Dąbrowa Górnicza. W mieście powstaje drugie centrum przesiadkowe. W dzielnicy Gołonóg będzie tunel pod torami kolejowymi i nowe parkingi

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej, obok dworca kolejowego w dzielnicy Gołonóg, powstaje drugie w mieście centrum przesiadkowe Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej, obok dworca kolejowego w dzielnicy Gołonóg, powstaje drugie w mieście centrum przesiadkowe Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Udostępnij:
Pod koniec września rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie drugiego w Dąbrowie Górniczej centrum przesiadkowego. Tym razem tunel pod torowiskiem kolejowym oraz w dalszym etapie nowe parkingi i przystanki autobusowe powstaną w rejonie dworca PKP w dzielnicy Gołonóg. Kierowcy będą mogli tędy jeździć cały czas podczas trwania tej inwestycji, ale nie obędzie się bez dodatkowych utrudnień i zmian w organizacji ruchu. Obecnie trwa odwadnianie terenu oraz przygotowywanie tymczasowego przejazdu.

W pierwszych tygodniach nowej inwestycji miejskiej ekipy budowlane zajęły się odwodnieniem gruntów po drugiej stronie torów kolejowych, w pobliżu ulicy Parkowej i Wczasowej. To ważne, bo te tereny, zwłaszcza po ulewach i burzach, co podkreślają dąbrowianie, stawały się dotychczas jednym wielkim bajorem. Dlatego teraz trzeba dokładnie przygotować całość, by móc rozpocząć prace ziemne.

- Przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie dworca w Gołonogu nabiera tempa. Obecnie trwają prace związane z odwodnieniem terenu i przygotowaniem tymczasowego przejazdu przez tory. Pozwoli ono na utrzymanie ruchu w tym miejscu podczas budowy tunelu pod torami - przekazał prezydent miasta Marcin Bazylak.

Przejazd będzie możliwy, ale skierowany nieco dalej w stronę dworca, tak by możliwe było przystąpienie do budowy tunelu – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika wydziału inwestycji drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Nie przeocz

Pod koniec września rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie drugiego w Dąbrowie Górniczej centrum przesiadkowego. Tym razem tunel pod torowiskiem kolejowym oraz w dalszym etapie nowe parkingi i przystanki autobusowe powstaną w rejonie dworca PKP w dzielnicy Gołonóg. Kierowcy będą mogli tędy jeździć cały czas podczas trwania tej inwestycji, ale nie obędzie się bez dodatkowych utrudnień i zmian w organizacji ruchu. Obecnie trwa odwadnianie terenu oraz przygotowywanie tymczasowego przejazdu.

W pierwszych tygodniach nowej inwestycji miejskiej ekipy budowlane zajęły się odwodnieniem gruntów po drugiej stronie torów kolejowych, w pobliżu ulicy Parkowej i Wczasowej. To ważne, bo te tereny, zwłaszcza po ulewach i burzach, co podkreślają dąbrowianie, stawały się dotychczas jednym wielkim bajorem. Dlatego teraz trzeba dokładnie przygotować całość, by móc rozpocząć prace ziemne.

- Przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie dworca w Gołonogu nabiera tempa. Obecnie trwają prace związane z odwodnieniem terenu i przygotowaniem tymczasowego przejazdu przez tory. Pozwoli ono na utrzymanie ruchu w tym miejscu podczas budowy tunelu pod torami - przekazał prezydent miasta Marcin Bazylak.

- Przejazd będzie możliwy, ale skierowany nieco dalej w stronę dworca, tak by możliwe było przystąpienie do budowy tunelu – dodaje Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika wydziału inwestycji drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Nie można już parkować w rejonie dworca PKP

Od początku tego tygodnia nie można już parkować na terenie w rejonie dworca PKP w Gołonogu. To właśnie tam zostawiali swoje samochody m.in. ci mieszkańcy, którzy właśnie tu przesiadali się na pociągi Kolei Śląskich. Nie był to jednak oficjalny parking, a miejsce zwyczajowo za taki uznane. Co nie zmienia faktu, że zmiany wywołały zaskoczenie wśród kierowców.

Konieczność takiego posunięcia wyjaśnił w mediach społecznościowych prezydent miasta.

- Miejsca parkingowe mamy zaprojektowane. Obecnie jesteśmy w trakcie regulacji stanu prawnego gruntów wokół budynku dworca i kiedy sprawa zostanie rozstrzygnięta po naszej myśli inwestycja zostanie rozszerzona o parkingi. Chcąc utrzymać możliwość przejazdu przez tory w trakcie trwania prac zmuszeni byliśmy zająć teren, na którym do tej pory parkowały samochody. Powstaje na nim wspomniany w moim wpisie tymczasowy przejazd kolejowy. Celem, do którego dążymy, jest umożliwienie jak najszybszej i możliwie najwygodniejszej przesiadki, ale zanim go osiągniemy musimy się liczyć z pewnymi utrudnieniami – tłumaczy Marcin Bazylak.

Wkrótce większe zmiany w organizacji ruchu

Jednocześnie kierowcy będą musieli przygotować się na pierwsze zmiany w ruchu drogowym. W alei Zagłębia Dąbrowskiego prace rozpoczną się od budowy kanalizacji na głębokości około 7 metrów, co będzie wiązało się z koniecznością wykonania dużych wykopów.
- Najprawdopodobniej będzie się to wiązało z zamknięciem tego odcinka alei Zagłębia Dąbrowskiego pomiędzy ulicą Wybickiego a Uklańskiego, Parkową. Będą wtedy wyznaczone objazdy ulicami Wybickiego i Piłsudskiego. Ruch pieszy i rowerowy będzie natomiast możliwy. Kolejny etap, to budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Uklańskiego I al. Zagłębia Dąbrowskiego. Wtedy konieczne będzie wyłączenie z ruchu ul. Uklańskiego. I wtedy taki sam jak wcześniej objazd zostanie wytyczony ul. Piłsudskiego, Wybickiego do Parkowej. Przy czym cały czas możliwy będzie przejazd przez tory kolejowe w stronę Pogorii – tłumaczy Krzysztof Serafiński.
Po drugiej stronie torów prace planowane są w większości poza istniejącymi drogami. Tam utrudnienia dla kierowców mają być niewielkie.

Drugie centrum przesiadkowe, na początek tunel, potem parkingi

Centrum przesiadkowe w Gołonogu, podobnie jak to w centrum miasta, buduje dąbrowska spółka Nowak-Mosty. W przypadku prac w śródmieściu wspierana jest przez dąbrowską spółkę Complex. Najkorzystniejszą ofertę na budowę centrum przesiadkowego w Gołonogu podczas elektronicznej aukcji w sierpniu 2020 roku, opiewającą na 67,5 mln zł, złożyła wspomniana dąbrowska spółka Nowak – Mosty. Umowa na prace w Gołonogu, w rejonie dworca kolejowego przy ul. Parkowej oraz Uklańskiego, została podpisana we wtorek 20 października 2020 roku.

W ramach tej inwestycji przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie dworca – powstaną miejsca parkingowe; tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy; ronda na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i Uklańskiego, a także Parkowej i Wczasowej; tunel pieszy prowadzący do peronów. Przebudowane i zmodernizowane zostaną również perony oraz układ torowy. Termin zakończenia robót zaplanowany został na 31 grudnia 2022 r.

Tunel kolejowy ma zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu torów i drogi w Dąbrowie Górniczej, dzielnicy Gołonóg. To drugi w Dąbrowie Górniczej tunel kolejowy, który usprawni komunikację w mieście. Nowy tunel kolejowy zapewni bezpieczeństwo kierowcom i mieszkańcom Dąbrowy Górniczej obok przystanku Gołonóg, w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik.

Większy komfort i bezpieczeństwo dla pasażerów kolei

Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg zwiększy się dostępność do kolei. Będą dwa wyższe perony, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną zamontowane wiaty, ławki i oświetlenie. Oznakowanie oraz nagłośnienie usprawnią podróże. PLK zbuduje przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i planowanym centrum przesiadkowym. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z pochylni. Przebudowane zostaną tory i sieć trakcyjna. Zostanie również zabezpieczony teren pod dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają liczbę bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych. Inwestycja w Dąbrowie Górniczej Gołonogu, to drugi nowy tunel kolejowy w mieście. Wykorzystujemy każdą możliwość, by na sieci kolejowej było jak najwięcej rozwiązań dogodnych dla kolei oraz miejscowości obok linii kolejowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Inwestycja powstaje w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 55 mln zł netto (67,5 mln brutto), w tym udział PKP PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Będzie to kolejne wspólne przedsięwzięcie miasta i PKP PLK, związane ze zmianą układu komunikacyjnego, rozbudową infrastruktury, usprawnieniem ruchu drogowego i funkcjonowania transportu publicznego. 

Musisz to wiedzieć

Premier Morawiecki o sytuacji na granicy

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie