Ważne inwestycje w Dąbrowie Górniczej zmieniają miasto
Ekipy budowlane uwijają się obecnie przede wszystkim przy budowie tunelu pod torowiskiem kolejowym w ciągu ul. Konopnickiej. Tam powstaje przejście dla pieszych i rowerzystów. Jak zapowiadają przedstawiciele firmy Nowak-Mosty przejście zostanie udostępnione na początku tego roku.
Widać już wloty z obu stron, teraz trzeba zadbać o infrastrukturę wewnątrz tego obiektu. Kierowcy skorzystają natomiast z drugiego tunelu pod torami, który powstaje na przedłużeniu ul. Kościuszki, obok dworca kolejowego. Tutaj również widać duże postępy. Gotowa jest również większa część nowej drogi w kierunku parku Zielona i Pogorii III, po drugiej stronie torowiska kolejowego.
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
Wkrótce zakończą się także prace na nowych peronach kolejowych. Przebudowa peronu nr 2 to część budowy nowego układu drogowo-torowego przy stacji kolejowej w centrum. Z ulicami Limanowskiego i Kolejową oraz dworcem wybudowany od nowa peron drugi został skomunikowany przejściem podziemnym pod torami.
Osobom z niepełnosprawnościami oraz rodzicom z małymi dziećmi poruszanie się po stacji ułatwiają również windy. Wspomniane przejście podziemne i windy w przyszłości ułatwią także komunikację z parkingami, które powstaną po obu stronach torów. Montowanie będą także głośniki, wyświetlacze i system kamer.
Nie przeocz
Wkrótce rozpocznie się również całkowita przebudowa budynku dworca PKP z 1888 roku, który po remoncie na ponownie służyć pasażerom i podróżnym w 2023 roku.
Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście. Dadzą jednocześnie sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom.
W ramach całej inwestycji powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą od strony ul. Poniatowskiego autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany.
W ramach prac przebudowywane są także perony i tory przy stacji. Remont przechodzi ul. Kolejowa, gdzie powstaje uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione zostaną chodniki i oświetlenie.
Za 229 mln zł całe przedsięwzięcie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Inwestycję realizuje wspólnie miasto i PKP PLK S.A. Jego realizację zasilają unijne fundusze, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł – 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku. Zewnętrzne wsparcie sięgnie łącznie ponad 82,5 mln zł.
Musisz to wiedzieć
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?