Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa kupi nowe tramwaje niskopodłogowe

Janusz Strzelczyk
Tramwaj na Parkitkę. To ma być kolejna linia połączeń tramwajowych w Częstochowie
Tramwaj na Parkitkę. To ma być kolejna linia połączeń tramwajowych w Częstochowie arc
Częstochowa: jest przetarg na zakup dziesięciu nowych tramwajów. Każdy wagon ma mieć pojemność na minimum 200 pasażerów.

Częstochowa konsekwentnie stawia na rozwój linii tramwajowych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie ogłosiło przetarg na zakup nowych tramwajów niskopodłogowych. Przygotowuje się też do uruchomienia procedury związanej z wyłonieniem wykonawcy modernizacji linii tramwajowej.

- Przetarg jest na dziesięć tramwajów z opcją dokupienia w przyszłości pięciu kolejnych egzemplarzy - informuje Robert Madej, zastępca prezesa MPK w Częstochowie. - Pojazdy o długości od 28 do 32 metrów mają mieć od trzech do pięciu członów oraz minimum 70 proc. niskiej podłogi. Pojemność wagonu określiliśmy na minimum 200 osób.
MPK złożyło wniosek o dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego. Środki na ten cel mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. W przypadku pozytywnego dla Częstochowy rozstrzygnięcia, umowa o dofinansowanie powinna zostać podpisana we wrześniu tego roku.

Do wzięcia jest ok. 38 mln euro, które miejski przewoźnik chce również przeznaczyć na modernizację linii tramwajowej. Dzięki temu zwiększy się komfort pasażerów podróżujących tramwajami i kierowców, którzy będą mogli swobodnie przejechać przez tory.

Koncepcja zakłada remont linii tramwajowej na odcinku od ul. Fieldorfa-Nila do dworca PKP Raków, w tym między innymi budowę nowego przystanku przy M1, a także zielone torowisko w centrum miasta. #- Chcemy zbudować ciche torowisko wyposażone w maty wygłuszające - dodaje Madej.

MPK szacuje, że modernizacja linii tramwajowej będzie kosztować ok. 100 mln zł.

Tymczasem koalicjant lewicy w Radzie Miasta Częstochowy, Platforma Obywatelska, przypomina o planach rozbudowy linii tramwajowych w Częstochowie.

- Prowadziliśmy wspólnie z Częstochowskim Klubem Miłośników Komunikacji Miejskiej akcję zbierania podpisów w sprawie budowy linii tramwajowej na Parkitkę - przypomina Jacek Krawczyk, radny z klubu PO. - W bardzo krótkim czasie uzbieraliśmy bardzo dużo podpisów pod tą ideą. Budowę nowej linii poparło 6243 mieszkańców Częstochowy, którzy złożyli podpisy na 411 kartach. Możemy śmiało powiedzieć, że częstochowianie popierają budowę nowej linii, zwłaszcza jeśli chodzi o relację „Parkitka szpital”. Podczas akcji usłyszeliśmy bardzo wiele pozytywnych komentarzy. To pierwsza tak licznie poparta petycja, składana w Urzędzie Miasta. Aby wybudować linię tramwajowa na Parkitkę, potrzeba dodatkowych 65-70 mln złotych. Na pieniądze liczono także z funduszów unijnych. Sprawa nie jest jeszcze rozstrzygnięta.

Nowy odcinek miałby długość 2,9 km. Ma przebiegać od ulicy Dekabrystów do Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego na Parkitce.

Po wybudowaniu linii na Parkitkę, byłyby to dwie relacje: pierwsza Raków, Wrzosowiak, Ostatni Grosz, Śródmieście i Parkitka, a druga Północ, Tysiąclecie i Parkitka. Nowa linia ułatwi mieszkańcom transport do szpitala wojewódzkiego na Parkitce. Jest też możliwość połączenia nowej pętli tramwajowej na Rakowie, przy stadionie, ze starą, przy Rezerwacie Archeologicznym.

ZOBACZ KONIECZNIE: NASZA RAMÓWKA
DZISIAJ POLECAMY PROGRAM KATARZYNY KAPUSTY Z CYKLU TU BYŁAM

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera