Dąbrowa Górnicza. Kiedy poznamy firmy, które przebudują całą linię tramwajową? To kolejne podejście do aukcji elektronicznej

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski

Wideo

W Dąbrowie Górniczej jedna drogowa i komunikacyjna inwestycja goni kolejną. Pod koniec kwietnia br. mieliśmy poznać wykonawców następnego, ważnego dla miasta i mieszkańców projektu, a więc przebudowy całego torowiska tramwajowego w mieście, od granicy z Będzinem aż do ul. Kasprzaka. Jak na razie finalny przetarg jeszcze się nie odbył.

Kiedy poznamy firmy, które przebudują całą linię tramwajową w Dąbrowie Górniczej?

Sześć firm chce przebudować cały główny układ drogowy w Dąbrowie Górniczej, od granicy z Będzinem aż do osiedla Kasprzaka. Tyle właśnie ofert wpłynęło w przetargu na przebudowę dróg i torowisk tramwajowych na odcinku 5 kilometrów. Okazuje się jednak, że wyłonienie ostatecznego wykonawcy prac, a potem przygotowanie całej inwestycji do rozpoczęcia trwa dłużej niż można było pierwotnie zakładać.

Zadanie podzielone jest na dwie części – od ul. Kasprzaka do al. Róź i od al. Róż do pętli przy dąbrowskim Powiatowym Urzędzie Pracy. Chęć realizacji obu fragmentów zgłosiło sześciu tych samych wykonawców.

Nie przeocz

Są to: konsorcjum firm: Estavel Sp. z o.o. Sp.k. z Imielina oraz Universal Energy Sp. z o.o. z Mysłowic, Silesia Invest z Gliwic, konsorcjum firm Spec Bruk z Libiąża oraz Progreg Budownictwo z Krakowa, konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg "DROGOPOL-ZW" z Katowic oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych TOR-KRAK z Krakowa, ZUE S.A. z Krakowa, konsorcjum firm: NDI S.A. z Sopotu oraz NDI SOPOT S.A. z Sopotu.

Licytacja zaplanowana była w kwietniu, ale będzie w maju

Podczas licytacji elektronicznej wykonawcy zaoferują ostateczną cenę, za jaką mogą podjąć się tego zadania – będą stopniowo obniżać swoją propozycję wyjściową.

- Planujemy przeprowadzić aukcję pod koniec kwietnia, o czym poinformowani zostaną oferenci. Prawdopodobnie aukcje dla każdego z zadań odbędą się w różnych terminach – mówił w kwietniu Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich, które przygotowują całą inwestycję wspólnie z miastem.

Teraz okazało się, że cały proces przygotowania aukcji elektronicznej jeszcze się wydłużył. - Minął właśnie czas na uzupełnianie dokumentacji, wszystkie zapytania. Aukcja elektroniczna zaplanowana została po weekendzie 8-9 maja. Wykonawcę prac poznamy więc w połowie tego tygodnia – deklaruje Andrzej Zowada.

Firmy, które złożyły oferty w przetargu, przystępując do licytacji będą licytować w dół od kwoty oferty, jaką złożyły. Postąpienie zgodnie z zapisami SIWZ będzie co 150 tysięcy złotych brutto.

Teraz oferty wahają się od ponad 84 mln zł do przeszło 160 mln zł (odcinek od Kasprzaka do al. Róż) i od 85 mln zł do prawie 172 zł (odcinek od al. Róż do pętli przy Urzędzie Pracy). Oprócz ceny, przy wyborze pod uwagę brane będzie także doświadczenie kierownika budowy, kierownika robót mostowych i elektrycznych.

Kiedy zatem realnie będą się mogły rozpocząć pierwsze prace w terenie?

- Po publikacji informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty, w tym wypadku po przeprowadzonej aukcji, oferentom przysługuje potem prawo odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej – tłumaczy rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Jak się okazuje po uprawomocnieniu decyzji o wyborze wykonawcy kilka tygodni trwa zwykle dopełnienie wszystkich formalności, niezbędnych do podpisania umowy.

- Po podpisaniu umowy z reguły kilka tygodni zajmują prace przygotowawcze, w tym uzgodnienie tymczasowej organizacji ruchu, po których następuje przekazanie placu budowy i rozpoczęcie prac. Nie ma tu jednej konkretnej odpowiedzi o termin rozpoczęcia robót po wyłonieniu wykonawcy, a w dobie pandemii takie szacunki są jeszcze trudniejsze, bo wiele uzgodnień trwa dłużej niż zwykle – podkreśla Andrzej Zowada.

Tak więc wiele wskazuje na to, że pierwsze prace w Dąbrowie Górniczej rozpoczną się w wakacje, a być może nawet jesienią.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

Rewolucyjna zmiana, to będzie zupełnie inny układ drogowy w całym mieście

Wspólne przedsięwzięcie miasta i Tramwajów Śląskich ma odmienić cały układ komunikacyjny w mieście, w połączeniu z już trwającymi zmianami, czyli budową centrum przesiadkowego w centrum (potem też w Gołonogu), tunelem pod torami kolejowymi oraz budową nowej, alternatywnej drogi dojazdowej do śródmieścia, która powstaje za Hutą Bankową.

W ramach planowanych zmian (dwóch osobnych postępowań przetargowych) Tramwaje Śląskie m.in. wymienią 10 kilometrów toru pojedynczego na odcinku od pętli tramwajowej przy ul. Sobieskiego aż do ulicy Kasprzaka. Powstanie nowy przystanek tramwajowy w rejonie Centrum Handlowego Pogoria, a dwa inne przystanki staną się wspólnymi, zintegrowanymi autobusowo-tramwajowymi. Będą to przystanki na Redenie (aleja Róż) oraz Manhattanie. Projekt zakłada również m.in. budowę rond na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z Chopina oraz Piłsudskiego i Morcinka. Większość pozostałych rond zostanie natomiast przebudowana.

Zlikwidowane zostaną też kładki dla pieszych w rejonie Huty Bankowej oraz Centrum Handlowego Pogoria a także przejścia podziemne przy ul. Chopina, Granicznej oraz Kasprzaka. Zastąpią je przejścia przez jezdnię. Cztery inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (Kościuszki, al. Róż, Reymonta, Manhattan). Wzdłuż linii tramwajowej wymienione zostanie oświetlenie. Powstanie też na całym odcinku torowiska tramwajowego nowa ścieżka rowerowa.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie