Dąbrowa Górnicza: nowe dworce i tunele za 3 lata

Piotr Sobierajski
Dworzec w Dąbrowie Górniczej - wizualizacja
Dworzec w Dąbrowie Górniczej - wizualizacja mat. pras. um Dąbrowa Górnicza
Udostępnij:
Dworce w centrum Dąbrowy Górniczej i Gołonogu ożyją. Będą centra przesiadkowe. To, o czym mówiło się od kilkunastu miesięcy, stanie się faktem. Władzom miasta udało się przekonać PKP do przebudowy infrastruktury kolejowej w Dąbrowie Górniczej i wsparcia finansowego tej inwestycji. Pozytywna decyzja w tej sprawie zapadła podczas spotkania w Warszawie.

To, o czym mówiło się od kilkunastu miesięcy, stanie się faktem. Władzom miasta udało się przekonać PKP do przebudowy infrastruktury kolejowej w Dąbrowie Górniczej i wsparcia finansowego tej inwestycji. Pozytywna decyzja w tej sprawie zapadła podczas spotkania w Warszawie.

O sukcesie poinformował wiceprezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak. – Podczas spotkania w Ministerstwie Infrastruktury, wspólnie z prezydentem Zbigniewem Podrazą i posłem Robertem Warwasem, przekonaliśmy prezesów PKP SA i PKP PLK do rozpoczęcia projektowania zmian wokół dworców w centrum i Gołonogu. Dąbrowa będzie liderem tego projektu – podkreśla Marcin Bazylak.

Dodaje, że inwestycję uda się prawdopodobnie zrealizować do 2020 roku.

– Będziemy mogli korzystać ze Zintegrowanych Centrów Komunikacyjnych obejmujących dworce, parkingi, podziemne przejścia do peronów oraz bezpieczne dwupoziomowe przejazdy pod torami – mówi Marcin Bazylak.

Koszty tych zmian poniosą wspólnie miasto i PKP, a całości ma dopełnić dofinansowanie z funduszy europejskich. Dąbrowa ma wydać na to przedsięwzięcie ponad 63,4 mln zł, a PKP ponad 48,4 mln zł. Natomiast ponad 66,3 mln zł to wartość dofinansowania z Unii Europejskiej do projektu „Zielona mobilność”, która ma zrewolucjonizować cały układ komunikacyjny w mieście.

Projekty mają być gotowe w 2018 roku, a w latach 2019-2020 trwać będzie przebudowa

Przypomnijmy: w 2016 r. PKP SA i władze Dąbrowy podpisały list intencyjny, który miał sprecyzować plany rewolucji drogowo-kolejowej w mieście, bo za takie trzeba uznać m.in. wyburzenie dworca Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej przy ul. Kościuszki, a także budowę dwóch bezkolizyjnych przejazdów pod torami kolejowymi na linii Warszawa – Katowice. W lutym br. podpisano z kolei porozumienie dotyczące współpracy przy rewitalizacji dworców kolejowych w centrum. Chodzi o tzw. dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej i w Gołonogu.
Mieszkańcy cieszą się z tego, że będą mieli znów dworzec z prawdziwego zdarzenia. – Koleją jeżdżę często i wiele razy marzłam na peronie, bo nie było ani dworca, ani nawet poczekalni. Mam nadzieję, że to wypali – mówi Halina Kaczmarek, mieszkanka osiedla Mydlice.

Kiedy można spodziewać się efektów tych zmian?

– Kolejne spotkanie z przedstawicielami PKP PLK odbędzie się w tym tygodniu. Chodzi o wypracowanie ostatecznego harmonogramu działań – mówi Bartosz Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej. – Dokumentacja projektowa ma być gotowa w połowie przyszłego roku. Na jej podstawie będziemy mogli sięgnąć po zagwarantowane dla miasta fundusze europejskie w ramach projektu „Zielona mobilność”. Prace budowlane przewidujemy na lata 2019-20 – dodaje Matylewicz.

Jeden z tuneli pod torami kolejowymi ma powstać w centrum, jako przedłużenie ul. Kościuszki i prowadzić do ul. Lima-nowskiego. Drugi ma się pojawić koło dworca w dzielnicy Goło-nóg, w ciągu ul. Parkowej. To usprawni komunikację z dzielnicą Łęknice i rejonem jezior Pogoria. Jednocześnie znikną obecne przejazdy kolejowe przy ul. Kościuszki i właśnie Parkowej.

Kluczowy będzie remont dworca Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w centrum, gdzie ma się pojawić kompleksowe zaplecze do obsługi ruchu pasażerskiego, a więc m.in. kasy, poczekalnia, sanitariaty. Jednocześnie powstanie tu przejście podziemne, łączące peron z budynkiem dworca. Po wyburzeniu budynku dworca PKP przy ul. Kościuszki wybudowane zostaną drogi dojazdowe pod wyremontowany dworzec. Będzie można podjechać samochodem, autobusem, bo w planach jest tu budowa węzła komunikacyjnego. Być może da się tu skierować część autobusów, które dziś mają główny przystanek w centrum przy placu Wolności. Będzie też wypożyczalnia rowerów. W wyremontowanym dworcu w Gołonogu część pomieszczeń przeznaczona zostanie do obsługi ruchu pasażerskiego.

ZOBACZ KONIECZNIE: NASZA RAMÓWKA
DZISIAJ POLECAMY PROGRAM KATARZYNY KAPUSTY Z CYKLU TU BYŁAM

20 lat po powodzi tysiąclecia na Śląsku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Inflacja przyhamuje na jesieni

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie