Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza. Miasto nie rozbierze na razie kładki do CH Pogoria, choć miało to zrobić latem. Dlaczego?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Kładka nad ul. Sobieskiego to bezpieczna przeprawa od ul. 3 Maja do Centrum Handlowego Pogoria oraz OBI. Miasto chce ją zlikwidowaćZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Kładka nad ul. Sobieskiego to bezpieczna przeprawa od ul. 3 Maja do Centrum Handlowego Pogoria oraz OBI. Miasto chce ją zlikwidowaćZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak/Piotr Sobierajski
Ta informacja powinna ucieszyć większość mieszkańców Dąbrowy Górniczej, bo dość zdecydowanie opowiadają się przeciwko likwidacji kładki prowadzącej nad ul. Sobieskiego do Centrum Handlowego Pogoria. Potwierdzają to liczne sondy, konsultacje, komentarze w mediach społecznościowych. Miasto zapowiadało, że ten charakterystyczny element miejskiego krajobrazu zlikwiduje w lipcu. Teraz okazało się, że ten termin jest już nieaktualny. A to oznacza, że kładka zostanie z nami znacznie dłużej.

Kładka ma zniknąć, piesi na ulicę….

Centrum Handlowe Pogoria w Dąbrowie Górniczej połączone jest z ul. 3 Maja specjalną kładką, do obecności której wszyscy się już przez lata przyzwyczaili. Początkowo były spore problemy z windą, schody też się często sypały i trzeba je było naprawiać, ale pomimo tych wszystkich niedogodności dąbrowianie kładkę darzą sporym sentymentem. Na stałe wpisała się już w miejski krajobraz, a do tego stanowi całkiem ciekawe miejsce widokowe. Mieszkańcy nie wyobrażają sobie – póki co – przedzierania się dołem przez samochody oraz tramwaje po ul. Sobieskiego (a taki jest właśnie plan), bo to jak mówią, spowoduje korki, a przede wszystkim nie będzie bezpieczne dla pieszych.

Miasto ma inną wizję. Chce kierowców ze śródmieścia wyprowadzić, budując obwodnicę prowadzącą od Powiatowego Urzędu Pracy za Hutą Bankową oraz Centrum Handlowym Pogoria do nowego centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym, a dalej można jechać w kierunku ul. Poniatowskiego, nie wjeżdżając do centrum. Być może konieczność omijania śródmieścia – choć to oczywiście często nie jest możliwe, bo trzeba dojechać np. do Pałacu Kultury Zagłębia, Akademii WSB, szkół, przedszkoli, sklepów, parku Hallera, Fabryki Pełnej Życia, gdzie powstaną wkrótce nowe mieszkania i biurowce, biblioteki, bloków, itd, itp… - ma też spowodować właśnie skierowanie pieszych wprost na ulicę prowadzącą do Centrum Handlowego Pogoria.

Takie rozwiązanie budzi jednak ogromne kontrowersje wśród mieszkańców. - Kładka ładnie się wkomponowała w śródmieście, nie szpeci miasta. A do tego spełnia swoją rolę. Pewnie, że trzeba się trochę powspinać, ale to dobrze robi dla zdrowia, a do tego czujemy się bezpiecznie, idąc górą. Powinna zostać – mówią zgodnie dąbrowianie.

I zostanie jeszcze trochę dłużej niż pierwotnie było to planowane. Z planów jej unicestwienia miasto jednak – na razie – nie zrezygnowało.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

- Termin lipcowy rozbiórki kładki faktycznie nie jest już aktualny. Kładka zostaje na dłużej. Jak długo? To trudne do określenia, ale myślę, że do końca tego roku. Wszystko zależało będzie od tempa prac przy wymianie torowiska oraz zmianie układu drogowego – mówi Bartosz Matylewicz, rzecznik Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

- Kładka nadal pozwoli na dotarcie m.in. do CH Pogoria i OBI oraz w stronę dworca. Pod nią trwać będą prace, pojawią się tymczasowe zmiany w organizacji ruchu, ale one będą dotyczyć kierowców. Piesi będą mogli poruszać się bez problemu górą – dodaje.

Zmieniają wszystko. Przystanki, układ drogowy, torowisko

Centrum Handlowe Pogoria po raz pierwszy otworzyło swoje podwoje w listopadzie 2008 roku, a dwa lata później klienci mogli zrobić pierwsze zakupy w sąsiednim OBI. Kilka razy modernizowana była infrastruktura tego obiektu, był m.in. rozbudowywany. Zmieniała się także prze te wszystkie lata liczba i układ miejsc parkingowych. Zawsze jednak stałym elementem była kładka, dzięki której bezkolizyjnie piesi i klienci CH Pogorii mogli się tam dostać, bez konieczności wchodzenia na jezdnię, między pojazdy oraz tramwaje, które poruszają się dołem. Wkrótce to właśnie tamtędy będziemy jednak chodzić na zakupy czy do kina.

To wszystko ma bezpośredni związek z przebudową całego układu komunikacyjnego w śródmieściu oraz wymianą torowiska tramwajowego. Miasto stawia na uspokojenie ruchu, zachęca kierowców, by wkrótce zaczęli korzystać wkrótce ze wspomnianej obwodnicy centrum. Generalnie, najlepiej, jakby do śródmieścia wjeżdżało jak najmniej pojazdów, a więcej osób zaczęło korzystać z rowerów oraz alternatywnych środków komunikacji miejskiej.

Zamiast kładki miasto proponuje wyniesione przejście dla pieszych, które w poziomie jezdni będzie prowadziło bezpośrednio z ul. 3 Maja do OBI oraz sklepów w dąbrowskiej galerii handlowej. Do tego dojdzie częściowa zmiana geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących. Skrzyżowanie ul. Sobieskiego z ul. Chopina zostanie całkowicie przebudowane na rondo turbinowe. Przebudowane zostaną również przystanki „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa” i „Dąbrowa Górnicza Centrum”, a całkiem nowy przystanek tramwajowy powstanie przy Centrum Handlowym Pogoria.

Oto, co zmieni się, oprócz nowego torowiska tramwajowego, na odcinku od Al. Róż do Powiatowego Urzędu Pracy. W projekcie jest:

  • budowa i przebudowa infrastruktury pieszo-rowerowej (chodniki, drogi pieszo-rowerowe, drogi dla rowerów oraz zieleńce);
  • częściowa zmiana geometrii istniejącego układu drogowego, szczególnie przebiegu jezdni i pasów dzielących;
  • przebudowa oświetlenia drogowego,
  • przebudowa skrzyżowania ul. Sobieskiego z ul. Chopina na rondo turbinowe;
  • przebudowa ronda na skrzyżowaniu Sobieskiego/Kościuszki;
  • przebudowa ronda Merkury;
  • przebudowa pozostałych skrzyżowań;
  • przebudowa istniejących zjazdów;
  • budowa przystanków „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”, „Dąbrowa Górnicza Centrum” oraz nowego przy CH Pogoria;
  • budowa wyniesionego przejścia dla pieszych w rejonie CH Pogoria oraz przystanku „Dąbrowa Górnicza Centrum”;
  • rozbiórka konstrukcji przejścia podziemnego przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Huta Bankowa”;
  • rozbiórka kładki przy przystanku „Dąbrowa Górnicza Sienkiewicza”;
  • rozbiórka kładki przy CH Pogoria;
  • przebudowa przejścia podziemnego w centrum;
  • przebudowa przejścia podziemnego pod rondem Merkury;
  • budowa zintegrowanego przystanku tramwajowo – autobusowego w miejscu przystanku „Dąbrowa Górnicza Aleja Róż”

Planowana inwestycja to część szerszych działań w Dąbrowie Górniczej, nastawionych na rozwój transportu publicznego i rozbudowę sieci dróg rowerowych. Dzięki temu autobus, tramwaj i rower przy poruszaniu się po mieście mają stać się alternatywą dla samochodu.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera