Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czego potrzebuje aglomeracja Bielska-Białej. Jest wniosek z konkretnymi postulatami

Stefan Kowlaski
Bielscy radni Janusz Buzek i Marcin Litwin (Porozumienie Gowina) złożyli dziś w Urzędzie Marszałkowskim wniosek dotyczący rozwoju aglomeracji Bielska-Białej. W dokumencie znalazło się wezwanie do działań w sprawie transportu publicznego w aglomeracji, ale też postulat dotyczący powołania w Bielsku-Białej uczelni wyższej, filharmonii, a nawet redakcji mediów publicznych, które będą tworzyć własne programy lokalne.

Janusz Buzek i Marcin Litwin przekonują, że „Bielsko-Biała jest większe od miast wojewódzkich takich jak Opole i Zielona Góra oraz niedużo mniejsze od stolicy województwa świętokrzyskiego. Tworzy ważne związki społeczne i gospodarcze z powiatami ziemskimi i gminami województwa śląskiego i małopolskiego. Wymaga więc odrębnego i pogłębionego potraktowania w ramach polityki przestrzennej województwa śląskiego”.

Dlatego radni postanowili złożyć własny wniosek do Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego 2020+. Uznali, że bielscy urzędnicy co prawda swój wniosek złożyli, ale był on słaby merytorycznie i powierzchowny. - Nie zadbano o długofalowy interes oraz właściwą rangę miasta – przekonują radni.

Czego domagają się radni? W ich wniosku znalazły się między innymi następujące postulaty:

  • 1. Podziału Planu województwa na rozdziały poświęcone poszczególnym subregionom, tak by dla każdego z nich prowadzić odrębne rozpoznanie uwarunkowań oraz podejmować odrębne ustalenia kierunkowe. W subregionie bielskim należy dokonać rozróżniania na Śląsk Cieszyński oraz małopolską Żywiecczyznę i małopolską wschodnią część Powiatu Bielskiego.
  • 2. Stworzenia odrębnego planu miejskiego obszaru funkcjonalnego aglomeracji Bielska-Białej pod kątem ekonomicznym, społecznym, kulturalnym, edukacyjnym, transportowym itd.
  • 3. Uwzględnienia wschodniego ramienia aglomeracji Bielska-Białej. Chodzi o to, aby wszystkie elementy diagnozy i ustaleń kierunkowych dotyczące aglomeracji Bielska-Białej brały pod uwagę wschodnie ramię aglomeracji znajdujące się w województwie małopolskim – do Andrychowa z gminami ościennymi włącznie.
  • 4. Wprowadzenia dla Planu zagadnienia transportu publicznego dla aglomeracji Bielska-Białej. Konieczna jest modernizacja linii kolejowych węzła bielskiego z uwzględnieniem potrzeb ruchu podmiejskiego, w tym uzupełnieniem siatki przystanków. Na linii średnicowej w Bielsku-Białej należy dobudować brakujący drugi tor. Powinien też powstać nowy przystanek Bielsko-Biała Śródmieście – u południowego wylotu tunelu. Ponadto pilna jest modernizacja linii kolejowych w kierunkach do Cieszyna i Wadowic, z uwzględnieniem odcinkowej dobudowy drugich torów, zależnie od potrzeb ruchowych z założeniem zapewnienia cyklicznego rozkładu jazdy. Uzupełnieniem transportu aglomeracyjnego na najważniejszych kierunkach nieobsłużonych koleją powinna być komunikacja autobusowa. Pewnym wzorcem są tutaj organizowane przez samorząd województwa małopolskiego linie dowozowe do Wieliczki.
  • 5. Uzupełnienia wyposażenia Bielska-Białej w infrastrukturę społeczną wyższego rzędu. Bielsko- Biała jako miasto co najmniej porównywalne z mniejszymi miastami wojewódzkimi powinno zyskać standardowe dla tej wielkości miast wyposażenie w infrastrukturę społeczną. Należy stworzyć program rozwoju szkolnictwa wyższego uwzględniający powołanie uczelni z pełnią praw akademickich, rangi uniwersytetu klasycznego, oraz zwiększenie liczby studentów do poziomu porównywalnego z Kielcami bądź Opolem. W sferze kultury należy doprowadzić do powołania filharmonii jako instytucji wojewódzkiej. W zakresie mediów publicznych proponuje się utworzenie w Bielsku-Białej redakcji i studiów nadawczych katowickich oddziałów Telewizji Polskiej i Polskiego Radia z możliwością tworzenia własnych programów informacyjnych i publicystycznych.

Czy te postulaty uda się spełnić? Rzecz jasna, nie tak szybko. Plany zagospodarowania przestrzennego dla województw wskazują, w jaki sposób należy osiągać cele zapisane w strategii rozwoju województwa.

Bez wątpienia Buzek i Litwin podeszli do sprawy ambitniej niż Urząd Miasta w Bielsku-Białej. Wniosek magistrackich urzędników liczył sobie mniej więcej jedną stronę maszynopisu i zawierał zaledwie kilka dookreśleń. Urzędnicy zwrócili uwagę na konieczność połączeń kolejowych aglomeracji bielskiej z międzynarodowym lotniskiem „Pyrzowice” oraz nowym centralnym portem, który być może powstanie w Baranowie. Dodawali, że należy pilne dokończyć drogi ekspresowe S1 i S52.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty