Częstochowska wojna o tramwaje

Beata Marciniak
Beata Marciniak
Wczoraj mieszkańcy ul. Bohaterów Katynia 52 protestowali pod blokiem przeciwko budowie linii tramwajowej.

- Tramwaj ma jechać siedemnaście metrów od naszych okien. To skandal. Domagamy się wizji lokalnej - mówi Tomasz Rakowski, mieszkaniec bloku. - Naruszono przepisy ustawy o inwestycjach w pasie drogowym i złamano prawo budowlane. Pójdziemy do sądu.

Trzystu lokatorów bloku 52 chce, aby tory tramwajowe przesunięto o kilka metrów dalej, na drugą stronę ulicy, gdzie nie ma bloków. Od maja ub. roku interweniują w tej sprawie w magistracie.

- Od geodetów i z internetu dowiedzieliśmy się jak ma przebiegać ta linia, wcześniej nikt nas nie pytał o zdanie - denerwuje się Teresa Stanisławska, jedna z lokatorek. - Tutaj ludzie mają wykupione mieszkania i grunty na własność, płacą za to podatki. Nikt z nami nie konsultował przebiegu linii.

Blok z wielkiej płyty ma ponad 30 lat, pękają w nim ściany, sypią się schody i sufity odpadają w mieszkaniach. Mieszkańcy boją się, że wstrząsy spowodowane przez przejeżdżający pod oknami tramwaj spowodują rozpadanie się ścian. Już odczuwają drgania powodowane przez przejeżdżające kilkadziesiąt metrów dalej pociągi i ciężarówki. Zbigniew Kuśnierski. Jeden z mieszkańców bloku przez dwa dni stał na pobliskim przystanku MPK i przez godzinę liczył wsiadających do autobusu pasażerów. - W ciągu godziny sześć osób wsiadło do kolejnych autobusów i po co nam tu jeszcze tramwaje? - pyta mężczyzna.

To nie jedyny protest na Błesznie przeciwko budowie linii tramwajowej. Protestują także mieszkańcy ul. Jesiennej. Witold Chorzelski przed swoim domem ustawił nawet namiot. Gdy przed jego domem pojawią się ekipy budowlane zamierza zablokować budowę, wprowadzając się do wyposażonego w grzejnik namiotu.

Nikt nie zatrzyma już ani nie zmieni tej inwestycji

Nikt nie zatrzyma jużinwestycji tramwajowej w Częstochowie wartej ponad 60 milionów złotych i nie wprowadzi znaczących poprawek do planu robót, bo 85 proc. kosztów pokrywa Unia Europejska i nie dopuszcza istotnych korekt w projektach, które finansuje. Obecna władza, gdy była opozycją głosiła, że można zmienić przebieg trasy, a nawet wstrzymać inwestycję, ale od tego czasu zmienia punkty siedzenia i widzenia. Przebieg nowej trasy tramwajowej był konsultowany z mieszkańcami. 92,36 proc. ankietowanych częstochowian było pewnych, że nowa linia tramwajowa jest miastu potrzebna. 61 proc. chciało takiego jej przebiegu, jaki jest realizowany. Inna sprawa, że ta trasa na mapach geodezyjnych jest czytelna raczej tylko dla geodetów. Niewprawne oko nie zobaczy ile metrów od bloku pojedzie tramwaj.
Janusz Strzelczyk

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zenek Emigrant

Do Mieszkańca bloku :
Chłopie olaliście konsultacje, mieliście je w głębokim poważaniu. A teraz wielkie ofiary z siebie robicie. Ofiary to wy jesteście ale losu. Jak sobie wyobrazicie konsultacje że prezydent czy jakiś inny urzędnik przyjdzie do każdego z was i będzie pytał o zdanie?? Wywiesza się ogłoszenia , jak ktoś jest zainteresowany przychodzi a jak nie to jego sprawa i jego strata. W noralym kraju w europie jak komuś koło domu tramwaj budują to jest zadowolony jak cholera! Tylko w naszym cudownym kraju gdzie coś chce się zrobić to protesty. A Częstochowa pod tym względem jest wyjątkowa, niby miasto a jakoby wieś przypominało, zadupie na końcu świata!

C
Częstochowianin

Panie Tomaszu pragnę zauważyć że mieszkańcy tego bloku słabo interesowali się sprawą rozbudowy linii tramwajowej. Pierwsze spotkania na ten temat odbyło się już w 2006 roku , były rozprowadzane ankiety każdy kto tylko przybył na spotkania mógł się wypowiedzieć. Przebieg trasy był już znany od 2006 roku, wiele na ten temat pisał Częstochowski Klub miłośników Komunikacji Miejskiej który powstał bodajże w 2004 bądź 05 roku. W tym bloku mieszka moja kuzynka i ona już tyle lat temu mówiła że jak będę ich odwiedzał będę mógł przyjechać tramwajem. Wtedy te plany wydawały mi się bardzo odległe. Wujek był na tych spotkaniach i mówił że widział sąsiadów z bloku , mówi iż z ich strony nie było żadnych protestów.
Idea samej budowy jest słuszna, w dzisiejszych czasach kiedy w Polsce i europie tramwaje przeżywają renesans , nowe linie są prowadzone do silnie zurbanizowanych części miast. Błeszno jest taka dzielnica, Nowa linia obsłuży 35 tyś ludzi!! Poza tym jeśli linia nie była by opłacalna, nie zrobiono by rzetelnych badań Unia Europejska nie wyłożyła by tak wielkiej dotacji na budowę i nowe składy tj 85% !!
Panie Tomaszu ta budowa to nie tylko tramwaj ale również nowe drogi, chodniki, oświetlenie, instalacje, zieleń miejska.
Pozdrowienia dla Kuzynki :) pewnie się domyśli jak to przeczyta

T
TomaszR

Po pierwsze i o to jest zasadniczy spór to, że "konsultacje" odbywały się jako agitacja za wydumanym projektem a nie jak rzetelne informowanie i to w szczególności tych najbardziej zainteresowanych bo sąsiadujących z nim mieszkańców. Mylicie się Państwo i sami mijacie się z prawdą twierdząc, że mieszkańcy nie interesowali się i nie uczestniczyli w spotkaniach. Wręcz przeciwnie wiedza wyniesiona ze spotkań i doniesień prasowych utwierdzała nas, że przebieg torowiska nie zburzy naszego bezpośredniego sąsiedztwa. I tylko przeciw temu protestujemy i żądamy realizacji torowiska tam gdzie jest to możliwe, po drugiej stronie jezdni a nie na siłę pod naszymi oknami.
Co do argumentów o uciążliwościach wzdłuż istniejącej linii to zwracam uwagę, że mówimy o zaszłości istniejącej od kilkudziesięciu lat, a nam chodzi o to że zostaliśmy potraktowani przedmiotowo, z naszym zdaniem nikt się nawet nie chciał zapoznać.
Demokracja, a już w szczególności samorządowa ma służyć wszystkim mieszkańcom ale nie wbrew nim i nie z naruszaniem prawa do którego doszło na etapie przygotowania projektu i tzw. "Konsultacji"

J
Jacek N.

Sprawa budowy linii tramwajowej poprzedziły liczne konsultacje społeczne, wiosną 2006 rada Dzielnicy Wrzosowiak I władze miasta odbyły co najmniej dwa spotkania. Jedno odbyło się PSP nr 26 ( Ul Rakowska ) a drugie PSP 53 ( Ul Orkana ). Nie było to jednak ostatnie spotkania poświęcone tej sprawie. Kolejne odbywały się w maju 2007, 2008 ,2009 a ostatnie poprawki były składane ( udane ) w maju 2010 r!! Gdzie byli wtedy mieszkańcy tego bloku?? Obudzili się w momencie kiedy zaczęły się prace ziemne pod ich blokiem. Polskie warcholstwo i tradycja liberum weto!
Druga sprawa to jak może być 300 osób z bloku przeciwko inwestycji jak nawet tyle osób tam nie mieszka!! Mam w tym bloku wielu znajomych i oni są gorącymi zwolennikami linii. Byli na wszystkich spotkaniach z władzami miasta. Dało się przyjść ano dało się.
Kolejna sprawa, to nowa linia jest budowana w nowoczesnej technologii a jadące po niej tramwaje będą jedne z najnowocześniejszych w Polsce! Taki tramwaj jest cichszy od samochodu dostawczego.

J
Jacek N.

Sprawa budowy linii tramwajowej poprzedziły liczne konsultacje społeczne, wiosną 2006 rada Dzielnicy Wrzosowiak I władze miasta odbyły co najmniej dwa spotkania. Jedno odbyło się PSP nr 26 ( Ul Rakowska ) a drugie PSP 53 ( Ul Orkana ). Nie było to jednak ostatnie spotkania poświęcone tej sprawie. Kolejne odbywały się w maju 2007, 2008 ,2009 a ostatnie poprawki były składane ( udane ) w maju 2010 r!! Gdzie byli wtedy mieszkańcy tego bloku?? Obudzili się w momencie kiedy zaczęły się prace ziemne pod ich blokiem. Polskie warcholstwo i tradycja liberum weto!
Druga sprawa to jak może być 300 osób z bloku przeciwko inwestycji jak nawet tyle osób tam nie mieszka!! Mam w tym bloku wielu znajomych i oni są gorącymi zwolennikami linii. Byli na wszystkich spotkaniach z władzami miasta. Dało się przyjść ano dało się.
Kolejna sprawa, to nowa linia jest budowana w nowoczesnej technologii a jadące po niej tramwaje będą jedne z najnowocześniejszych w Polsce! Taki tramwaj jest cichszy od samochodu dostawczego.

R
Rozważny

[cyt]Co mają mówić mieszkańcy Alei Pokoju oraz mieszkańcy ul Wolności czy Kościuszki gdzie tramwaje jeżdżą prawie pod oknami i jakoś nie protestują
A czy ktoś jechał tramwajem po wyremontowanym torowisku między przystankami Bór i Źródlana nawet nie da się wyczuć ze tramwaj jest w ruchu.
Co do liczenia pasażerów to pewnie ten Pan liczył w godzinach późno wieczornych gdzie ludzie wracali już do domu.[/cyt]

R
Rozważny

Co mają mówić mieszkańcy Alei Pokoju oraz mieszkańcy ul Wolności czy Kościuszki gdzie tramwaje jeżdżą prawie pod oknami i jakoś nie protestują
A czy ktoś jechał tramwajem po wyremontowanym torowisku między przystankami Bór i Źródlana nawet nie da się wyczuć ze tramwaj jest w ruchu.
Co do liczenia pasażerów to pewnie ten Pan liczył w godzinach późno wieczornych gdzie ludzie wracali już do domu.

l
lukka

Technika idzie do przodu i torowisko się robi teraz tak, że drgania nie przenoszą się na całą okolicę. I tabor jest lepszy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3