Czechowice-Dziedzice: O jeden most za daleko - nad Białą odbudują, nad Wisłą nie

Łukasz Klimaniec
fot. um Czechowice-Dziedzice
Pomalowany złotym kolorem ponad 40-metrowy most znów połączy Czechowice-Dziedzice z Bielskiem-Białą. Czechowicka gmina dostała z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji 900 tys. zł dofinansowania na odbudowę dróg i mostów zniszczonych przez ubiegłoroczną powódź.

Zerwaną przez tę samą wodę kładką na Wiśle, która łączyła brzegi Zabrzega i Goczałkowic, stanowiąc atrakcję dla rowerzystów, nikt się nie zainteresował. I wątpliwe, by jeszcze w ogóle to zrobił.

Most nad Białą wybudowany w latach PRL służył czechowiczanom i bielskiej dzielnicy Komorowice, którzy pracowali w zakładach w Czechowicach Południowych. Obiekt nie był jednak wpisany w majątek czechowickiej gminy. I gdy przyszło do jego naprawy, trudno było zdecydować, kto za to odpowiada. Po powodzi gmina Czechowice-Dziedzice zdecydowała, by wpisać most na konto strat powodziowych i w ten sposób zdobyć pieniądze na naprawę. Efektowny most zostanie zbudowany jeszcze w tym roku.

Całkiem inna jest historia kładki na Wiśle, która została postawiona przez firmę remontującą wały zapory goczałkowickiej, jako skrót ułatwiający dojazd.

- Po zakończeniu prac wykonawca likwidował plac budowy. Ale na prośbę i wniosek gminy Goczałkowice zostawił kładkę - wyjaśnia Andrzej Siudy, kierownik zbiornika wodnego w Goczałkowicach.

Dodaje, że gdy w 1997 roku woda zerwała kładkę, goczałkowicka gmina odbudowała ją. Czy zrobi to ponownie? Siudy uważa, że odkąd został otwarty ruch dla rowerzystów na koronie zapory goczałkowickiej, nie ma takiej potrzeby.

Zgadza się z nim Marian Błachut, burmistrz Czechowic-Dziedzic.

- Trasa wiodąca koroną jeziora goczałkowickiego jest bezpieczna i atrakcyjna widokowo. Będziemy się starać, by szlak Greenways został poprowadzony właśnie tamtędy, bo obecnie jest wyznaczony na odcinku, na którym znajdowała się kładka - zapowiada.

Adam Maćkowski, przewodniczący goczałkowickich radnych nie ukrywa, że gmina byłaby zainteresowana odbudową kładki, bo obiekt był dodatkową atrakcją dla rowerzystów. Ale na to nie ma pieniędzy.

- Chcąc zabrać się za jej odbudowę, należałoby zdobyć pozwolenia jak przy budowie mostu - uważa Maćkowski.

1,5 m
szerokości będzie liczył każdy z pasów ruchu na nowym obiekcie

1,1 mln zł
na tyle został oszacowany koszt inwestorski odbudowy mostu nad Białą.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie