Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Częstsze kontrole policji na przejściach dla pieszych na drogach Zawiercia i powiatu. Jakie przepisy i mandaty?

OPRAC.: Bartosz Żołnierczyk, Milena Wójcik-Kieras
KPP w Zawierciu
Policjanci z na drogach Zawiercia i powiatu zawierciańskiego intensyfikują działania w związku z nieprzestrzeganiem przepisów na przejściach dla pieszych. Na terenie Zawiercia i powiatu zawierciańskiego dochodzi bardzo często do łamania przepisów w tym zakresie - informuje asp. Marta Wnuk, oficer prasowy KPP w Zawierciu. Poprosiliśmy zawierciańską policję o komentarz do tych działań oraz Milenę Wójcik-Kieras, instruktora nauki jazdy oraz właściciela Ośrodka Szkolenia Kierowców Mila w Myszkowie, odnośnie obowiązujących zasad i przepisów na przejściach dla pieszych.

Nowe przepisy przy przejściach dla pieszych

Od 1 czerwca 2021 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące m.in. pieszych uczestników ruchu drogowego. Uzyskali oni pierwszeństwo nie tylko na przejściu, ale także wchodząc na nie. Zmiany miały zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu. Niestety „dobra zmiana” zadziała na odwrót, jak podają statystyki :

  • wypadki na przejściach dla pieszych – 732 w 2021 roku, 1010 w 2022 roku, co daje wzrost o 38%,
  • ofiary śmiertelne – 45 osób w 2021 roku, 60 w 2022 roku, co daje wzrost o 33 %,
  • ranni – 707 osób w 2021 roku, 982 w 2022 roku, co daje wzrost o 39 %.

Policja w związku z tymi statystykami oraz częstszymi wykroczeniami na drogach Zawiercia i powiatu zawierciańskiego w rejonie przejść dla pieszych, zarówno przez kierowców jak i pieszych, podejmuje częstsze kontrole i działania profilaktyczne. Zdecydowana większość winy za zdarzenia na przejściach leży po stronie kierujących pojazdami.

- Prowadzimy zwiększone kontrole i działania profilaktyczne, bo przepisy uległy zmianie, a nie wszyscy kierowcy i piesi dostosowują się do nich. Nowe przepisy dotyczą zarówno kierujących i pieszych. Zwracamy w pierwszej kolejności uwagę na kierowców, ale też i pieszych - komentuje asp. Marta Wnuk, oficer prasowy z KPP w Zawierciu.

Najczęstsze błędy kierowców przy przejściach dla pieszych

- Najczęstszymi błędami kierujących jest niezachowanie szczególnej ostrożności zbliżając się do przejścia, niedostosowanie prędkości jazdy, niedostosowanie prędkości jazdy do warunków panujących na drodze, a także roztargnienie - komentuje Milena Wójcik-Kieras, instruktor nauki jazdy oraz właściciel Ośrodka Szkolenia Kierowców Mila w Myszkowie.

- Apelujemy, aby przy zbliżaniu się do przejścia na pieszych, nawet jeżeli nie widzimy tam pieszego, zdjąć nogę z gazu. Szczególnie zwracamy uwagę na przekroczenie prędkości w rejonie przejść dla pieszych. Każdy z nas bywa i pieszym i kierowcom, musimy się wzajemnie szanować, aby zapobiegać wypadkom - komentuje asp. Marta Wnuk.

Niestety winę ponoszą również piesi, nie upewniają się, czy mogą bezpiecznie wkroczyć na przejście, bo przecież „mają pierwszeństwo”. Otóż nie do końca tak jest, mówi o tym art. 14 przepisów prawo o ruchu drogowym.

 Zabrania się pieszym na przejściu:
1) wchodzenia na jezdnię:
a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
4) przebiegania przez jezdnię;
5) chodzenia po torowisku;
6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują;
8) korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

- Jako instruktor nauki jazdy moim zdaniem, mówiąć ogólnie, społeczeństwu brakuje EDUKACJI w zakresie bezpiecznego poruszania się po drogach. Przypominam, że kierujący który złamie przepisy dotyczące przejść dla pieszych zostanie surowo ukarany - komentuje Milena Wójcik-Kieras.

Mandaty za wykroczenia na przejściach dla pieszych

Wyższe mandaty weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Reforma objęła także karanie kierowców za wykroczenia w obszarze przejść dla pieszych. Następnie 17 września 2022 roku znowelizowano taryfikator punktów karnych. Dlatego obecnie mandaty za wykroczenia na przejściach dla pieszych są następujące:

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach – 1500 złotych i 15 punktów karnych;
  • wyprzedzanie na przejściu lub przed nim – 1500 złotych i 15 punktów karnych;
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – 1500 złotych i 15 punktów karnych;
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu, kiedy kierujący skręcił w drogę
    poprzeczną – 1500 złotych i 12 punktów karnych;
  • złamanie zakazu wyprzedzania na skrzyżowaniu – 1000 złotych i 10 punktów karnych;
  • jazda wzdłuż chodnika lub przejścia dla pieszych – 1500 złotych i 8 punktów karnych.
  •  

Mandat za wykroczenia na przejściach dla pieszych w warunkach recydywy

Z dniem 17 września 2022 roku znowelizowano nie tylko taryfikator punktów karnych. Od tego dnia obowiązują też przepisy tzw. recydywy.

- Oznacza ona, że w przypadku najcięższych przewinień popełnionych ponownie w ciągu kolejnych dwóch lat, wykroczenie jest karane mandatem podwójnej wysokości - komentuje Milena Wójcik-Kieras. 

Wszystkie powyższe przypadki przewidują zasadę recydywy, a mandaty są wówczas następujące:

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach – 3000 złotych i 15 punktów karnych;
  • wyprzedzanie na przejściu lub przed nim – 3000 złotych i 15 punktów karnych;
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – 3000 złotych i 15 punktów karnych;
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu, kiedy kierujący skręcił w drogę poprzeczną – 3000 złotych i 12 punktów karnych;
  • złamanie zakazu wyprzedzania na skrzyżowaniu – 2000 złotych i 10 punktów karnych;
  • jazda wzdłuż chodnika lub przejścia dla pieszych – 3000 złotych i 8 punktów karnych.

Od 17 września 2022 roku punkty karne są usuwane z konta dopiero po 2 latach od opłacenia grzywny.

- Musimy wziąć pod uwagę, że mamy środek zimy (tej astrologicznej), w związku z tym pogoda może zaskoczyć. Pamiętajmy, kiedy pada śnieg, deszcz lub jest gołoledź droga hamowania i zatrzymania pojazdy znacznie się wydłuża. Pamiętajmy o tym, że w warunkach zimowych robi się dość wcześnie ciemno. Nie ułatwia to jazdy nawet najbardziej doświadczonym kierowcom - komentuje Milena Wójcik-Kieras.

Możemy zauważyć, że samorządy musiały wprowadzić oszczędności. W związku z tym w większości miast ograniczyły lub całkowicie wyłączyły latarnie, również te znajdujące się przy przejściach dla pieszych, więc przejścia te są mniej widoczne.

- Piesi są ubrani w ciemne ubrania, często grube kurtki, szaliki, czapki, które ograniczają zarówno widoczność jak i krępują ruchy. Dlatego apeluję do pieszych, ponieważ mają oni wpływ na swoje bezpieczeństwo aby mieć przy sobie w widocznym miejscu odblask) opaskę odblaskową lub ubrać kamizelkę odblaskową. Taki mały gadżet jest widoczny z daleka i często może uratować życie - komentuje Milena Wójcik-Kieras.

- Przestrzegamy pieszych, aby nie wchodzili na pasy bezpośrednio pod nadjeżdżający samochód, ponieważ żaden samochód nie zatrzyma się nagle w miejscu. zwracajmy uwagę na warunki atmosferyczne. Pieszy jest także zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności przy pasach. Naszym apelem jest też, aby używać odblasków wszędzie - komentuje asp. Marta Wnuk.

Apeluję również do rowerzystów, aby zadbali o odpowiednie oświetlenie swojego roweru oraz podczas jazdy mieli założoną kamizelkę.

Co możemy jeszcze zrobić, aby było mniej wypadków z udziałem pieszych?

Przede wszystkim powinniśmy postawić na odpowiednią edukację całego społeczeństwa związaną z bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz konsekwencjami związanymi z ich spowodowaniem.

- Póki co zalecam dla wszystkich zachowanie szczególnej ostrożności, zasady ograniczonego zaufania, upewnienia się o możliwości przejścia przez pasy/ kontynuowania dalszej jazdy, przestrzegania ograniczeń prędkości i więcej rozwagi. Dla pieszych i rowerzystów odblaski, zwłaszcza na drogach, które w tych trudnych czasach są nieoświetlone. Przypominam również o tym, że pieszy ma obowiązek używać odblasków w terenie niezabudowanym, za ich brak grozi mandat do 100 zł- komentuje Milena Wójcik-Kieras.

Postawmy na obustronne bezpieczeństwo i dajmy się zauważyć.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera