Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: Nowy węzeł to szansa na rozładowanie DK1

Bartłomiej Romanek
Węzeł łączący DK1 z aleją Jana Pawła II świetnie spełnia nową rolę. Podobny obiekt przydałby się na skrzyżowaniu DK1 i DK46
Węzeł łączący DK1 z aleją Jana Pawła II świetnie spełnia nową rolę. Podobny obiekt przydałby się na skrzyżowaniu DK1 i DK46 Arc mzdit
Miejski Zarząd Dróg i Transportu, a także podczęstochowskie gminy walczą o budowę węzła na skrzyżowaniu DK1 i DK46.

Gdzie w Częstochowie najczęściej stoi się w korku? Kierowcy, zarówno miejscowi, jak i ci, którzy przejeżdżają przez Częstochowę, nie mają wątpliwości - przy tzw. zjeździe na Olsztyn, czyli na skrzyżowaniu DK1 i DK46.

Szansą na poprawę tej sytuacji byłaby budowa nowego węzła, który połączyłby obydwie drogi krajowe. Niestety, już kilka tygodni temu pisaliśmy o tym, że miasto nie ma tak dużych środków, aby wykonać taką inwestycję. Dlatego PKP PLK zrezygnowały na razie z budowy przejazdu kolejowego przy ulicy Bugajskiej, leżącego w pobliżu DK1.

Ta inwestycja byłaby konieczna dla usprawnienia ruchu w pobliżu skrzyżowania DK1 i DK46. Ale budowa nowego przejazdu miałaby sens tylko, gdyby równocześnie powstał nowy węzeł drogowy z odpowiednią drogą dojazdową.

O budowę węzła od kilku miesięcy zabiegają również podczęstochowskie gminy. Burmistrzowie Koniecpola i Szczekocin oraz wójtowie: Olsztyna, Janowa, Przyrowa, Lelowa, Dąbrowy Zielonej i Irządz w grudniu zaapelowali o budowę nowego węzła na skrzyżowaniu DK1 z DK46, przy zjeździe na Olsztyn, m.in. do częstochowskich parlamentarzystów oraz władz Częstochowy.

- W godzinach popołudniowych oraz w weekendy na DK1 tworzą się gigantyczne korki na lewoskręcie w ulicę Bugajską, sięgające dzielnicy Raków. Skutkuje to także zatorem w kierunku Katowic - mówi wójt gminy Olsztyn, Tomasz Kucharski.

Samorządowcy i Miejski Zarząd Dróg i Transportu nie składają jednak broni i wciąż zabiegają o finansowanie ze środków centralnych.

- Wysłaliśmy zapytanie do ministra infrastruktury, ale jeszcze nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Ta inwestycja może być zrealizowana jedynie w przypadku finansowania jej ze środków zewnętrznych. Jej koszt jej wysoki, poza tym jest ona trudna do zrealizowania od strony projektowej - mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT w Częstochowie.

Problem byłby do rozwiązania, gdyby DK46 została przekształcona w drogę ekspresową, o co od wielu lat zabiega stowarzyszenie Szlak Staropolski, powstały z inicjatywy byłego prezydenta Częstochowy, Tadeusza Wrony. Gdyby DK46 była drogą ekspresową, wówczas wszystkie remonty, modernizacje i przebudowy byłyby prowadzone przez Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!