Dąbrowa Górnicza. Nowe perony, tory kolejowe, tunele. Pasażerowie w maju skorzystają już z efektów przebudowy śródmieścia

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa linii kolejowej, peronów. Obok powstaje centrum przesiadkowe oraz parkingi i nowe drogi Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa linii kolejowej, peronów. Obok powstaje centrum przesiadkowe oraz parkingi i nowe drogi Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
W maju 2021 roku podróżni wygodniej wsiądą do pociągów w Dąbrowie Górniczej. Na półmetku są prace przy wiadukcie (tunelu) kolejowym, przejściu pieszo-rowerowym oraz przejściu na perony. Pociągi pojadą nowym torem. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększy poziom bezpieczeństwa, dostęp do kolei i usprawni komunikację drogową w mieście. Zadanie realizowane jest z udziałem funduszy unijnych z POIiŚ.

W maju na stacji Dąbrowa Górnicza podróżni skorzystają już z efektów trwających od kilku miesięcy prac. Dostępna jest jedna z dwóch krawędzi nowego peronu i dojście nowym przejściem podziemnym. Pociągi pojadą nowym torem. Wymieniono rozjazdy i sieć trakcyjną.

Rozpoczyna się kolejny etap prac. Przejście przez tory od ul. Kolejowej zostanie przesunięte na wysokość budynku dworca. Po zakończeniu prac przejście pod torami połączy perony stacji Dąbrowa Górnicza z projektowanym centrum przesiadkowym oraz parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego.

Samochody wrócą w wakacje na przejazd kolejowy

Dla większego bezpieczeństwa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują wiadukt (tunel) kolejowy w rejonie stacji Dąbrowa Górnicza. Wiadukt przeszedł próby obciążeniowe i pojadą nim pociągi. Pod nowym obiektem będzie ulica, chodnik i ścieżka rowerowa. Przy ul. Konopnickiej – w miejscu przejazdu w poziomie szyn - powstaje podziemne przejście pieszo-rowerowe. Od 11 maja na okres letni wróci tędy ruch drogowy, dzięki czemu będzie można łatwiej dojechać nad Pogorię czy do Parku Zielona. Roboty zostaną wznowione po wakacjach.

Nowe rozwiązania usprawnią komunikację drogową w mieście – skróci się czas przejazdu z północnej na południową stronę torów i wyeliminuje oczekiwanie na przejeździe kolejowo–drogowym. Zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu pieszym, rowerowym i samochodowym.

Całkiem nowe perony, a dodatkowy od strony ulicy Kolejowej

Nowe perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, nagłośnienie i dynamiczną informację podróżnych. Peron wyspowy będzie dostępniejszy, ponadto powstanie dodatkowy peron i tor od strony ul. Kolejowej. Przejścia zostaną wyposażone w windy i dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W stacji Dąbrowa Górnicza będą przebudowane tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. W ramach przebudowy stacji zostanie również zabezpieczony teren pod dodatkowe tory i peron dla kolei aglomeracyjnej od strony ul. Limanowskiego.

Tak wygląda zabytkowy budynek dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej. Do końca 2022 roku wszystko ma wyglądać zupełnie inaczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Dąbrowa Górnicza. Tak wygląda w środku zniszczony, zabytkowy...

Wspólne prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza prowadzone są w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 190 mln zł, w tym udział PLK to 38 mln zł. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace planowane są do końca 2022 roku.

Nie przeocz

PLK sukcesywnie zwiększają bezpieczeństwo na styku linii kolejowych i dróg. Zbudowane będą wiadukty kolejowe przy przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg oraz w Myszkowie Nowej Wsi. W planach jest także budowa obiektu w Żorach.

Wiadukty w woj. śląskim powstają w ramach ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Zadanie ma wartość ponad 300 mln zł i obejmuje budowę 25 wiaduktów w całej Polsce.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

Jan Błachowicz, konferencja mistrza UFC

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie