Czego potrzebuje aglomeracja Bielska-Białej. Jest wniosek z konkretnymi postulatami

Stefan KowlaskiZaktualizowano 
Bielscy radni Janusz Buzek i Marcin Litwin (Porozumienie Gowina) złożyli dziś w Urzędzie Marszałkowskim wniosek dotyczący rozwoju aglomeracji Bielska-Białej. W dokumencie znalazło się wezwanie do działań w sprawie transportu publicznego w aglomeracji, ale też postulat dotyczący powołania w Bielsku-Białej uczelni wyższej, filharmonii, a nawet redakcji mediów publicznych, które będą tworzyć własne programy lokalne.

Janusz Buzek i Marcin Litwin przekonują, że „Bielsko-Biała jest większe od miast wojewódzkich takich jak Opole i Zielona Góra oraz niedużo mniejsze od stolicy województwa świętokrzyskiego. Tworzy ważne związki społeczne i gospodarcze z powiatami ziemskimi i gminami województwa śląskiego i małopolskiego. Wymaga więc odrębnego i pogłębionego potraktowania w ramach polityki przestrzennej województwa śląskiego”.

Dlatego radni postanowili złożyć własny wniosek do Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego 2020+. Uznali, że bielscy urzędnicy co prawda swój wniosek złożyli, ale był on słaby merytorycznie i powierzchowny. - Nie zadbano o długofalowy interes oraz właściwą rangę miasta – przekonują radni.

Czego domagają się radni? W ich wniosku znalazły się między innymi następujące postulaty:

  • 1. Podziału Planu województwa na rozdziały poświęcone poszczególnym subregionom, tak by dla każdego z nich prowadzić odrębne rozpoznanie uwarunkowań oraz podejmować odrębne ustalenia kierunkowe. W subregionie bielskim należy dokonać rozróżniania na Śląsk Cieszyński oraz małopolską Żywiecczyznę i małopolską wschodnią część Powiatu Bielskiego.
  • 2. Stworzenia odrębnego planu miejskiego obszaru funkcjonalnego aglomeracji Bielska-Białej pod kątem ekonomicznym, społecznym, kulturalnym, edukacyjnym, transportowym itd.
  • 3. Uwzględnienia wschodniego ramienia aglomeracji Bielska-Białej. Chodzi o to, aby wszystkie elementy diagnozy i ustaleń kierunkowych dotyczące aglomeracji Bielska-Białej brały pod uwagę wschodnie ramię aglomeracji znajdujące się w województwie małopolskim – do Andrychowa z gminami ościennymi włącznie.
  • 4. Wprowadzenia dla Planu zagadnienia transportu publicznego dla aglomeracji Bielska-Białej. Konieczna jest modernizacja linii kolejowych węzła bielskiego z uwzględnieniem potrzeb ruchu podmiejskiego, w tym uzupełnieniem siatki przystanków. Na linii średnicowej w Bielsku-Białej należy dobudować brakujący drugi tor. Powinien też powstać nowy przystanek Bielsko-Biała Śródmieście – u południowego wylotu tunelu. Ponadto pilna jest modernizacja linii kolejowych w kierunkach do Cieszyna i Wadowic, z uwzględnieniem odcinkowej dobudowy drugich torów, zależnie od potrzeb ruchowych z założeniem zapewnienia cyklicznego rozkładu jazdy. Uzupełnieniem transportu aglomeracyjnego na najważniejszych kierunkach nieobsłużonych koleją powinna być komunikacja autobusowa. Pewnym wzorcem są tutaj organizowane przez samorząd województwa małopolskiego linie dowozowe do Wieliczki.
  • 5. Uzupełnienia wyposażenia Bielska-Białej w infrastrukturę społeczną wyższego rzędu. Bielsko- Biała jako miasto co najmniej porównywalne z mniejszymi miastami wojewódzkimi powinno zyskać standardowe dla tej wielkości miast wyposażenie w infrastrukturę społeczną. Należy stworzyć program rozwoju szkolnictwa wyższego uwzględniający powołanie uczelni z pełnią praw akademickich, rangi uniwersytetu klasycznego, oraz zwiększenie liczby studentów do poziomu porównywalnego z Kielcami bądź Opolem. W sferze kultury należy doprowadzić do powołania filharmonii jako instytucji wojewódzkiej. W zakresie mediów publicznych proponuje się utworzenie w Bielsku-Białej redakcji i studiów nadawczych katowickich oddziałów Telewizji Polskiej i Polskiego Radia z możliwością tworzenia własnych programów informacyjnych i publicystycznych.

Czy te postulaty uda się spełnić? Rzecz jasna, nie tak szybko. Plany zagospodarowania przestrzennego dla województw wskazują, w jaki sposób należy osiągać cele zapisane w strategii rozwoju województwa.

Bez wątpienia Buzek i Litwin podeszli do sprawy ambitniej niż Urząd Miasta w Bielsku-Białej. Wniosek magistrackich urzędników liczył sobie mniej więcej jedną stronę maszynopisu i zawierał zaledwie kilka dookreśleń. Urzędnicy zwrócili uwagę na konieczność połączeń kolejowych aglomeracji bielskiej z międzynarodowym lotniskiem „Pyrzowice” oraz nowym centralnym portem, który być może powstanie w Baranowie. Dodawali, że należy pilne dokończyć drogi ekspresowe S1 i S52.

polecane: FLESZ: Smartfon zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Dużo wody typu ble ble.jak zlikwidować korki w centrum i wybud.parkingi to mądrych niema. V

G
Gość

W końcu komuś się chce walczyć o BB

S
SBD

Brawo!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3