Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czas gierkówki ostatecznie dobiega końca. Na północ od Częstochowy rozbierają ostatnie fragmenty starej DK1

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Na pierwszych zdjęciach widać charakterystyczny samolot -restaurację, która na wysokości Kościelca przez kilkadziesiąt lat była charakterystycznym punktem orientacyjnym  przy tej drodze. Kolejne zdjęcia to zdjęcia z budowy DK1. Następne pokazują gierkówkę w marcu 2019 roku. Przed rozbiórką pierwszej jezdni. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Na pierwszych zdjęciach widać charakterystyczny samolot -restaurację, która na wysokości Kościelca przez kilkadziesiąt lat była charakterystycznym punktem orientacyjnym przy tej drodze. Kolejne zdjęcia to zdjęcia z budowy DK1. Następne pokazują gierkówkę w marcu 2019 roku. Przed rozbiórką pierwszej jezdni. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Czas gierkówki definitywnie dobiega końca. A przecież kiedyś DK1 stanowiła jedyną i najważniejszą drogę ze Śląska na północ w kierunku Łodzi. Po niej powstały inne, ważniejsze. I powstają nadal. Jednak czas gierkówki, między Częstochową i Piotrkowem, właśnie dobiegł końca. Słynna trasę zastąpiła autostrada A1. Czyli można powiedzieć - wszystko zgodnie z planem. Bo gierkówkę w latach 70. minionego wieku, na północ od Częstochowy, projektowano jak autostradę. W grudniu 2020 roku jej metamorfoza po 44 latach dobiega końca. Kilka miesięcy temu zniknął nawet stojący od zawsze przy gierkówce charakterystyczny samolot Ił-18 - pełniący tam funkcję restauracji.

Ta droga to miliony historii...

Z ta drogą wiążą się miliony historii ludzkich. Miliony podróży autami z rożnych epok. To właśnie gierkówką zwykle zaczynało się podróż ze Śląska na przykład nad morze. Do Piotrkowa Trybunalskiego trasa była wyśmienita. Potem coraz gorzej. Wjeżdżaliśmy do centrów miast dużych i mniejszych. Był w tym jakiś urok, choć droga ze Śląska nad morze trwała zwykle ponad 10 godzin.

Zobaczcie archiwalne zdjęcia. Odcinek Częstochowa- Katowice

Gierkówka: zaprojektowana jak autostrada, po ponad 40 latach...

Koniec pewnego etapu. Droga do rozbiórki

W grudniu 2020 roku skończył się pewien etap. Wykonawcy budujący autostradę A1 na północ od Częstochowy przełożyli ruch z ostatnich kilku kilometrów starej gierkówki na nową, szerszą i betonową jezdnię autostrady. Dzięki temu, tuż za Częstochową - w kierunku północnym - możemy już jechać ponad czterdzieści kilometrów betonowymi odcinkami autostrady. Co prawda korzystamy z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, ale wciąż jeździmy tylko po jednej jezdni nowej autostrady. Druga powstanie, gdy drogowcy rozbiorą ostatnią nitkę gierkówki, po której dotąd odbywał się ruch.

Gdy kilka dni temu w Śląskiem przełożono ruch z gierkówki na A1, jasne stało się, że właśnie wybiła ostatnia godzina tej wbudowanej w latach siedemdziesiątych drogi szybkiego ruchu ze Śląska. Drogowcy od razu zabrali się za rozbieranie starej jezdni DK1. To konieczne, bo od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego, autostrada pobiegnie właśnie po śladzie dawnej gierkówki.

Nie przeocz

Zmieni się nazwa DK1 na DK 91

Gierkówka zmieni się nie tylko fizycznie w autostradę. Na odcinku od Podwarpia do Częstochowy zmieni się także oficjalna nazwa tej drogi. DK1 odejdzie w niepamięć. Będzie to już DK91.

W sierpniu tego roku pisaliśmy o tym, gdy pełniący obowiązki dyrektora GDDKiA Tomasz Żuchowski, wydał odpowiednie rozporządzenie w tej sprawie. Zmiany miały wejść w życie w czwartym kwartale 2020 roku. Obecnie wciąż obowiązuje stara nazwa, ale zmiany mogą wejść w życie lada chwila. Prawdopodobnie w momencie zmiany inna nazwa będzie już także obowiązywała m.in. w popularnej nawigacji Google.

- DK 91 ma być bezpłatną alternatywą dla autostrady A1 – mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

DK1, budowa autostrady A1

Tak wygląda z góry stara gierkówka za Częstochową. Za parę l...

To logiczne, bo jak już wspomnieliśmy, to trasa niemal równoległa do przebiegu autostrady A1. Jak twierdził w sierpniu tego roku rzecznik, zmiana nazwy drogi krajowej nie może jednak nastąpić od razu, po opublikowaniu zarządzenia dyrektora GDDKiA. Konieczne jest najpierw wykonanie projektu zmian, nowego oznakowania, a to oznacza także między innymi konieczne dodatkowe nakłady finansowe na nowe tablice przy drogach.

- Trwa opracowywanie projektu organizacji ruchu dla tej trasy. Najprawdopodobniej nowa nazwa drogi zacznie obowiązywać w czwartym kwartale tego roku – powiedział nam wówczas Marek Prusak.

Na razie wciąż od Podwarpia jeździmy DK1.

Bogata i ciekawa historia powstawania gierkówki

Pomijając nazwę, gierkówka jest ciekawa również z innego powodu. To droga, o której powstawaniu można by nakręcić film. Powstała w tempie, jakiego pozazdrościć mogą jej wykonawcy dróg dziś, w dwudziestym pierwszym wieku – wybudowano ją bowiem… w trzy lata. Nie udałoby się to, gdyby w prace nie zaangażowano wojska.

Kosztowała 4 mld złotych, miała 239 km długości, w jej budowę zaangażowanych było aż siedem ministerstw. Gierkówka była początkiem marzeń o nowoczesnej Polsce, po której można jeździć pięknymi, równymi i co nietypowe - dwupasmowymi drogami. Do tego, pochodzącemu z Sosnowca Edwardowi Gierkowi, I sekretarzowi KC PZPR, dawała spore oszczędności czasu podczas podróży ze Śląska do Warszawy.

Początkowo miała być autostradą. Skończyła jako droga szybkiego ruchu. Mijają 44 lata, odkąd oddano jedną z najbardziej znanych i uczęszczanych dróg w Polsce.

Zobacz koniecznie

Imponujące statystyki placu budowy gierkówki

W trakcie budowy przekopano 7,6 mln metrów sześciennych ziemi, wykonano 4,2 mln metrów kwadratowych nawierzchni i podbudowy, wytworzono 1,3 mln ton mas bitumicznych oraz 1,2 mln metrów sześciennych betonu. Wybudowano 4,5 km wiaduktów i mostów. Przełożono 71 km kabli, przeciągnięto 152 km linii energetycznych i teletechnicznych, położono 22 km rurociągów. Rozebrano ponad 300 budynków mieszkalnych i gospodarczych. Samochody budowy przejechały ponad 6 milionów kilometrów.

Oficjalna decyzja o budowie zapadła 23 kwietnia 1973 roku. Datę zakończenia wyznaczono na 31 grudnia 1976 roku, czyli czas inwestycji skrócono z normatywnych 89 do 36 miesięcy. Trasa Warszawa – Katowice była pierwszą budowaną w Polsce drogą szybkiego ruchu.

Na tym, 17-kilometrowym odcinku już od 11 grudnia 2020 roku ruch będzie się odbywał tylko po nowej jezdni autostrady A1. Stara trasa gierkówki będzie rozebrana.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Autostrada A1. Od dziś kierowcy do Częstochowy jadą dwoma pa...

Z planowanej autostrady stała się trasą szybkiego ruchu, gdzie do już istniejącej szosy zdecydowano dobudować drugą jezdnię (pomijając Łódź). Wzdłuż całej jej długości planowano rozmieścić parkingi, punkty gastronomiczne, stacje benzynowe. Jedynie odcinek od Piotrkowa do Częstochowy został od początku zaprojektowany jako autostrada i poprowadzony nowym śladem, niestety z kolizyjnymi skrzyżowaniami.

Obecnie duża jej część, od Piotrkowa Trybunalskiego do Janek, została już przebudowana na drogę ekspresową S8, a kolejny fragment od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego, jak już wspomnieliśmy, stanie się pełnowartościową autostradą A1.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera