Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza. Byliśmy na budowie centrum przesiadkowego, dróg, tuneli, rond. Inwestycja ma m.in. odciążyć centrum od samochodów

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak dziś wygląda budowa m.in. centrum przesiadkowego, nowych torowisk, dróg, tuneli w Dąbrowie Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak dziś wygląda budowa m.in. centrum przesiadkowego, nowych torowisk, dróg, tuneli w Dąbrowie Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
Byliśmy na placu przebudowy całego układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej, a właściwie w kilku miejscach, gdzie dziś powstają nowe drogi, ronda, tunele pod torami kolejowymi, nowe torowisko dla pociągów czy wiadukty. Kiedy widzi się całość z bliska, trzeba przyznać, że zakres, jak i tempo prac robią wrażenie. Kiedy to wszystko się zmaterializuje, faktycznie po mieście powinno poruszać się łatwiej, bezpieczniej, bez konieczności wjeżdżania do śródmieścia, które ma być z kolei bardziej przyjazne m.in. pieszym i rowerzystom.

Centrum bardziej przyjazne pieszym, rowerzystom, pasażerom, ale kierowcy też skorzystają na zmianach

Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście. Dadzą jednocześnie sporo korzyści samym kierowcom, jak i pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom.

- Jesteśmy konsekwentni w tym, jak myślimy o mieście i do czego dążymy – przyznał Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy
Górniczej.

- To, że zajęliśmy się centrum przesiadkowym, dworcem PKP i centrum miasta, wynikło z konkretnych rozmów o tej przestrzeni publicznej, w której się znajdujemy, a więc w Fabryce Pełnej Życia, która będzie stałym elementem tej naszej śródmiejskiej przestrzeni. Przemieszczanie się po mieście, jak i całej Metropolii GZM, jest często dużym problemem, dlatego uznaliśmy, że przestrzeń publiczna nie będzie dobrze zorganizowana, kiedy nie będziemy mogli do niej szybko i sprawnie dojechać. Centrum przesiadkowe należy się miastu, liczącemu ponad 100 tysięcy mieszkańców. Podeszliśmy do tego kompleksowo, powstaje więc nowa droga, nowe obiekty inżynieryjne, które sprawią, że ruch w centrum będzie mniejszy, że on się inaczej będzie kanalizował – dodał.

Kompleksowe zmiany, pięć tuneli, pięć nowych rond, wiadukty i nowe drogi

A co w takim razie już za nami, a jakie prace wciąż są w toku? O tym wszystkim mówił m.in Grzegorz Natonek, dyrektor techniczny w firmie Nowak-Mosty.

- Dotychczas zrealizowaliśmy dwa wiaduktu w ciągu obwodnicy za Hutą Bankową, twra budowa nasypu od ul. Sobieskiego, gdzie wykonaliśmy połowę ronda. Planujemy, by do końca czerwca cały odcinek od ul. Kolejowej przez całą nowoprojektowaną obwodnicę zyskał masę asfaltową. Prace przy sieci sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej są zrealizowane w około 50 procentach – wyliczał Grzegorz Natonek.

W części kolejowej wszystkie prace w torze numer 1 zostały zakończone, co oznacza, że 4 maja nastąpi przełożenie ruchu pociągów na nowy, wybudowany tor o długości 1,5 kilometra. To umożliwi dalsze prace i wymianę drugiej części starego torowiska.

- W połowie wykonane są trzy obiekty pod torami kolejowymi a więc tunel dla pieszych i rowerzystów w ul. Konopnickiej, przejście na perony kolejowe przy stacji oraz tunel dla samochodów, jaki powstanie na przedłużeniu ul. Kościuszki. W czerwcu planujemy wykonać łącznik do ul. Limanowskiego od ronda Korzeniec, tam trwają roboty ziemne, przełożenie kanalizacji. Będziemy też rozpoczynali prace związane z budową toru numer 2. A tym samym będziemy wykonywali drugie połówki wspomnianych wcześniej trzech obiektów inżynieryjnych. Dodatkową będą trzy krawędzie peronowe. Tak, aby na koniec listopada wszystkie trzy krawędzie były gotowe, a dwa tory kolejowe oddane do użytkowania – mówi Grzegorz Natonek.

Potem przyjdzie czas na budowę parkingów. Przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej zostanie natomiast ponownie otwarty dla kierowców 15 maja, co powinno znacznie ułatwić i skrócić czas dojazdu nad Pogorię III, Pogorię IV oraz do Parku Zielona.

Co ciekawe, tunel, jaki powstał już w części pod torami kolejowymi będzie znajdował się na poziomie minus siedmiu metrów w stosunku do obecnego układu drogowego, natomiast nowe rondo, które powstanie na końcu ul. Kościuszki, umieszczone zostanie trzy metry wgłąb ziemi. Z kolei następne rondo, które powstaje za dworcem kolejowym, w drodze łączącej nowe centrum przesiadkowe z rondem przy ul. Sobieskiego (za Hutą Bankowa) pozwoli zjechać kierowcom w ul. Przybylaka. A tym samym wyjechać z Centrum Handlowego Pogoria, bez konieczności kierowania się bezpośrednio do centrum miasta.

Nowe wiadukty, jakie powstają natomiast w śladzie nowej obwodnicy śródmieścia za Hutą Bankową, musiały się pojawić, bo dołem biegnie bocznica kolejowa, prowadząca m.in. właśnie do huty. Dodatkowo trzeba było zrobić przejazd dla kierowców nad biegnącym tamtędy gazociągiem.

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej przeszedł do historii. Została z niego kupa gruzu i desek.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej przeszedł do historii....

W ramach inwestycji powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont przejdzie ul. Kolejowa, gdzie powstanie uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

Za 229 mln zł, przedsięwzięcie realizuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Cała inwestycja wykonywana jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

Osobnym przedsięwzięciem będzie budowa dwóch osobnych tuneli - dla pieszych, rowerzystów oraz kierowców - przy dworcu PKP w Gołonogu. Tam prace w terenie planowane są jesienią tego roku. Dlatego też w sumie w mieście powstanie pięć tuneli/przejść pod torami kolejowymi.

To ważne także dla pasażerów w całej Metropolii GZM

Szybki przejazd tunelem pod torami, ominięcie centrum nową drogą, łatwy dostęp do autobusów i pociągów z centrum przesiadkowego. Taki ma być efekt tego przedsięwzięcia. Inwestycja realizowana jest przy wsparciu sporych środków zewnętrznych, pozyskanych przez miasto. Łącznie to ponad 82,5 mln zł.

Nie przeocz

Jej realizację zasilają fundusze unijne, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł – 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku. Zewnętrzne wsparcie sięgnie łącznie ponad 82,5 mln zł.

Inwestycja w Dąbrowie Górniczej jest także bardzo ważna z punktu widzenia całej Metropolii GZM, która wsparła finansowo to przedsięwzięcie. Chodzi o rozdzielenie torów kolejowych, po których poruszać się będą w przyszłości pociągi kolei metropolitalnej, od Zawiercia do Katowic oraz pociągi dalekobieżne i ekspresowe. Dlatego Metropolia GZM wsparła to przedsięwzięcie w części związanej z budową dodatkowych torów i peronów.

Wkrótce PKP SA ma rozpocząć także remont dworca

W grudniu 2020 r. wyburzony został już stary, zniszczony i nieużywany od dawna budynek dworca kolejowego przy ul. Kościuszki. W jego miejscu powstanie rondo i wjazd do tunelu pod torami. Dworzec ma funkcjonować w budynku przy torach. PKP S.A. zamierza go wyremontować, a miasto jest gotowe wynająć tam część pomieszczeń. Działania dotyczące remontu budynku już są prowadzone. Aktualnie, na zlecenie PKP S.A., trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach, do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać ok. 200 dworców.

Miasto wynajęło w budynku dworca, po jego modernizacji, powierzchnię 100 metrów kwadratowych. Być może znajdzie tam swoją siedzibę biuro paszportowe, o co miasto czyni cały czas starania.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera