Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza. Rozbierają i burzą przejścia podziemne. W ich miejsce pojawią się zebry. Co jeszcze się zmieni?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej rozpoczęła się rozbiórka przejścia podziemnego pod ul. Piłsudskiego przy Ekonomiku i DameluZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej rozpoczęła się rozbiórka przejścia podziemnego pod ul. Piłsudskiego przy Ekonomiku i DameluZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE UM DG
Kolejne zmiany drogowe w Dąbrowie Górniczej. Zgodnie z zapowiedziami, kilka przejść podziemnych na głównych drogach prowadzących przez miasto - Piłsudskiego, Sobieskiego i Królowej Jadwigi - zostanie rozebranych, a w ich miejscu pojawią się nowe przejścia przez jezdnię. Pierwsza taka operacja właśnie się rozpoczęła.

W pierwszej kolejności rozbierane jest przejście obok Ekonomika i Damelu pod linią tramwajową i zamkniętymi od 8 sierpnia wewnętrznymi pasami alei Piłsudskiego. Wejścia do przejścia zostały już zamknięte, a na wysokości Zespołu Szkół Ekonomicznych powstało w miniony poniedziałek tymczasowe przejście naziemne przez aleję Piłsudskiego. W kolejnych etapach przebudowy torowiska i alei Piłsudskiego, istniejąca sygnalizacja świetlna zostanie o kilka metrów odsunięta od skrzyżowania i rozbudowana o docelowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.

– Dzięki temu piesi i rowerzyści komfortowo przejdą i przejadą na drugą stronę jezdni, a pasażerowie szybciej dostaną się na przebudowany przystanek tramwajowy – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.

Zobacz zdjęcia:

Józef Bochnak, zastępca naczelnika Wydziału Infrastruktury Miejskiej w UM, przypomina, że przejście przy Damelu było w bardzo złym stanie technicznym, które potęgowały problemy z odwodnieniem i powtarzające się systematycznie zalewania.

Jak informuje miasto w pierwszej kolejności rozbiórka przejścia będzie odbywała się pod układaną dziś od nowa linią tramwajową i zamkniętymi wewnętrznymi pasami alei Piłsudskiego.

– Wewnętrzne pasy zostaną później odtworzone, a w kolejnym etapie prace rozbiórkowe przeniosą się na zewnętrzne pasy jezdni. Ten etap planujemy jednak dopiero po otwarciu tunelu pod torami w centrum – podkreśla Krzysztof Serafiński.

Trzy pasy jezdni w obie strony

W kolejnych etapach przebudowa czeka też jezdnię w kierunku byłej Huty Katowice (dziś ArcelorMittal Poland) między alejami a skrzyżowaniem z ul. Graniczną. Docelowo na tym odcinku utrzymane zostaną trzy pasy ruchu, a ich szerokość będzie wynosiła 3 metry. Pasy tej szerokości funkcjonują już po drugiej stronie, czyli na przebudowanej wcześniej jezdni w kierunku centrum.

Dzięki węższym pasom będzie więcej zieleni – trawnik wzdłuż jezdni po stronie Damelu będzie miał szerokość 3 metrów. Tam też – do skrzyżowania z aleją Majakowskiego – prowadzić będzie droga pieszo-rowerowa, natomiast droga rowerowa zostanie usytuowana przy jezdni w kierunku centrum.

Trzy przejścia podziemne do likwidacji

Przejście podziemne przy Damelu jest jednym z trzech likwidowanych obecnie przejść, a jednocześnie jedynym do niedawna czynnym. Dwa pozostałe – przy Hucie Bankowej i w rejonie ul. III Powstania Śląskiego – nie działały od wielu lat. W miejscu tego ostatniego został zaplanowany nowy wjazd na osiedle z jezdni w kierunku huty. Trzy inne przejścia podziemne zostaną przebudowane (al. Róż, Reymonta, Manhattan).

Efektem trwającej obecnie inwestycji drogowej w Dąbrowie Górniczej będą także: rondo turbinowe na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Morcinka i Leśną, zintegrowane przystanki autobusowo-tramwajowy na Mahnattanie i przy al. Róż, pochylnie rowerowe w przejściach podziemnych, nowe chodniki i drogi rowerowe wzdłuż alei Piłsudskiego oraz 40 nowych miejsc do parkowania. To wszystko na odcinku od ronda Budowniczych Huty Katowice i ulicy Kasprzaka do ronda przy alei Róż.

Tramwaje pojadą po nowym torowisku

Oprócz zmian w układzie drogowym w tej części miasta układana jest równolegle całkowicie nowe torowisko tramwajowe. Pierwsze prace w terenie rozpoczęły się tutaj w listopadzie 2021 roku. Początkowo rozbieranie torowiska prowadzącego w kierunku Gołonoga i byłej Huty Katowice było czasochłonne. Teraz efekty prac są jednak widoczne. Powstała podbudowa nowego torowiska tramwajowego, pojawiły się też szyny. Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma około 2600 metrów długości, zatem przebudowa obejmie tutaj niemal 5200 metrów toru pojedynczego.

- Na odcinku od ul. Kasprzaka do ronda przy al. Róż wykonawca zrealizował prace związane z układaniem toru klasycznego na podkładach strunobetonowych, które to prace poprzedziły, oczywiście, prace ziemne i ułożenie wszystkich warstw konstrukcyjnych. Tym samym ruszt torowy jest ułożony na całym odcinku z wyłączeniem przejazdów drogowo-torowych oraz miejsc, w których istnieją podziemne przejścia. Wszystkie problemy na tym etapie prac rozwiązywane były na bieżąco, nie było to nic spektakularnego – wykonawca radzi sobie z tymi elementami wprowadzając w razie potrzeby odpowiednie rozwiązania – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

W następnym etapie prac wykonawca - firma ZUE SA z Krakowa - planuje przystąpić do modernizacji przejazdów drogowo-torowych, które realizowane będą w technologii ciężkiej, czyli z użyciem prefabrykowanych płyt torowych z komorami szynowymi, w których szyny montowane są za pomocą elastycznych mas zalewowych (technologia tzw. szyny pływającej). Pierwszy do przebudowy przeznaczony jest przejazd na budowanym rondzie turbinowym przy ul. Morcinka. W dalszej kolejności wykonywane będą prace przy przejściach podziemnych oraz roboty sieciowe przy rozciąganiu nowej sieci trakcyjnej nad torowiskiem.

Wartość prac dla zadania od al. Róż do ul. Kasprzaka wynosi 18,2 mln zł netto (22,4 mln zł brutto) po stronie Tramwajów Śląskich, a całe przedsięwzięcie – czyli wspomniana przebudowa układu komunikacyjnego przez miasto – kosztować ma 53,5 mln zł, co daje łącznie 75,9 mln zł brutto.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera