Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: Miliony na centra przesiadkowe

Janusz Strzelczyk
Centrum przesiadkowe w Częstochowie pod dachem
Centrum przesiadkowe w Częstochowie pod dachem Fot. arc
W Częstochowie powstaną miejsca postojowe dla rowerów, ale także dla taksówek i samochodów osobowych

Częstochowa dostanie 27,5 mln złotych dofinansowania do budowy centrów przesiadkowych przy trzech dworcach kolejowych oraz infrastruktury rowerowej obsługującej węzły.

– Dzięki centrom przesiadkowym ułatwimy komunikację mieszkańcom naszego miasta, którzy chcieliby przesiąść się z jednego środka transportu na inny, ale i tym, którzy przyjeżdżają do Częstochowy – mówi prezydent Krzysztof Maty-jaszczyk.
– Chcemy, żeby Częstochowa była takim miejscem, do którego ludzie przyjeżdżają, przesiadają się na lepsze środki transportu i nimi dalej podróżują. Liczymy, że centra przesiadkowe skłonią naszych mieszkańców i turystów do korzystania z transportu publicznego, ponieważ będzie on dobry, wygodny, tani i skoordynowany – dodaje prezydent.

Węzły przesiadkowe powstaną przy dworcach kolejowych: Częstochowa Główna, Stradom i Raków. Każda z koncepcji przewiduje budowę peronów i placów manewrowych dla autobusów, miejsc postojowych dla taksówek, osób niepełnosprawnych i szybkiej obsługi, 126 miejsc parkingowych typu „park and ride”.

Parking przy dworcu PKP Częstochowa Główna od strony ul. Piłsudskiego miałby 4 zadaszone perony dla autobusów, 5 miejsc postojowych dla taksówek, 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 15 miejsc dla rowerów oraz 50 miejsc dla samochodów osobowych.
Od strony ul. Orzechow-skiego powinny być 4 zadaszone perony dla komunikacji publicznej, 20 miejsc dla samochodów osobowych, 5 miejsc dla taksówek, 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 30 rowerów.

Na Stradomiu będzie m.in. jeden zadaszony peron dla autobusów, parking zadaszony dla 15 rowerów. Na Rakowie powstanie jeden zadaszony peron przystankowy dla autobusów, 4 miejsca postojowe dla taksówek, tyle samo dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 30 miejsc postojowych dla samochodów osobowych. Przy każdym węźle powstanie ok. 7 km ścieżek rowerowych, które zostaną skomunikowane z już istniejącą infrastrukturą dla cyklistów.
W mieście jest 60 km ścieżek rowerowych. – Zakładamy, że drogi rowerowe będą biegły od al. Jana Pawła, czyli od Komendy Miejskiej Policji, do ronda Mickiewicza i dalej wzdłuż ul. Jagiellońskiej, al. Niepodległości oraz al. Pokoju do PKP Raków. Trzeci dworzec PKP Częstochowa Główna będzie mógł się połączyć ze ścieżką przez ul. Sobieskiego – informuje Łukasz Kot, społeczny konsultant ds. komunikacji rowerowej Urzędu Miasta w Częstochowie.

– Mamy gotowe projekty budowlane, brakuje nam jeszcze tylko jednego pozwolenia na budowę – twierdzi Mariusz Sikora, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie. – W ramach inwestycji powstanie również dynamiczna informacja pasażerska, którą stanowić będzie 50 tablic o zmiennej treści, umieszczonych na ważniejszych przystankach autobusowych. Będą one informować o rzeczywistym czasie przyjazdu auto-busu.

Budowa centrów przesiadkowych wpisuje się w strategię miasta w zakresie pozyskiwania funduszy strukturalnych. Jednym z priorytetów jest zrównoważony transport, rozwój komunikacji publicznej. Na realizację tej inwestycji w całości potrzeba 40 mln zł. Dotacja – 27,5 mln zł – pochodzi ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na lata 2014-2020. Prace budowlane będą realizowane w latach 2018-2019.

ZOBACZ KONIECZNIE: NASZA RAMÓWKA
DZISIAJ POLECAMY PROGRAM KATARZYNY KAPUSTY Z CYKLU TU BYŁAM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo