Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza w przebudowie. Widać nowe tunele, wiadukty, drogi. Będą wkrótce nowe tory kolejowe, a na finał centrum przesiadkowe

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak dziś wygląda całkowita przebudowa infrastruktury komunikacyjnej w Dąbrowie Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak dziś wygląda całkowita przebudowa infrastruktury komunikacyjnej w Dąbrowie Górniczej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
W Dąbrowie Górniczej z każdym tygodniem widać coraz większe zmiany w infrastrukturze komunikacyjnej miasta, która właśnie całkowicie się zmienia. Dawno już tak wiele ważnych dla mieszkańców prac nie było wykonywanych jednocześnie, ale pewnie to lepiej, że utrudnienia nie będą rozłożone w czasie na kilka kolejnych lat.

Ostatnio trwało, o czym informował prezydent miasta Marcin Bazylak, betonowanie stropu tunelu pod torami kolejowymi w śródmieściu, na przedłużeniu ul. Kościuszki. Wykonawcy tej ogromnej inwestycji betonowali także konstrukcję nowego peronu, przejścia podziemnego i prowadzących do niego schodów oraz szybów windowych.

- Tymi właśnie schodami, już na początku maja, podróżni będą wchodzić na nowy peron. Wtedy też pociągi pojadą już nowym torem, a front robót przeniesie się na drugą stronę peronu – przekazał ostatnio Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

– Zgodnie z harmonogramem, 3 lub 4 maja przekładamy ruch kolejowy na nowy tor po dzisiaj betonowanym obiekcie. Wtedy zaczniemy rozbierać tor, po którym teraz jeżdżą pociągi, kontynuowana będzie też budowa dalszej części tunelu. Dojście do peronów od strony ul. Limanowskiego poprowadzone będzie nową połówką przejścia podziemnego. Stary peron z wiatą zostaną rozebrane i zastąpione aktualnie budowanym peronem – mówił Krzysztof Klimosz, inżynier kontraktu.

Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście. Dadzą jednocześnie sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom.

Inwestycja rozpoczęła się w październiku 2020 roku od budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Moniuszki, z którym połączona zostanie nowa droga biegnąca za hutą Bankową do ul. Kolejowej. Z kolei na początku listopada wystartowały roboty na ul. Kościuszki – na odcinku od zjazdu do Fabryki Pełnej Życia do skrzyżowania z ul. Kolejową, gdzie wybudowane będzie rondo. Prace objęły też całą ul. Kolejową.

Modernizowane jest także torowisko w rejonie stacji kolejowej, gdzie aktualnie pociągi poruszają się jednym torem. Pod torowiskiem powstanie tunel drogowy, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Pod koniec stycznia, dla ruchu samochodowego, zamknięty został przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej. Z przejazdu mogą korzystać piesi i rowerzyści. W czasie zamknięcia prowadzone są roboty związane z budową tunelu pieszo-rowerowego pod torami, który zastąpi przejazd.

Nie przeocz

W ramach tej inwestycji powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont przejdzie ul. Kolejowa, gdzie powstanie uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

Za 229 mln zł, zadanie wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A., które odnowi całkowicie dworzec kolejowy przy przebudowywanym właśnie peronie oraz torowisku.

W połowie 2021 roku rozpoczną się prace przygotowawcze do budowy drugiego tunelu i drugiego centrum przesiadkowego w Dąbrowie Górniczej, jaki powstanie w rejonie dworca kolejowego w dzielnicy Gołonóg. Tam pierwszych prac w terenie oraz zmian w ruchu drogowym należy spodziewać się jesienią tego roku.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera