Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy opony się starzeją? Jak dobierać opony samochodowe i na co zwracać uwagę [WYMIANA OPON]

Michał Nowak
Michał Nowak
Jesień jest wyjątkowo łaskawa tego roku, przynajmniej jak na razie. Dlatego też wielu kierowców jeszcze nie wymieniło ogumienia w samochodzie na zimowe. Jeśli opony zalegające w garażu lub piwnicy są już stare, warto pomyśleć nad kupnem nowych opon. No właśnie - nowych, czy prawie nowych?

Komplet nowych opon zimowych, zależnie od rozmiaru felgi, firmy czy profilu, to wydatek rzędu około tysiąca złotych bądź więcej. Nic więc dziwnego, że wielu kierowców kusi perspektywa kupna opon używanych, które są odpowiednio tańsze i często idą też w parze z felgami. Ale z kupnem opon używanych wiąże się ryzyko. Wysokość bieżnika jest ważna, ale nie najważniejsza.

Nie ma obowiązku wymiany opon zimowych w Polsce od 1 listopada [WYMIANA OPON, ZIMÓWKI]

Przyjmuje się, że wysokość bieżnika w oponach letnich nie powinna mieć mniej niż 3 mm. Bieżnik w oponach zimowych powinien mieć przynajmniej 4-4,5 mm. Ale trzeba pamiętają o kilku dodatkowych rzeczach:

Wymiana opon: Każda opona ma włókna zbrojeniowe, które mogą być uszkodzone.
Kiedy auto wpada w głębszą dziurę, te włókna zostają przetrącone, choć gołym okiem tego nie widać. Wtedy, z czasem użytkowania, opona się wybrzusza. Jeśli wybrzuszy się do środka, a jest taka możliwość, to będziemy z tym jeździć nawet o tym nie wiedząc. Szczególnie jest to niebezpieczne w oponach letnich - podczas wysokiej temperatury to wybrzuszenie wewnątrz opony może się rozrastać, aż w końcu doprowadza do pęknięcia.

Wymiana opon: Warto sprawdzić kondycję opon u wulkanizatora.
Nie zawsze jesteśmy w stanie stwierdzić czy opona nie pochodzi np. z samochodu po wypadku. Specjalista może natomiast sprawdzić gołym okiem, czy z używanych opon można mieć jeszcze pożytek, Dodatkowo, jeśli wulkanizator nabije oponę powietrzem i dojdzie na niej do wybrzuszenia, to znaczy,że opona może w przyszłości wystrzelić i nie należy jej kupować.

Wymiana opon: Jak nie używane, to może bieżnikowane?
Faktem jest, że opony bieżnikowane są dzisiaj znacznie lepsze niż kilkanaście lat temu. Posiadają homologację międzynarodową, są zgodne z regulaminem EKG ONZ a producenci udzielają na nie wielomiesięcznej gwarancji. Ale trzeba pamiętać, że opona bieżnikowana nie zastąpi nowej, oryginalnej. Zwykle przyczepność takich opon do nawierzchni jest mniejsza a indeks prędkości niższy. Można to odczuć np. na mokrej nawierzchni, gdy podczas dynamicznego ruszania w samochodzie załącza się ESP. W samochodach o mocnych jednostkach napędowych warto więc montować nowe opony, ewentualnie dobre-używane, jeśli pochodzą ze sprawdzonego źródła.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!