź i Łódź – Wrocław trwa już projektowanie.
Nowe linie będą wykorzystywane do obsługi przede wszystkim pociągów dalekobieżnych, w tym Kolei Dużych Prędkości (z maksymalną prędkością eksploatacyjną 250 km/h i możliwością podniesienia jej w przyszłości do 350 km/h), jak również przez pociągi regionalne, a na wybranych odcinkach przez składy towarowe. Kluczowy odcinek Warszawa – CPK – Łódź ma być uruchomiony jednocześnie z pierwszym etapem Lotniska CPK.
Protesty podczas konferencji
Konferencja w urzędzie wojewódzkim zgromadziła przeciwników budowy linii dużych prędkości, która ma skomunikować śląskie miasta z Katowicami i poprzez nie z pozostałą częścią Polski. Podczas demonstracji pojawiło się wiele haseł negujących wybrany przebieg linii kolejowej, choć jeszcze w chwili rozpoczęcia protestu ten nie był znany.
Protestowano również przeciwko budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. To nie pierwszy sprzeciw mieszkańców związany z budową kolei dużych prędkości mających dowozić pasażerów do HUBu przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym, dając możliwość przesiadek kolejowych komunikujących Śląsk z pozostałymi regionami Polski, a poprzez połączenia lotnicze z całym światem.
Protestujący mieszkańcy zdają się nie dostrzegać, że wybrany wariant zachowa wielokrotnie więcej nieruchomości niż pozostałe, nad którymi pochylała się komisja dokonująca wyboru. Nie przekonują ich również propozycje rządu dotyczące wcześniejszego wykupu ziemi i nieruchomości po cenach większych niż rynkowe i całkowita obsługa związana z przeprowadzkami, czy możliwość zamiany posiadanych nieruchomości na inne będące w zasobach skarbu państwa.
Koordynator ds. odcinka Katowice – Ostrawa w pionie kolejowym CPK Maciej Pańczak tłumaczył, że w toku przygotowywania STEŚ wypracowano cztery warianty, poddane analizie wielokryterialnej. Wariant W72 najlepiej oceniono pod względem rozwojowym i ekologicznym, a wariant W73 - pod względem technicznym i ekonomicznym. Pańczak akcentował, że wybrany wariant W72 zakłada najmniejszą z możliwych liczbę wyburzeń domów mieszkalnych – ok. 550, jak ocenił, mniejszą „o kilkaset” od pozostałych wariantów. Na etapie kolejnych prac liczba ta powinna się jeszcze zmniejszyć – mówił.
Głos marszałka Chełstowskiego
Do dzisiejszej konferencji i związanego z nią protestu, odniósł się na Twitterze marszałek Jakub Chełstowski. W swojej wiadomości opublikowanej na tym portalu, nazwał skandalem niewpuszczenie na konferencję protestujących mieszkańców.
Jak się jednak okazało przedstawiciele protestujących wzięli udział w tym wydarzeniu i już po jego zakończeniu mieli możliwość wypowiedzenia swojej opinii dla mediów obecnych na konferencji.
Nie przeocz
- Perła Paprocan: Ponad tysiąc biegaczy biegało wokół jeziora w Tychach ZDJĘCIA
- NOWE W MIEŚCIE: w Częstochowie powstał hostel. Zobaczcie, jak wygląda w środku!
- Tysiące ludzi bez prądu w woj. śląskim - czasowe wyłączenia od 20 marca. Sprawdź
- Horror w Dąbrowie Górniczej. Ojciec przyduszał 7-letniego synka. Rodzice zatrzymani!
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?