Dąbrowa Górnicza: budują kolejny tunel dla kierowców, wymieniają torowisko kolejowe, będą też nowe perony

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górnicze - Gołonogu trwa budowa wiaduktu kolejowego (tunelu) pod torowiskiem, który zastąpi dotychczasowy przejazd ze szlabanami. Wyremontowane zostaną także perony na stacji Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górnicze - Gołonogu trwa budowa wiaduktu kolejowego (tunelu) pod torowiskiem, który zastąpi dotychczasowy przejazd ze szlabanami. Wyremontowane zostaną także perony na stacji Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Udostępnij:
W Dąbrowie Górniczej od ponad roku trwa budowa centrum przesiadkowego, dwóch tuneli dla pieszych, rowerzystów, kierowców oraz nowych dróg w śródmieściu. Tam efekty zmian wokół dworca kolejowego są już widoczne. We wrześniu rozpoczęła się natomiast podobna inwestycja w dzielnicy Gołonóg, przy tamtejszym dworcu. Jak dziś wygląda to przedsięwzięcie? Co się udało zrobić?

Budowa centrum przesiadkowego w Dąbrowie Górniczej

Prawie miesiąc temu zamknięty został przejazd drogowo-kolejowy w dzielnicy Gołonóg, po przekroczeniu którego można dostać się m.in w rejon terenów rekreacyjnych nad Pogorią III oraz Pogorią IV. Wykonawca inwestycji przygotował nowy, alternatywny przejazd, tak by można było rozpocząć drążenie tunelu, którym finalnie będą przemieszczali się kierowcy. Po to, by ten ruch był płynny, a samochody nie stały przed zamkniętymi szlabanami, jak ma to miejsce aktualnie.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Widać postępy prac przy budowie nowego tunelu, jest też odwodnienie

Prace przy budowie nowego układu drogowo-torowego w Gołonogu rozpoczęły się na początku września od przebudowy odwodnienia poza pasem drogowym. Ekipy budowlane rozpoczęły też przygotowania do budowy tymczasowego przejścia i przejazdu przez tory.

Przejazd został zamknięty 24 listopada. W tym miejscu powstanie bowiem specjalny tunel (wiadukt kolejowy), pod którym mieszkańcy – pieszo, na rowerach i samochodami – będą mogli bezpiecznie dostać się na drugą stronę.

– W miejscu starego przejazdu wykonaliśmy już wykop i platformę pod palowanie – mówi Maciej Woźniak, kierownik robót z firmy Nowak Mosty.

To oznacza, że w kolejnym etapie wiercone będą pale CFA pod konstrukcję nowego wiaduktu. Jak informuje miasto, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w kwietniu 2022 roku ekipy budowlane przeniosą się na drugą część starego przejazdu i tor w kierunku Sosnowca.

Po zamknięciu przejazdu na długości około 700 metrów rozebrany został tor w kierunku Ząbkowic. W jego śladzie, przy budynku dworca, widać już sporej wielkości wykop. To element przejścia podziemnego pod torami. Rozpoczęło się także przygotowanie wykopu i ławy fundamentowej pod peron nr 2.

W nowym układzie na stacji Gołonóg powstaną dwa zewnętrze perony: peron nr 2 przy budynku dworca oraz od strony ul. Parkowej. W miejscu istniejącego peronu zachowana zostanie rezerwa pod dwa nowe tory kolei metropolitalnej.

Nie przeocz

Większe bezpieczeństwo i wygoda dla pasażerów

Wiadukt kolejowy zwiększy bezpieczeństwo na skrzyżowaniu torów i drogi w Dąbrowie Górniczej, dzielnicy Gołonóg. To drugi w Dąbrowie Górniczej tunel kolejowy, który usprawni komunikację w mieście. Budowa możliwa jest dzięki współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i miasta. Inwestycja zwiększy też dostępność mieszkańców do kolei.

- Dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu, polska kolej dla mieszkańców staje się coraz bardziej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna. Inwestycje na stacjach i przystankach zwiększają dostępność do kolei, ale także uwzględniają wzrost poziomu bezpieczeństwa w komunikacji kolejowej i drogowej m.in. dzięki budowie bezkolizyjnych skrzyżowań, takich jak w Dąbrowie Górniczej. Na inwestycje wykorzystujemy fundusze budżetowe oraz współfinansowanie z programów unijnych – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nowy tunel (wiadukt kolejowy) zapewni bezpieczeństwo kierowcom i mieszkańcom Dąbrowy Górniczej obok przystanku Gołonóg, w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik. Nowe rozwiązanie i usprawni komunikację drogową w mieście.

Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg zwiększy się dostępność do kolei. Będą dwa wyższe perony, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną zamontowane wiaty, ławki i oświetlenie. Oznakowanie oraz nagłośnienie usprawnią podróże. PLK zbuduje przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i projektowanym centrum przesiadkowym. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z pochylni. Przebudowane zostaną tory i sieć trakcyjna. Zostanie również zabezpieczony teren pod dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej.

Inwestycja powstaje w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 55 mln zł netto (67,5 mln brutto), w tym udział PKP PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowy układ drogowy, powstaną dwa ronda, parkingi w drugim etapie

Projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Termin zakończenia wszystkich to 31 grudnia 2022 roku.

Na razie prace skupią się na wykonaniu tunelu oraz całej infrastruktury drogowej i kolejowej. Budowa parkingów musi poczekać, bo nie są jeszcze uregulowane kwestie własnościowe gruntów wokół budynku dworca PKP w Gołonogu.

- Pracujemy nad tym, żeby załatwić tę sprawę i poszerzyć zakres inwestycji o te elementy. Jesteśmy w kontakcie z wojewodą, jako reprezentantem Skarbu Państwa, żeby uregulować stan prawny tych nieruchomości. To sprawia, że budowa miejsc parkingowych będzie realizowana w dalszej kolejności. To samo tyczy się planów remontu budynku dworcowego w Gołonogu. O tym będziemy mogli powiedzieć więcej w przyszłości – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Prezydent Dąbrowy Górniczej przyznaje, że miasto nadal będzie zabiegać, by PKP przebudowały także dworzec w Gołonogu.

– Jesteśmy gotowi, tak jak w przypadku budynku dworcowego w centrum, wynająć w Gołonogu powierzchnie biurowe w przebudowanym obiekcie – mówi Marcin Bazylak.

Jak dodaje, jest zadowolony z obecnej współpracy z PKP PLK oraz Ministerstwem Infrastruktury, dzięki czemu miasto i jego mieszkańcy mogą liczyć w najbliższych latach na wiele pozytywnych zmian.

Pierwszy tunel pod torowiskiem kolejowym dla pieszych oraz rowerzystów, który powstaje w śródmieściu miasta w ulicy Konopnickiej, ma być gotowy w styczniu przyszłego roku.

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Renault zamyka działalność w Rosji

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie