Nowa droga pozwoli odciążyć lokalne drogi od dużego ruchu. Miasto otrzymało w lutym tego roku z Banku Gospodarstwa Krajowego obietnicę dofinansowania tej inwestycji w wysokości 20 mln zł. I teraz postanowiło, że czas na budowę tego łącznika.
Droga wzdłuż torów kolejowych, droga rowerowa i chodnik
- To niezwykle ważna inwestycja, którą chcemy rozpocząć jeszcze w tym roku Dzięki niej połączymy w całość trasę od Będzina do Gołonoga. Uspokoi to ruch na obciążonych obecnie ulicach Kraszewskiego, Kotarbińskiego i Konarskiego – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Jak dodał inwestycję wzdłuż torów – wraz chodnikiem, drogą rowerową i nasypem do połączenia na wiadukcie ze skrzyżowaniem ulic Cupiała i Granicznej – dzięki obietnicy dofinansowania, miasto chce realizować w systemie „projektuj i buduj”.
- To oznacza, że wybrany w przetargu wykonawca najpierw opracuje projekt, a potem na jego podstawie zrealizuje zadanie. Na wszystko będzie miał 18 miesięcy – informuje prezydent Dąbrowy Górniczej.
Miasto chciało wcześniej wybudować łącznik, ale było za drogo
W dwóch dotychczasowych postępowaniach przetargowych nie udało się wyłonić wykonawcy nowej drogi wzdłuż torowiska kolejowego do wiaduktu przy ul. Granicznej, która miała być spięciem alternatywnego układu drogowego dla głównej osi komunikacyjnej miasta, a także dodatkowych prac na al. Zagłębia Dąbrowskiego (od ulicy Tysiąclecia do ulicy Wybickiego). Wszystkie oferty były zbyt wysokie w stosunku do aktualnych możliwości finansowych miasta. Najniższe oferty opiewały na 42 i 49 mln zł, a najwyższe przekraczały nawet 70 mln zł, więc postępowania zostały unieważnione.
W tej sytuacji miasto postanowiło ograniczyć zakres tego projektu tylko do budowy łącznika ul. Kolejowej do wiaduktu kolejowego i dalej al. Zagłębia Dąbrowskiego, bo on jest najważniejszy, a prace bezpośrednie na al. Zagłębią Dąbrowskiego być może zostaną wykonane później, w ramach osobnego zadania. W poniedziałek 30 stycznia miasto otrzymało z Banku Gospodarstwa Krajowego pozytywną decyzję na wniosek. To otworzyło drogę do ogłoszenia kolejnego przetargu, który właśnie stał się faktem.
Będzie szybciej, wygodniej i bezpieczniej
Budowa łącznika ul. Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego oznaczać będzie częściową przebudowę już istniejącego ronda przy ul. Konopnickiej oraz budowę w pobliżu kolejnego ronda, skąd ruch zostanie skierowany na nową drogę wzdłuż torów oraz w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego.
– Dzięki przedłużeniu ul. Kolejowej do ul. Sobieskiego stworzyliśmy alternatywę dla przejazdu przez śródmieście. Ta alternatywa będzie miała całkowite uzasadnienie właśnie dzięki budowie łącznika ul. Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego – mówi Marcin Bazylak.
Budowa nowej drogi wzdłuż torowiska kolejowego od ronda przy ul. Konopnickiej do wiaduktu nad torami w ciągu ul. Granicznej jest bardzo wyczekiwana przez kierowców. Ta inwestycja umożliwi bowiem spięcie całego alternatywnego układu dla głównej osi komunikacyjnej miasta. Chodzi o to, by kierowcy, np. wjeżdżając do strony Będzina czy też S1, nie kierowali się bezpośrednio do śródmieścia, ale wybrali właśnie tę nową drogę, która także pozwoli im dotrzeć w różne części miasta, ale nie spowoduje zakorkowania śródmieścia i okolic.
Przebudują także wiadukt kolejowy
Łącznik ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego ma mieć długość 900 metrów. Wcześniej wykonawca będzie musiał przygotować jeszcze dokumentację projektową.
Najważniejszą częścią inwestycji będzie wykonanie nasypu drogowego, równolegle do istniejących torów kolejowych i wykonanie skrzyżowania ulic Granicznej i Cupiała z przedłużeniem ul. Kolejowej. To z kolei będzie wymagało przebudowy wiaduktu drogowego w ciągu ul. Cupiała. Pierwszeństwo w tym miejscu będą mieć kierowcy jadący od strony ul. Kolejowej, zaś wyjeżdżający od strony ulicy Łączącej będą musieli ustąpić im pierwszeństwa.
Na nowej drodze ma zostać wydzielony pas do lewoskrętu w kierunku ulicy Łączącej. Jednocześnie planuje się wyznaczenie pasa włączeniowego ułatwiającego włączenie się do ruchu od ulicy Łączącej (z wiaduktu) w kierunku alei Zagłębia Dąbrowskiego. Wzdłuż całego odcinka planowana jest budowa infrastruktury dla pieszych oraz drogi dla rowerzystów, którą będzie można dojechać do ul. Granicznej (przejście pod torami kolejowymi).
Budowa nowej obwodnicy śródmieścia oraz całego nowego układu drogowego, umożliwiającego ominięcie centrum Dąbrowy Górniczej, zakończyła się w marcu tego roku. W ubiegłym tygodniu kierowcy pojechali po raz pierwszy nową drogą. Teraz można już od ul. Sobieskiego dojechać z pominięciem śródmieścia do ul. Kolejowej. Kiedy powstanie nowy łącznik z al. Zagłębia Dąbrowskiego znów będzie można uniknąć jazdy wąskimi uliczkami pomiędzy ul. Poniatowskiego a Graniczną.
Nie przeocz
- Pan Piotr w świecie antyków. Budynek dworca PKP Gliwice-Łabędy zyskał drugie życie
- Zamek Welczków na brzegu Kanału Gliwickiego w Gliwicach-Łabędach. Jak teraz wygląda?
- Tu tysiące górników ze Śląska spędzało wspaniałe wakacje. Zostały wspomnienia...
- Opuszczony Zajazd Ranczo na Górnym Śląsku. Jaką historię skrywa to miejsce? ZDJĘCIA
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
- Najpiękniejsze Ślązaczki na Instagramie. One królują w mediach społecznościowych!
- Wioska widmo w Śląskiem? Żyje w niej zaledwie 9 osób! Gdzie ją znaleźć? Zdziwisz się
- Modny salon 2023. Sprawdź, jakie są obecnie salonowe trendy w wystroju wnętrz!
- Meble używane do salonu, które można kupić w Śląskiem. Sprawdź!
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?