Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dąbrowa Górnicza. Wycięto 1,2 ha lasu pod budowę drogi ekspresowej S1

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Krajobraz przy dąbrowskim odcinku dwupasmowej "jedynki" bardzo się zmienił po wycince.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Krajobraz przy dąbrowskim odcinku dwupasmowej "jedynki" bardzo się zmienił po wycince.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Arkadiusz Gola
Ponad pięć tysięcy drzew zniknęło w ciągu ostatnich tygodni z terenów wokół siedmiokilometrowego odcinka dwupasmowej DK 1 w Dąbrowie Górniczej. To znak, że na dobre rozpoczęły się już prace związane z przebudową tej drogi w drogę ekspresową S1 z prawdziwego zdarzenia.

Zakończyła się wycinka drzew przy DK 1

Odcinek DK 1 między Dąbrową Górniczą i Podwarpiem to teraz plac budowy. Wykonawca, czyli firma Budimex zamierza w ciągu ponad dwóch lat przekształcić tę przestarzałą już drogę krajową w pełnowymiarową nowoczesną trasę ekspresową S1. Wraz z końcem lutego na terenie będącym już placem budowy zakończyła się wycinka drzew.

Kliknij poniżej i zobacz zdjęcia

- Obecnie zakończono wycinkę drzew i krzewów na przekazanych nieruchomościach, trwają prace związane z karczowaniem i porządkowaniem terenu z pozostałości po wycince. Łącznie wycięto około 1,2 hektara terenów leśnych i prawie 5000 sztuk na pozostałych terenach przyszłej drogi S1 – mówi Dorota Marzyńska-Kotas z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestora tej budowy.

Tak wygląda plac budowy autostrady A1, między Częstochową i Tuszynem. Na większej części budowanej na 81 kilometrach drogi, kierowcy jeżdżą już po nowej jezdni A1. W tym roku mają być gotowe trzy z pięciu budowanych odcinków.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa autostrady A1: Jeszcze w tym roku część nowej autostr...

Wycinka drzew to dopiero początek przebudowy DK 1 w S1

Dla kierowców nie mamy raczej dobrych wieści, bo wycinka to zaledwie początek tego, co w ciągu następnych tygodni i miesięcy będzie się działo w tym miejscu. A to oznacza także potencjalne utrudnienia. Wiadomo bowiem, że przebudowa „krajówki” w „ekspresówkę” będzie się odbywała „pod ruchem”.
Na razie drogowcy dopiero wykonują prace przygotowawcze. Trwają rozbiórki nieruchomości, wycinki drzew i krzewów. Trwają też prace geologiczne.

- Ponadto prowadzone są roboty utrzymaniowe dla DK1 i dróg poprzecznych w ramach przejętego pasa drogowego- dodaje Dorota Marzyńska-Kotas.

Na razie nie ma utrudnień dla kierowców, ale wszystko przed nami

Na przełomie marca i kwietnia rozpoczną się kolejne prace związane z przezbrojeniami terenu, robotami mostowych i drogowymi m.in. w rejonie ulic Karsów, Ujejskiej i Kusocińskiego.
Jak zapowiadają przedstawiciele GDDKiA o potencjalnych utrudnieniach kierowcy będą informowali na bieżąco. Na razie ruch w tym miejscu odbywa się normalnie.
Wykonawca, czyli firma Budimex, wykonuje tę inwestycje w formule projektuj i buduj. W maju ubiegłego roku wojewoda wydał już pozwolenie na jej budowę, czyli tzw. ZRID, jednak, ponieważ jest to inwestycja w formule projektuj i buduj, wykonawca może wnieść do dokumentacji projektowej własne pomysły, które będą wymagały dalszych uzgodnień.

Drogowcy plantują skarpy przy DK 94 w Sosnowcu. W ciągu kilku dni ma się rozpocząć malowanie linii na jezdniach. Inwestycja ma się zakończyć 31 marca tego roku.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Sosnowiec: przebudowa DK 94 coraz bliższa ukończenia. Plantu...

Musisz to wiedzieć

To przebudowa, ale droga zostanie wybudowana od nowa

Ten siedmiokilometrowy odcinek DK 1 po przebudowie będzie już droga ekspresową. A to oznacza, że trasa zostanie właściwie wybudowana w tym miejscu od nowa.
Najważniejszą zmianą po przebudowie, będzie wzmocnienie nośności drogi, do parametrów obowiązujących obecnie na nowo budowanych odcinkach dróg ekspresowych. Droga bez problemu wytrzyma nacisk 115 kN/oś. Będą mogły się nią przemieszczać nawet najcięższe pojazdy.
To nie wszystko, bo droga ekspresowa ma być drogą bezkolizyjną, pozwalającą przemieszczać się po niej szybko i bezpiecznie. By tak się stało z DK 1, muszą stamtąd zniknąć jednopoziomowe, kolizyjne skrzyżowania. Wykonawca wybuduje tu nowy węzeł Ząbkowice oraz przebuduje istniejący węzeł Pogoria. Do tego, w ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto powstaną drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Nie przeocz

Cała droga ekspresowa S1 przejdzie metamorfozę

Przebudowa dąbrowskiego odcinka „jedynki” to niejedyna inwestycja realizowana w ramach budowy i przebudowy drogi ekspresowej S1. Obecnie kończy się budowa drugiej nitki S1 między Podwarpiem i Pyrzowicami. Rozpoczęły się także budowy S1 po zupełnie nowym śladzie na kilku odcinkach między Mysłowicami i Bielsko-Białą oraz trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki.
Droga ekspresowa S1 jest jedną z najważniejszych dróg w województwie śląskim. Po zakończeniu budowy i przebudowie istniejących odcinków, będzie miała 135 km długości i umożliwi komfortowy i bezpieczny dojazd od węzła Pyrzowice (przy lotnisku) gdzie krzyżuje się z autostradą A1, do granicy Polski ze Słowacją w Zwardoniu.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera