Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstochowa: Zbudują centra przesiadkowe przy dworcach

J. Strzelczyk, B. Romanek
Miejski Zarząd Dróg i Transportu przygotował koncepcje dla trzech częstochowskich dworców. Wizualizacja centrum przesiadkowego na Rakowie prezentuje się bardzo efektownie
Miejski Zarząd Dróg i Transportu przygotował koncepcje dla trzech częstochowskich dworców. Wizualizacja centrum przesiadkowego na Rakowie prezentuje się bardzo efektownie arc. MZDiT
Miejski Zarząd Dróg i Transportu wybrał koncepcje budowy zintegrowanych centrów przesiadkowych przy dworcach.

Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie ma już gotowe wizualizacje koncepcji budowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy trzech częstochowskich dworcach: głównym, na Rakowie i na Stradomiu.

- Budowa centrów przesiadkowych jest bardzo kosztownym przedsięwzięciem, dlatego jest uwarunkowana otrzymaniem unijnego dofinansowania z nowego okresu programowania na lata 2014-2020 - tłumaczy Stanisław Sosnowski, zastępca dyrektora MZDiT w Częstochowie.

Nawet dwa razy drożej?

Przygotowanie koncepcji centrów przesiadkowych jest jednak dopiero pierwszym krokiem na drodze do ich budowy. MZDiT w najbliższym czasie zaprezentuje koncepcje prezydentowi i Radzie Miasta. Dopiero później będzie możliwe opracowanie odpowiedniej dokumentacji technicznej, niezbędnej do rozpoczęcia budowy.

Kwestią kluczową będą jednak środki, jakimi będzie dysponował MZDiT. Pierwotnie na ten cel planowano wydać 40-50 milionów złotych, zakładając pozyskanie środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na lata 2014-2020. Tymczasem z przygotowanych wizualizacji wynika, że koszty mogą wzrosnąć nawet dwukrotnie, jeśli wybrane zostaną droższe materiały.

Mają trzy różne koncepcje

Centra przesiadkowe mają ułatwić podróż mieszkańcom Częstochowy i regionu. Mogliby oni dojechać do dworca samochodem lub rowerem, tam zostawić pojazd i udać się w dalszą podróż pociągiem lub autobusem.

Każda z koncepcji przewiduje budowę peronów dla autobusów, miejsc postojowych dla taksówek, osób niepełnosprawnych i szybkiej obsługi, miejsc dla rowerów i parkingu dla samochodów osobowych. Wszystkie centra mają być połączone ścieżkami rowerowymi.

MZDiT dla każdego z dworców przygotował kilka różnych rozwiązań. Kluczowy będzie wybór koncepcji dla dworca Częstochowa Główna. W tym rejonie, w części od alei Wolności, rozpatrywane są do wyboru trzy warianty. W dwóch koncepcjach jest założenie wyłączenia dworca PKS-u z projektu, a jedna zakłada jego włączenie.

Mniej wątpliwości budzi parking przy dworcu Częstochowa Główna od strony ul. Piłsudskiego.

Według planów MZDiT, ma on posiadać 4 zadaszone perony dla autobusów, 5 miejsc postojowych dla taksówek, 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 15 miejsc dla rowerów oraz 50 miejsc dla samochodów osobowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!