Dąbrowa Górnicza: tunelem pojedziemy później. Powstają ronda, obwodnica śródmieścia i prawie 400 miejsc parkingowych

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W śródmieściu Dąbrowy Górniczej powstaje tunel, którym kierowcy mają pojechać we wrześniu, a także nowe centrum przesiadkowe z prawie 400 miejscami parkingowymiZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W śródmieściu Dąbrowy Górniczej powstaje tunel, którym kierowcy mają pojechać we wrześniu, a także nowe centrum przesiadkowe z prawie 400 miejscami parkingowymiZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski/Dariusz Nowak
Udostępnij:
Budowa centrum przesiadkowego i nowego układu komunikacyjnego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej zmierza powoli do finału. Mieszkańcy i kierowcy najbardziej zainteresowani są postępami przy budowie tunelu na przedłużeniu ulicy Kościuszki, który pozwoli przejechać na drugą stronę miasta bezkolizyjnie, pod torami kolejowymi. Jego otwarcie zapowiadane było w wakacje, ale dziś wiemy, że tak się nie stanie.

Dzięki rondom i tunelom szybciej do terenów rekreacyjnych

Sprawdziliśmy więc, na jakim obecnie etapie są prace przy budowie centrum przesiadkowego w śródmieściu, w rejonie ulic Kościuszki, Limanowskiego i Kolejowej oraz budowie całego nowego układu drogowego wraz z tunelem.

- Wraz z otwarciem drogi pod wiaduktem planujemy jednocześnie dopuścić do ruchu także nowy układ drogowy, obejmujący skrzyżowanie typu rondo przy ulicy Korzeniec i Robotniczej, skrzyżowanie typu rondo przy ulicy Limanowskiego oraz rondo przy ulicy Kościuszki z połączeniem do centrum Dąbrowy Górniczej – informuje Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji Drogowych w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej.

To ma ułatwić szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Parku Zielona, terenów rekreacyjnych nad Pogorią III, będzińskiej Łagiszy, a także dzielnic Trzydziesty, Dziewiąty oraz dalej, w kierunku Łęknic. Obecnie wszyscy muszą korzystać z wytyczonych objazdów, a te są dość odległe.

Ostatnio wykonana została płyta denna wiaduktu kolejowego, zasypane zostały skrzydła oraz wyprofilowana skarpa od ulicy Limanowskiego. Wykonane zostały także oba dolne elementy ściany osłonowej palisady oraz pierścienie rond z mieszanki betonowej przy ulicy Korzeniec i Limanowskiego.

- Obecnie dobiegają końca prace związane z zasypaniem płyty dennej oraz zabudową i regulacją wysokościową urządzeń odwadniających, po czym rozpoczną się roboty związane z budową konstrukcją drogi pod wiaduktem kolejowym. Obecnie trwają także prace brukarskie w rejonie ronda Korzeniec, regulacja wysokościowa studni oraz porządkowanie terenu budowy w rejonie ul. Kościuszki – wylicza Krzysztof Serafiński.

Aktualnie trwają także prace związane z ułożeniem reszty krawężników w tym nowym układzie drogowym, co umożliwi ułożenie pozostałych warstw asfaltobetonowych nawierzchni drogi.

A kiedy w takim razie po raz pierwszy pojedziemy kluczowym dla płynnego ruchu w centrum miasta tunelem?

- Zgodnie z deklaracją wykonawcy kluczowe roboty drogowe, umożliwiające przejazd tunelem powinny zakończyć się jeszcze w wakacje. Jednak ze względu na fakt, że dopuszczenie do ruchu możliwe będzie po akceptacji nadzoru budowlanego nie wykluczamy możliwości, że pierwsze pojazdy przejadą pod tunelem początkiem września – informuje Bartosz Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Gotowy jest prawie w całości także drugi tunel, tym razem pieszo-rowerowy, który zastąpił samochodowy przejazd przez tory kolejowe w ciągu ulicy Konopnickiej. Stamtąd kierowcy zostaną skierowani teraz właśnie do powstającego kilkaset metrów dalej tunelu.

A co z obwodnicą centrum, od urzędu pracy do ul. Kolejowej?

 
Jak dowiadujemy się w Urzędzie Miejskim w Dąbrowie Górniczej, budowa obwodnicy od ul. Sobieskiego jest ściśle związana z koordynacją robót wykonywanych w ramach odrębnego kontraktu a mianowicie ułożeniem płyt betonowych i wykonaniem torów tramwajowych w rejonie skrzyżowania ulicy Sobieskiego z projektowaną drogą. Wykonawca torowiska tramwajowego, firma ZUE, zakończył prace w niezbędnym zakresie, po czym odpowiedzialna za roboty drogowe firma Nowak-Mosty układa pozostałe odcinki jezdni ronda na styku z torowiskiem tramwajowym. 

- Istotnym etapem robót było także wyburzenie budynków garaży, których właściciele odwoływali się od wydanej decyzji ZRiD. Ostatecznie decyzja zezwalająca na realizację inwestycji drogowej została utrzymana w mocy przez organ II instancji a prace na wysokości garaży w rejonie ulicy Perla są kontynuowane. Po wyburzeniu budynków przebudowana została infrastruktura podziemna, w szczególności wodociągu, kanalizacji deszczowej i sieci energetycznych oraz ułożone zostały warstwy konstrukcyjne drogi – mówi Krzysztof Serafiński.

Od 4 sierpnia trwają tutaj prace związane z układaniem krawężników drogowych a następnie we wrześniu ułożone zostaną warstwy bitumiczne. Na odcinku budowanej obwodnicy trwały także prace konstrukcyjne związane z budową dwóch wiaduktów. Ostatnio wykonane zostały prace związane z połączeniem wiaduktów z nasypami drogowymi a obecnie trwa w tym miejscu budowa konstrukcji jezdni.

Finał w pierwszym kwartale 2023 roku

W ramach całej inwestycji powstaną też m.in.: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie 375 miejsc; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą od strony ul. Poniatowskiego autobusy; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą. W ramach prac przebudowane zostały także perony i tory przy stacji. Remont przeszła ul. Kolejowa, gdzie powstało uzbrojenie i kanalizacja, położona została nowa nawierzchnia, będzie droga rowerowa, odnowione zostały chodniki i oświetlenie. Wszystko ma być gotowe w pierwszym kwartale 2023 roku.

Za 229 mln zł całe przedsięwzięcie wykonuje konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Inwestycję realizuje wspólnie miasto i PKP PLK S.A. Jego realizację zasilają unijne fundusze, w wysokości przeszło 56 mln 566 tys. zł, pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Do tego dofinansowanie pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, wynoszące 26 mln zł – 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w tym roku. Zewnętrzne wsparcie sięgnie łącznie ponad 82,5 mln zł.

ZOBACZ ZDJĘCIA

Jednocześnie na dobre rozpoczęła się przebudowa dworca PKP w śródmieściu, którą zajmuje się firma Berger Bau z Wrocławia. Warta prawie 15 mln zł umowa została podpisana 15 listopada i od tego dnia liczony jest termin realizacji prac. To 65 tygodni. Wszystko ma być gotowe w pierwszej połowie 2023 roku. Miasto po zakończeniu tej inwestycji wynajmie na dworcu ponad 280 m kw. powierzchni.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Kolejny krok krok do reparacji dla Polski - video flesz

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie