Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: MPK chce zbudować flotę autobusów hybrydowych "Gazela"

Janusz Strzelczyk
MPK chce zamienić tradycyjne autobusy na elektryczne
MPK chce zamienić tradycyjne autobusy na elektryczne Janusz Strzelczyk
Częstochowa po testach autobusu miejskiego o napędzie elektrycznym (będą następne) nabrała apetytu na takie pojazdy. W zbudowaniu takiej floty autobusowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego ma pomóc program "Gazela".

- Złożyliśmy aplikację do tego programu na dofinansowanie zakupu autobusów ekologicznych - mówi Roman Bolczyk, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Chodzi o autobus hybrydowy, z napędem elektrycznym i gazowym. O takim pojeździe jest mowa w programie "Gazela", ogłoszonym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Do rozdania jest 80 milionów złotych. Są to pieniądze ze sprzedaży nadwyżek praw do emisji dwutlenku węgla rządowi Hiszpanii. I jest tu pewien haczyk. Otóż takie autobusy produkują Hiszpanie.

Wprawdzie mają na razie tylko prototypy, sprawdzane w Madrycie, ale jednak. Lecz nie oznacza to, że jesteśmy skazani na hiszpański pojazd. - Firma AMZ z Kutna, której elektrobus kursował przez tydzień po częstochowskich ulicach, jest gotowa zainstalować na dachu pojazdu dodatkowy silnik gazowy, który będzie wspomagał elektryczny - mówi Robert Madej, wiceprezes MPK.

Istotne jest, na ile autobusów będzie można dostać dofinansowanie z "Gazeli". W zapisach programu nie ma nic o progach dofinansowania. Teoretycznie więc można dostać nawet 100 proc. pokrycia kosztów autobusu.

A jest to drogi pojazd. Autobus elektryczny kosztuje 1,3 mln zł netto, a z silnikiem diesla 750 tys. zł. Jeśli będzie 100 proc. dofinansowania, to MPK oczywiście chciałoby zakupić jak najwięcej autobusów. Przy niższym dofinansowaniu liczba pojazdów byłaby mniejsza.

Gdyby jednak chętnych do skorzystania z "Gazeli" było tak dużo, że dotacja spadnie do poziomu 30-50 procent, to MPK wycofa się z programu, bo przedsiębiorstwa nie stać na wkład własny na poziomie 50-70 proc. ceny autobusu. Autobus hybrydowy o napędzie elektrycznym i gazowym to nie tylko ekologia. To także ekonomia, która jest ważna dla MPK.
Koszt przejazdu jednego kilometra autobusem elektrycznym, który był testowany w Częstochowie, wynosi 60 groszy, a autobusem z silnikiem na olej napędowy - 2 zł.

Jak najmniej zanieczyszczeń

"Gazela" należy do programu "System zielonych inwestycji - niskoemisyjny transport miejski".

Jego celem jest ograniczenie lub uniknięcie emisji dwutlenku węgla (docelowo o 828 ton rocznie) dzięki dofinansowaniu przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie miejskim. W Polsce większość autobusów miejskich jest napędzana silnikami Diesla. Ich zalety to duże przebiegi, stosunkowo niskie koszty eksploatacji. Ale nie brakuje też wad.

Emitują zwiększoną ilość związków powstających w czasie spalania - tlenku węgla, tlenku azotu, sadzy, rakotwórczych związków organicznych. Nowoczesne autobusy napędzane są coraz częściej gazem. Najnowocześniejsze są autobusy hybrydowe, których napęd spalinowy jest uzupełniany napędem elektrycznym, umożliwiającym odzyskiwanie energii traconej podczas hamowania. Technologia, którą Polska uzgodniła z Hiszpanią, sprzedając jej prawa do emisji dwutlenku węgla, należy do najnowocześniejszych na świecie.


*Ranking szkół nauki jazdy 2013
*Restauracja Rączka gotuje otwarta ZOBACZ ZDJĘCIA
*Granica polsko-niemiecka 1922 na Górnym Śląsku [SENSACYJNE ZDJĘCIA]
*Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach działa! [ZDJĘCIA]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!