Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza. Dworzec kolejowy znów będzie służył pasażerom! Widać już część odnowionej elewacji zabytkowego budynku. Aktualne ZDJĘCIA

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej jest remontowany. Widać już odnowioną elewację, trwa montaż więźby dachowej. Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej jest remontowany. Widać już odnowioną elewację, trwa montaż więźby dachowej. Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE /Piotr Sobierajski
Dziewięć miesięcy temu rozpoczęła się gruntowna przebudowa oraz remont dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej, który w połowie 2023 roku znów na służyć pasażerom. Dziś widać już odnowioną elewację zabytkowego budynku z 1888 roku, a także konstrukcję nowego dachu.

W śródmieściu Dąbrowy Górniczej, w ramach budowy centrum przesiadkowego oraz nowego układu komunikacyjnego, odnowione zostały już na stacji kolejowej perony. Pojawiły się m.in. nowe przejścia podziemne, windy, zadaszenie, będzie system komunikacji pasażerskiej. Jednocześnie w grudniu 2021 roku na dobre rozpoczęła się przebudowa dworca PKP. Dziś z każdym dniem widać postępy. Wiadomo już jak prezentuje się odnowiona elewacja. Rozpoczął się także montaż konstrukcji więźby dachowej nad środkową częścią dworca. Podłączane są także na bieżąco niezbędne przyłącza.

- Do tej pory wykonane zostały m. in. prace rozbiórkowe, a także wzmocniono fundamenty budynku. Wykonano już znaczną część robót konstrukcyjnych, a w pobliżu obiektu zamontowane zostały zbiorniki retencyjne wraz z oprzyrządowaniem. Rozpoczęła się także renowacja elewacji – informował ostatnio Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w Biurze Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Przebudowa budynku dworca w Dąbrowie Górniczej jest jedną z blisko dwustu inwestycji, realizowanych przez PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Zakłada ona kompleksową przebudowę historycznego dworca wraz z jego najbliższym otoczeniem. Dzięki niej dawny dworzec dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej odzyska swój historyczny blask. Będzie też, tak jak kiedyś, obsługiwał podróżnych.

Ponadto budynek będzie spełniał współczesne standardy w zakresie komfortu podróżnych, bezpieczeństwa czy dostępności. Pojawi się tutaj wiele rozwiązań przyjaznych środowisku. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowane zostało energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet.

- Planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej. Ciekawostką będą ogrody deszczowe suche, które powstaną w sąsiedztwie budynku. Na powierzchni 256 m kw. zostanie zasadzonych około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby – tłumaczył Bartłomiej Sarna.

Koszt przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej to łącznie 15,62 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót budowlanych Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania.

Ponowne otwarcie dworca w Dąbrowie Górniczej nastąpi więc niedługo po zakończeniu budowy centrum przesiadkowego przy tym budynku wraz z całym, nowym układem drogowym. Oprócz tunelu pod linią kolejową, który został otwarty w miniony piątek wieczorem, powstają nowe miejsca parkingowe wokół remontowanego w ramach osobnego przedsięwzięcia dworca kolejowego. W sumie będzie to 375 miejsc po obu stronach linii kolejowej, a więc po stronie ul. Kościuszki oraz ul. Limanowskiego.

Piesi i rowerzyści mogą już poruszać się tunelem pod linią kolejową, który powstał w ulicy Konopnickiej. Powstaje też nowa obwodnica śródmieścia, która za Centrum Handlowym Pogoria oraz Hutą Bankową poprowadzi od ul. Sobieskiego przy Powiatowym Urzędzie Pracy do nowego centrum przesiadkowego w centrum i dalej, przebudowaną całkowicie ulicą Kolejową, w kierunku Redenu oraz dzielnicy Gołonóg.

Zakończenie tej inwestycji planowane jest w pierwszej połowie 2023 roku, a dworzec ma być gotowy najpóźniej trzy miesiące później, w czerwcu.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera