Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czechowice-Dziedzice: Wały na Wiśle będą mocniejsze

KLM
arc.
Wał przeciwpowodziowy na odcinku Wisły między miejscowością Zabrzeg i Goczałkowice Zdrój zostanie wreszcie rozbudowany i umocniony. Budowlańcy wzniosą też całkiem nową, dodatkową osłonę przed wodą.

Przebudowywany odcinek znajduje się na terenie miejscowości Zabrzeg, Czechowice - Dziedzice oraz w niewielkim zakresie w miejscowości Goczałkowice - Zdrój. Chodzi o wały, które wykonane zostały w okresie międzywojennym i powojennym. Są w różnym stanie technicznym, najczęściej kiepskim. Wszyscy mogli się o tym przekonać w maju 2010 roku podczas powodzi. Zbiornik Goczałkowicki został wtedy przepełniony, a woda zalała niektóre dzielnice znajdujące się w bliskiej odległości od rzeki. Najbardziej narażone na zalanie wskutek rozmycia i przerwania wałów Wisły były rejony miejscowości Zabrzeg, a zwłaszcza dzielnicy Ochodza znajdującej się na granicy Zabrzega i Czechowic-Dziedzic.

ZOBACZ, JAK KAJAKARZE SPRAWDZALI WAŁY NA WIŚLE - RELACJA i ZDJĘCIA

- Wały są niższe, niż powinny być, nie spełniają odpowiednich norm. Nie spełniały ich już przed powodzią, która obnażyła ich słabość. Są za niskie i nie do końca mają dobrą gęstość - przyznaje Maciej Kołoczek, wiceburmistrz Czechowic-Dziedzic. - Wszyscy bardzo przeżyliśmy tę powódź w 2010 roku. Martwiliśmy się, co by się stało, gdyby wały nie wytrzymały. Dlatego ta inwestycja jest ważna - podkreśla.

O pieniądze na wzmocnienie wałów starał się Śląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Katowicach. Ostatecznie urzędnikom udało się zdobyć potrzebne fundusze, ogłosić przetarg i wybrać wykonawcę, którym została firma Skanska.
W ramach przebudowy zostanie podwyższony prawy wał na długości 2,4 km. Dodatkowo budowlańcy wzniosą nowy wał o długości prawie 1,5 m. Wysokość podwyższenia waha się od 0,6 m do 1,2 m.

Jak podkreślają przedstawiciele firmy Skanska konieczne będzie też przebudowanie przejazdów wałowych i zjazdów.
- Przebudujemy i zbudujemy nowe przepusty wałowe. Na odcinkach, gdzie występują rowy wzdłuż wału, zostaną one udrożnione. Całkowita długość udrażnianych rowów wyniesie 751 m, natomiast na odcinku 240 m konieczne będzie wybudowanie nowych rowów. Trasa wału nie zmieni się w stosunku do istniejącego przebiegu. Modernizacja wałów nie tylko poprawi bezpieczeństwo przeciwpowodziowe na tym odcinku - mówi Marek Kucwaj, Menadżer Projektów, Skanska. - Prace posłużą także ożywieniu i uatrakcyjnieniu nabrzeży pod względem turystycznym - dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!