Dąbrowa Górnicza: Dziś otwarcie obwodnicy Ząbkowic. Mieszkańcy czekali ponad 10 lat!

Piotr Sobierajski
To już ostatnie szlify przed dzisiejszym otwarciem drogi, na którą od dawna czekali mieszkańcy dzielnicy Ząbkowice
To już ostatnie szlify przed dzisiejszym otwarciem drogi, na którą od dawna czekali mieszkańcy dzielnicy Ząbkowice Marzena Bugała-Azarko
Dziś pojedziemy nową trasą, łączącą DK 94 z terenami inwestycyjnymi w Tucznawie. Odetchną także mieszkańcy zakorkowanych Ząbkowic.

Mieszkańcy 10-tysięcznej dzielnicy Ząbkowice czekali na ten dzień ponad 10 lat, od kiedy zaczęli walczyć o obwodnicę, która uwolniłaby ją od tirów i korków. Miasto też długo czekało, by móc zaoferować inwestorom łatwy dojazd do ponad 250 hektarów inwestycyjnych w dzielnicy Tucznawa. I dziś pojedziemy po raz pierwszy wybudowaną w sporej części od podstaw ponad 10-kilometrową trasą, która ułatwi komunikację w mieście.

Obwodnica Ząbkowic jest potrzebna, bo dziś wszystkie tiry jadące w kierunku Zawiercia i Kielc, kierują się przez centrum dzielnicy. Trudno jest przejść na drugą stronę ul. Armii Krajowej, są wypadki, a w maju 2011 r. na przejściu dla pieszych pod kołami tira zginęła tu kobieta.

- Budowa i przebudowa drogi nie tylko przekieruje ruch tranzytowy z dzielnicy Ząbkowice, połączy z terenami inwestycyjnymi, ale też zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo - mówi Michał Staszewski, wiceprezes zarządu firmy "Drogopol-ZW", która realizowała inwestycję wspólnie z Przedsiębiorstwem Miejskim MZUM.PL SA z Dąbrowy Górniczej.

Miasto liczy także, że szybki dojazd skłoni do inwestycji wiele firm. Szacuje się, że w tym miejscu może powstać od 3 do 5 tys. nowych miejsc pracy. - Tucznawa ma potencjał ze względu na największy w naszym regionie jeden obszar inwestycyjny oraz opracowaną koncepcję zagospodarowania terenu i status Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na prawie 100 ha - mówi Zbigniew Podraza, prezydent Dąbrowy. Uroczyste otwarcie nowej drogi zaplanowane zostało na godz. 11.00, z udziałem wicepremiera Janusza Piechocińskiego.

Trwająca od czerwca 2013 r. inwestycja to budowa i przebudowa drogi na odcinku od węzła drogowego DK 94 z drogą wojewódzką 790 do skrzyżowania nowo budowanego odcinka drogi z drogą wojewódzką 796. Droga przebiega drogą wojewódzką 790, ul. Koksowniczą, Gołonoską do skrzyżowania z ul. Ząbkowicką. Wydłużona przez lasy Bienia ul. Gołonoska łączy tereny inwestycyjne z DW 796. Długość drogi to 10,5 km. Powstało tutaj aż sześć nowych rond. Koszt to prawie 46 mln zł.

Budowa i przebudowa to nie tylko nowa nawierzchnia.

Inwestycja to także ułożenie "cichej" nawierzchni asfaltowej oraz podbudowy odpornej na koleinowanie, przebudowa i budowa oświetlenia ulicznego, gazociągów, wodociągów, przebudowa ponad 11 kilometrów kabli energetycznych oraz teletechnicznych, remont, przebudowa istniejących oraz budowa nowych urządzeń odwadniających i odprowadzających wody opadowe i roztopowe.

Będzie także konferencja. Po uroczystym otwarciu nowej drogi o godz. 14.00 w Pałacu Kultury Zagłębia odbędzie się specjalna konferencja, poświęcona inwestycjom w regionie.


*Prawybory z DZ: Kto prezydentem? Kto burmistrzem? ZOBACZ i ZAGŁOSUJ
*Wybuch w kamienicy w Katowicach: Dlaczego doszło do wybuchu?
*Śmieszne, dziwne, nietypowe plakaty wyborcze, czyli dużo śmiechu [ZDJĘCIA]
*Najlepsza jednostka OSP w woj. śląskim ZAGŁOSUJ W PLEBISCYCIE FINAŁOWYM

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dąbrowianin

Trzeba było zrobić drogę do włości byłego już prezydenta miasta który wykupił 260 hektarów pola po byłym PGR - e MYŚLAŁ że zarobi sprzedając ją POD fabrykę TOYOTY ale się nieudało no to trzeba było wymyślić drogę żeby teraz te tereny można było sprzedać BO JUŻ MU NA PODATEK BRAKUJE . pozdro

G
G-17

Co tam daleko szukać, ja codziennie jeżdżę obwodnicą Siewierza, cud, miód. Błyskawiczny przejazd. Korków nie ma. Tiry mkną szybko jak osobówki. Tak taką drogę w Siewierzu można nazwać obwodnicą, a tu ponoć nawet poboczy nie ma. Gdzie tutaj normy UE? Tu nawet starych norm nie spełniono dla tranzytu. Jak taki projekt mógł ujrzeć światło dzienne. Zapewne tylko pod jednym warunkiem, że jest to droga wewnętrzna do terenów inwestycyjnych a nie żadna obwodnica. Widzę, że pisząc takie bzdury podłożono świnię nie tylko Dziennikowi ale i Piechocińskiemu. Tak trzymać. Pozdrawiam

b
bielszczanin

Kierowcy jadący ze Śląska w góry Beskidu Żywieckiego mogą wreszcie nacisnąć na gaz. W czwartek (6 listopada 2014 r.) po południu drogowcy otworzą przeszło 6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S69 Otwierany dziś odcinek to przeszło 6-kilometrowy fragment pomiędzy Mikuszowicami a Buczkowicami. To pierwszy fragment 15-kilometrowej trasy na kierunku Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, który pozwoli na skrócenie przejazdu z Bielska do Żywca o blisko kwadrans i ułatwi komunikację pomiędzy sąsiednimi gminami: Wilkowice oraz Buczkowice. Teraz ten odcinek, który w czasie weekendów jest zatłoczony samochodami, można będzie pokonać w zaledwie 4 minuty.
Nowa ekspresówka ma 2 szerokie 10-metrowye jezdnie po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy w obu kierunkach. Do tego pas awaryjny o szerokości 2,50 m. Bezpieczny wjazd i wyjazd na drogę ekspresową umożliwiają dwa węzły drogowe: „Wilkowice" typu „półkoniczyna" oraz „Buczkowice" typu „trąbka". W ramach inwestycji wybudowano m.in. 4 mosty, 5 wiaduktów, a także kilkadziesiąt przepustów. Przebudowane zostały sieci gazowe, elektroenergetyczne, teletechniczne i wodno-kanalizacyjne. O ile minut skrócony zostanie przejazd tą obwodnnicą Ząbkowic?

P
Podróżniczka

Kiedyś pisali na asfalcie: "Telewizja kłamie", teraz należy pisać "Dziennik Zachodni i pseudo redaktor Sobierajski manipuluje". Popieram tekst Tirowca i dodam, że nie tylko 5 rond ale nawet 6! I to nie tylko wspaniała frajda dla górskich kolarzy ale i dla super wyczynowców "rajdowców". Gorąco polecam, tylko nie pomylcie zjazdów z rond bo wylądujecie w szczerym polu, no chyba, że pojedziecie "kładem". Wyasfaltowane zjazdy z niektórych rond od strony Tucznawy stanowią drogi widmo, asfałt się nagle urywa i jesteś w polu. Z utęsknieniem czekam na zime. Będzie uciecha, ha, ha, ha!

p
podróżnik

Zgadzam się, to zwykła manipulacja, znamy taką od lat, kiedyś pisano na asfalcie: "Telewizja kłamie, teraz należy pisać Dziennik Zachodni i redaktor Sobierajski kłamią". Tirowiec, się pomylił, gdyż nie tylko 5 rond, ale aż 6 rond wybudowano na OBWODNICY. Superowo a dodam, to droga nie tylko dla kolarzy górskich ale dla rajdowych kierowców. Polecam

T
Tirowiec

Pan redaktor Sobierajski raczy żartować, pisząc m.in.: "Mieszkańcy 10-tysięcznej dzielnicy Ząbkowice czekali na ten dzień ponad 10 lat, od kiedy zaczęli walczyć o obwodnicę, która uwolniłaby ją od tirów i korków." Należy dopisać, że to artykuł sponsorowany...i manipulowany, gdyż kierując się rzetelnością trzeba przejechać się najpierw załadowanym 30 tonowym tirem z Tucznawy przez Strzemieszyce do Będzina lub odwrotnie i stwierdzić, co taka możliwość przejazdu usprawnia? Mam pytanie, czy jeżeli nazwiemy ww. drogę obwodnicą Ząbkowic to, to powoduje, że ja nie będę pchał się do Ząbkowic jadąc do Będzina z kierunku Zawiercia? W życiu tamtędy nie pojadę, dopóki nie będzie zakazu wjazdu do Ząbkowic dla tirów, bo bym dobił mój tabor. Droga nr 796 zapewne nie będzie przeniesiona na tą niby obwodnicę, gdyby to była obwodnica to nastąpiłoby przeniesienie nr drogi 796 na ww. niby obwodnicę i wprowadzenie zakazu wjazdu na ul. Armii Krajowej w Ząbkowicach dla pojazdów pow. 3,5 T!!! Ta droga jest dobra do poprowadzenia "Tour de Pologne" z premią górską, tylko i wyłącznie, gdyż jest 5 rondami i wysokimi górami, przy których jadąc tirem 30 tonowym musisz się zatrzymać. Czas pokaże, kto ma rację. Ja tam nie pojadę swoim tirem, jedynie osobowym jadąc z Tucznawy do Krakowa lub odwrotnie. NIgdy jadąc do Będzina czy Sosnowca lub Katowic czy Bytomia, a ul. Armii Krajowej w Ząbkowicach odbywa się ruch tranzytowy z Jędrzejowa do Katowic, Bytomia, Sosnowca, Będzina a nie do Krakowa!!!!!Teraz z z powodu remontu mostu na rzece w Chruszczobrodzie obowiązuje zakaz dla pojazdów pow. 3,5 T, dlatego ruch jest mniejszy (wykonawca zbankrutował). Może jeszcze zrobicie jutro (po otwarciu tej niby obwodnicy) badania i porównacie do ruchu tranzytowego z przed roku i będziecie się szczycić sukcesem. Fałsz i obłuda, manipulacja dziennikarska. Pisząc takie bzdury Dziennik Zachodni staje się brukowcem. Ząbkowice czekały 10 lat i dalej będą czekać (nie wiadomo ile) na obwodnicę tej dzielnicy. Panie Sobierajski (nie dziennikarzu, ale pseudo dziennikarzu) proszę się wybrać np. do Jędrzejowa lub Wrocławia lub innego miasta, które używa nazwy drogi - obwodnica i zobaczy pan co to jest "OBWODNICA MIASTA".

Dodaj ogłoszenie