PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej wspólnie realizują zadanie pn. „Zaprojektowanie oraz budowa przejścia podziemnego dla ruchu pieszo-rowerowego w stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce w km 69,004 na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny” w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”.
Nowak-Mosty wybuduje tunel za prawie 10 mln zł
Wykonawcą prac wybrana została dąbrowska spółka Nowak-Mosty sp., która realizuje już w tym mieście kilka ważnych, dużych przedsięwzięć komunikacyjnych. Buduje m.in. nowe centrum przesiadkowe w śródmieściu – obok dworca PKP – drogi, ronda, dwa tunele, parkingi, a także kolejny tunel dla kierowców przy stacji kolejowej w dzielnicy Gołonóg. Teraz przyjdzie firmie zmierzyć się z następnymi pracami ziemnymi pod torami kolejowymi.
Nie przeocz
Cena netto tej inwestycji to 9,6 mln zł. W porozumieniu z PKP PLK, pod którym we wrześniu 2021 roku podpisali się prezydent Marcin Bazylak i wiceprezydent Damian Rutkowski, określono, że miasto i kolejowa spółka podzielą się kosztami inwestycji po połowie. Z tego powodu radni zdecydowali, że miasto przekaże PKP PLK 4,65 mln zł: 500 tys. zł w 2021 roku, 4 mln zł w 2022 i 125 tys. zł.
- Teraz, zgodnie z procedurami, jest czas przygotowania dokumentacji, którego finałem będzie podpisanie umowy w marcu tego roku. Prace powinny zakończyć się w czwartym kwartale 2023 roku – mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego
PKP Polskich Linii Kolejowe S.A.
Zmieni się wszystko, ma być bezpieczniej
W stacji Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce powstanie wygodne i bezpieczne przejście podziemne, łączące dwie strony miasta od ul. Towarowej do ul. Transportowej. Z tej stacji pasażerowie udają się w podróż do Sławkowa, Olkusza czy Tunelu na linii do Kielc oraz do Sosnowca czy Katowic.
Podziemne przejście pieszo-rowerowe o długości około 50 metrów będzie zadaszone. Zadaszone pochylnie, które powstaną po północnej i południowej części, mają mieć odpowiednio 72 i 47 m długości oraz 5,7 m szerokości. Ułatwią podróżowanie osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. W przejściu i dojściach będą ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą dla osób niewidomych i słabo widzących. Na poręczach zostaną umieszczone informacje w języku Braille’a.
W przejściu będzie wyznaczona specjalna ścieżka dla rowerzystów. Zamontowane kamery monitoringu zwiększą poziom bezpieczeństwa. Przejście będzie wyposażone w system informacji pasażerskiej, m.in. nagłośnienie, oświetlenie, czytelne tablice z opisem wyjść, kierunków jazdy pociągów itp.
Wiadomo też, że do nowego przejścia prowadzić będzie droga pieszo-rowerowa o szerokości 4 metrów (2 metry dla ruchu rowerowego i 2 metry dla ruchu pieszego).
Musisz to wiedzieć
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?