– Był zamysł, aby taka linia powstała, ale nie doszło nawet do projektowania – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich. Spółka przygotowuje się do budowy innych nowych linii: przedłużenia linii nr 15 z obecnej pętli w Sosnowcu-Zagórzu oraz w Katowicach od pętli w Brynowie do Kostuchny. Również w przyszłym roku inwestycję rozpoczyna PKP PLK. Na trasie Będzin – Sosnowiec – Katowice – Katowice-Ligota powstanie dodatkowe torowisko.
Podróż tramwajem linii nr 15 spod dworca w Sosnowcu pod dworzec w Katowicach według rozkładu jazdy trwa dzisiaj 33 minuty. Członkowie Rady Jednostki Pomocniczej nr 14 Dąbrówka Mała, grupa Burowiec – Inicjatywa Mieszkańców, portal Bogucice Info i Stowarzyszenie Przyjaciół Dąbrówki Małej i Burowca uważają, że centra obu miast połączyć może jeszcze jedna linia, która biegłaby od pętli w Milowicach, przez Dąbrówkę Małą, i wzdłuż DK86 docierałaby do centrum Katowic.
Według ich wyliczeń, tramwaj trasę Sosnowiec-Katowice pokonałby wówczas nawet w 22 minuty. Napisali w tej sprawie petycję do władz Katowic i Sosnowca, a także do wojewody i marszałka woj. śląskiego.
– Kongestia (wzmożony ruch – przyp. red.) drogowa jest w tym obszarze wyjątkowo uciążliwa i generuje poważne opóźnienia lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych w porach, gdy podróżuje nimi najwięcej pasażerów. Proponowane połączenie tramwajowe, dzięki wykorzystaniu rezerw terenu poza ciągami ulicznymi, mogłoby być uzupełnieniem połączeń autobusowych, a zarazem pozyskać wielu pasażerów odbywających obecnie podróże samochodami – uważają autorzy petycji.
Linia, której budowę proponują, znalazła się w planie rozwoju sieci Tramwajów Śląskich, ale samorządowcy zdecydowali, że na razie nie będzie realizowana.
– Ta linia jest realna do wybudowania, ale potrzebna jest decyzja w tej sprawie obu miast. Na pewno byłoby to zasadne, bo na jej trasie jest sporo generatorów ruchu w postaci osiedli, stref ekonomicznych czy centrów handlowych – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
– Tego typu inwestycje wymagają wielu analiz. Katowice stawiają na transport publiczny, czego wyrazem jest m.in. budowa linii tramwajowej na południe miasta – komentuje Joanna Górska z biura prasowego Urzędu Miasta w Katowicach.
W obu miastach w najbliższych latach ruszyć mają inne tramwajowe inwestycje. Jeszcze w tym roku mają się rozpocząć prace związane z przedłużeniem trasy linii nr 15 z obecnej pętli w Zagórzu w głąb dzielnicy. W 2018 roku w Katowicach rozpocznie się za to budowa zupełnie nowej linii z Brynowa do Kostuchny. Trasie z Sosnowca do Katowic przez Milowice i Dąbrówkę Małą „nie” nie mówią władze stolicy Zagłębia.
– Nie wykluczamy takiej możliwości. Na pewno nowa linia urozmaiciłaby połączenia Sosnowca z Katowicami – mówi Rafał Łysy, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Sosnowcu, i przypomina, że oba miasta łączyć też będą pociągi kolei aglomeracyjnej, bo PKP PLK w 2018 roku zamierza zacząć budowę dodatkowej pary torów. Dziś czas przejazdu pociągiem osobowym z Sosnowca do Katowic trwa około dziesięciu minut.
– Od 2018 r. planujemy rozpocząć pełną modernizację linii z Będzina do granicy w Zebrzy-dowicach (infrastruktura kolejowa łącznie z peronami) wraz z dobudową dwóch torów na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny (planowana budowa nowego peronu na stacji Sosnowiec Główny ) – Katowice / Katowice Ligota – mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK.
Transport kolejowy nie wyklucza jednak tramwajowego. Niezależnie od tego, czy władze obu miast na proponowane połączenie patrzeć będą z aprobatą, społecznicy chcą, by wolny teren przy DK86, gdzie niegdyś znajdowały się tory kolejowe do zamkniętej KWK Katowice, został zarezerwowany dla tej inwestycji.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?