Rzadko kiedy poślizg w pracach przy autostradzie jest dla kierowców powodem do zadowolenia. Z kilkumiesięcznego opóźnienia terminu uruchomienia bramek na A4 w Gliwicach można się jednak tylko cieszyć.
Dlaczego? Bo kiedy zaczną działać, kierowcy jadący autostradą przez aglomerację więcej czasu mogą stracić w kolejce do bramki niż zajmie im sam przejazd odcinkiem A4. Na jakiej podstawie wieszczymy taki czarny scenariusz? Wystarczy zestawić ze sobą kilka faktów, które od dawna znają drogowcy: liczbę jadących A4 samochodów, liczbę bramek i średni czas, jaki zajmie "odprawa" jednego pojazdu.
CZYTAJ WIĘCEJ O AKCJI:CZY A4 MOŻE SIĘ NAZYWAĆ VIA SILESIANA?
WIĘCEJ O AUTOSTRADZIE A4:
WE WROCŁAWIU NA A4 BUDUJĄ JUŻ BRAMKI - ZOBACZ ZDJĘCIA
STAWIAJĄ BRAMKI NA A4 W GLIWICACH [ZDJĘCIA i MAPA]
A4 - NAZWY WĘZŁÓW DO POPRAWKI [LISTA]
TAK POWSTAWAŁY WĘZŁY SOŚNICA I MURCKOWSKA [ZDJĘCIA i WIDEO]
ZOBACZ GALERIĘ NAJNOWSZYCH INWESTYCJI NA AUTOSTRADZIE A4 VIA SILESIANA - PUNKTY POBORU OPŁAT W GLIWICACH
Ruch na autostradzie zmierzono dzięki "Generalnemu pomiarowi ruchu". Przeprowadziła go w ubiegłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wynika z niego, że autostradą A4 między Sośnicą a Bojkowem codziennie przejeżdża ponad 39,3 tysiąca pojazdów. W kolejnych latach ta liczba będzie się zwiększać.
Eksperci od komunikacji szacują, że roczna skala tego przyrostu wyniesie 2,5 procenta w tzw. procencie składanym. W praktyce oznacza to, że za rok liczba pojazdów na tym odcinku przekroczy 40 tysięcy, za 5 lat zbliży się do 45 tysięcy, a za 10 lat sięgnie 50,5 tysiąca. Dodajmy, że są to prognozy tyleż ostrożne co optymistyczne, bo w latach 2005-2010 natężenie ruchu na odcinku Sośnica-Bojków wzrosło o ok. 50 procent. Niezależnie od tego, który wariant będzie bliższy prawdy pewne jest, że ok. połowa wyjeżdżających na drogi samochodów czyni to w godzinach szczytu, czyli między godzinami 6.30 i 9 oraz między 14 i 17.30. Przekładając to na realia gliwickiego odcinka A4 można stwierdzić, że z chwilą uruchomienia tam w przyszłym roku bramek, w szczycie przejeżdżać będzie przez nie co najmniej 3400 pojazdów na godzinę.
Wszystkich bramek w Sośnicy będzie 12: 4 w stronę Wrocławia i 8 w kierunku Katowic. Zarówno na jednych, jak i na drugich trzeba się będzie zatrzymać. Jadący w stronę Dolnego Śląska (ale też Rybnika, Żor czy Opola), pobierać będą tylko bilet, a zmierzający w stronę Zabrza, Rudy Śląskiej czy Katowic na bramce w Sośnicy będą już tylko płacić za przejechany odcinek autostrady (bilet pobiorą w miejscu, gdzie będą na nią wjeżdżać). Ile to może potrwać? Drogowcy mówią "chwilę". Sprawdziliśmy, ile ta "chwila" trwa na zarządzanym przez Stalexport Autostrada Małopolska odcinku A4 z Mysłowic do Krakowa.
* CZYTAJ KONIECZNIE
RYJEK 2011 - WIDEO Z NAJLEPSZYMI SKECZAMI RYBNICKIEJ JESIENI KABARETOWEJ I ZDJĘCIA ZZA KULIS - ZOBACZ KONIECZNIE I BAW SIĘ DOBRZE
CZY STADION ŚLĄSKI POWINIEN ZMIENIĆ NAZWĘ? SPRAWDŹ, KTÓRE FIRMY SA ZAINTERESOWANE OBJĘCIEM PATRONATU
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Ciekawostka! Jedno z miast woj. śląskiego odbudowało swoje średniowieczne mury! [ZDJĘCIA]
Mieszkańcy kontra górnicy - wojna w Bytomiu o fedrowanie. KTO MA RACJĘ?
- Średni czas obsługi jednego pojazdu wynosi u nas 15 sekund - powiedział nam Rafał Czechowski, rzecznik SAM.
Założyliśmy zatem, że podobne tempo obsługi będzie miało 8 bramek w kierunku Katowic, co oznacza, że maksymalnie będą mogły obsłużyć 1920 pojazdów na godzinę. W drugą stronę kierowcom powinna wystarczyć połowa tego czasu, ale że bramek jest o połowę mniej, więc łączna ich przepustowość będzie taka sama.
Oznacza to, że jeśli w godzinach szczytu wszystkie bramki w Sośnicy będą działać bez przerwy, to na początek ruch powinien odbywać się w miarę płynnie.
CZYTAJ WIĘCEJ O AKCJI:CZY A4 MOŻE SIĘ NAZYWAĆ VIA SILESIANA?
WIĘCEJ O AUTOSTRADZIE A4:
WE WROCŁAWIU NA A4 BUDUJĄ JUŻ BRAMKI - ZOBACZ ZDJĘCIA
STAWIAJĄ BRAMKI NA A4 W GLIWICACH [ZDJĘCIA i MAPA]
A4 - NAZWY WĘZŁÓW DO POPRAWKI [LISTA]
TAK POWSTAWAŁY WĘZŁY SOŚNICA I MURCKOWSKA [ZDJĘCIA i WIDEO]
ZOBACZ GALERIĘ NAJNOWSZYCH INWESTYCJI NA AUTOSTRADZIE A4 VIA SILESIANA - PUNKTY POBORU OPŁAT W GLIWICACH
Wystarczy jednak, że w kierunku Wrocławia przestanie działać jedna bramka, a natychmiast zaczną się tworzyć korki. Z naszych wyliczeń wynika, że po pierwszej godzinie w kolejce stać będzie ponad 200 pojazdów, po 2 godzinach już ponad 400, a po 3 godzinach sznurek samochodów będzie tworzyć grubo ponad 600 samochodów. Oznacza to, że każdy następny wóz, zanim dojedzie do bramki, będzie musiał odstać w korku 25 minut! W kierunku Katowic taki sam skutek będzie miało wyłączenie 2 z 8 bramek.
Z każdym następnym rokiem długość kolejki wywołanej zmniejszeniem liczby bramek będzie rosła - za 3 lata brak jednej sprawnej bramki w stronę Wrocławia sprawi, że po 3 godzinach w ogonku stać będzie 900 samochodów, a ostatni z nich na pobrania biletu będzie czekać blisko 40 minut.
Prawdziwa katastrofa nastąpi jednak w drugiej połowie dekady - wówczas nawet praca wszystkich bramek nie uchroni nas przed zablokowaniem A4. Samochodów po prostu będzie za wiele, żeby w szczycie mogły płynnie przejechać przez punkt poboru opłat. Pytanie zatem brzmi: po co nam te bramki?
W większości europejskich krajów obowiązują winiety. Tam, gdzie już poprzegradzano autostrady szlabanami, często wprowadzono elektroniczny pobór opłat (równolegle działa tradycyjny model) tak, żeby kierowca nie musiał się zatrzymywać przy bramce. U nas drogowcy obiecują, że taka możliwość dla samochodów osobowych pojawi się od 1 stycznia 2012 roku, ale nadal podstawą systemu będą bramki. - Wybraliśmy najdroższy, a przy tym najmniej wydolny system - komentuje prof. Kazimierz Kłosek z Katedry Dróg i Mostów Politechniki Śląskiej.
Bramki, winiety czy elektroniczny pobór opłat? Jaki system powinien obowiązywać na A4?
* CZYTAJ KONIECZNIE
RYJEK 2011 - WIDEO Z NAJLEPSZYMI SKECZAMI RYBNICKIEJ JESIENI KABARETOWEJ I ZDJĘCIA ZZA KULIS - ZOBACZ KONIECZNIE I BAW SIĘ DOBRZE
CZY STADION ŚLĄSKI POWINIEN ZMIENIĆ NAZWĘ? SPRAWDŹ, KTÓRE FIRMY SA ZAINTERESOWANE OBJĘCIEM PATRONATU
*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Ciekawostka! Jedno z miast woj. śląskiego odbudowało swoje średniowieczne mury! [ZDJĘCIA]
Mieszkańcy kontra górnicy - wojna w Bytomiu o fedrowanie. KTO MA RACJĘ?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?