Pani Jadwiga opiekuje się ponadosiemdziesięcioletnia starszą panią. - Jest to osoba niepełnosprawna, wymaga stałej opieki, także lekarskiej. Co jakiś czas wyciągam jej kartę do lekarza rodzinnego - wyjaśnia nasza Czytelniczka.
Pod koniec stycznia pani Jadwiga zadzwoniła do jednej z przychodni w Sosnowcu. -Chciałam zarejestrować podopieczną do lekarza rodzinnego, żeby ten wypisał zlecenie na środki higieniczne. Nie chodziło o wizytę dla mnie, ale to ja miałam pojawić się w przychodni, żeby odebrać receptę od lekarza - mówi pani Jadwiga. - Rejestratorka powiedziała mi jednak, że lekarz rodzinny jest na urlopie, że w pracy będzie dopiero za kilka dni - dodaje.
Nasza Czytelniczka wróciła do domu z niczym. - Zastanawiam się, czy jest na to przepis, że pacjent zostaje odesłany. Co prawda, nie chodziło tutaj o chorobę, ale o wypisanie zlecenia. Jeśli ktoś nie ma zapasu lekarstw czy innych środków, to nie może przecież czekać kilka dni - uważa.
O odpowiedź w tej sprawie poprosiliśmy urzędników ze śląskiego oddziału NFZ.
Małgorzata Jędrzejczyk, rzecznik oddziału NFZ w Katowicach:
Rozporządzenie ministra zdrowia z 24 września 2013 r. określa warunki realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) zapewnia pacjentom dostęp do świadczeń zdrowotnych w przychodni codziennie od poniedziałku do piątku w godz. od 8 do 18.
Po godzinie 18 w dni powszednie oraz w soboty, niedziele, święta i dni ustawowo wolne od pracy pacjenci mają zagwarantowane świadczenia w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy przychodni.
Tak dzieje się w stanach nagłych, schorzeniach ostrych i nagłych zachorowaniach. W innych przypadkach porady mogą być udzielane w uzgodnionym między świadczeniodawcą a pacjentem, terminie.
Świadczeniodawca ma obowiązek zapewnić rejestrację pacjentów na podstawie zgłoszenia: osobistego, telefonicznego lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w dniach i godzinach pracy rejestracji.
Świadczenia powinny być udzielane w możliwie najkrótszym terminie, a świadczeniodawca jest zobowiązany do przyjęcia pacjenta w ustalonym terminie. W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalenia terminu udzielania świadczenia, a które uniemożliwiają zachowanie ustalonego terminu, świadczeniodawca w każdy dostępny sposób informuje pacjenta o zmianie terminu.
*Najlepsze prezenty na Walentynki DLA NIEGO I DLA NIEJ
*SOCZI 2014 - IGRZYSKA OLIMPIJSKIE - RELACJE, ZDJĘCIA, CIEKAWOSTKI
*Poseł Pawłowicz: Europa jest domem publicznym, w którym wszystko wolno
*Urlop macierzyński i urlop rodzicielski 2014 [ZASADY I TERMINY]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?