Dzieci i młodzież do 16. roku życia od 1 stycznia 2018 r. mogą bezpłatnie korzystać z komunikacji publicznej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz 11 gmin w sąsiedztwie metropolii. Młodzież od 16. do 18. roku życia musi kasować ulgowe bilety.
Sprawdź, w jakich konkretnie gminach obowiązuje prawo do bezpłatnych podróży dla dzieci do lat 7:
Wykaz miast i gmin, po których dzieci do lat 7. mogą jeździć za darmo
Taki podział dzieci nie podoba się wielu rodzicom, którzy dziwią się, że uprawnienie do darmowych przejazdów podarowano dzieciom, które zwykle nie poruszają się komunikacją publiczną, bo mają szkołę podstawową blisko domu i chodzą do niej na piechotę albo do szkoły wożą je rodzice. Tymczasem starszej młodzieży, która mogłaby najbardziej skorzystać z darmowych przejazdów, bo często jeździ do liceum lub technikum w innym mieście, takiego uprawnienia nie nadano.
DZIECI JEŻDŻĄ KOMUNIKACJĄ W METROPOLII ZA DARMO
- Wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci i młodzieży do 16 lat ma charakter promocyjny, a co za tym idzie – nie chodziło o wyodrębnienie nowej, uprzywilejowanej grupy osób, która z takiego prawa może korzystać - tłumaczy Kamila Rożnowska z Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Przygotowywanych przez nas symulacji wynikało, że gdyby uprawnieniem tym objąć również młodzież szkół średnich i studentów do 25 lat, wówczas koszta te wzrosłyby do 30 mln zł.
- Chcemy w ten sposób promować wśród najmłodszych mieszkańców metropolii postawy proekologiczne i zachęcać do korzystania z transportu publicznego. Chcemy również, aby komunikacja miejska była w ten sposób konkurencyjna dla innych środków transportu, bo w przypadku czteroosobowej rodziny z dwójką dzieci do 16 lat, za bilet płacą tylko rodzice, czyli koszta przejazdu spadają. Ulga ta obowiązuje przez cały rok – po lekcjach, w wakacje i w ferie - tłumaczy Kamila Rożnowska.
Celem było również objęcie tą ulgą uczniów szkół podstawowych.
- Z racji tego, że w tej kwestii mamy okres przejściowy, spowodowany wygaszeniem gimnazjów – zdecydowaliśmy się, aby wiekiem granicznym dla tego uprawnienia było 16 lat. Proszę pamiętać, że wprowadzenie bezpłatnych przejazdów to również określone koszta. W tegorocznym budżecie metropolii na ten cel zaplanowano 9 mln zł. Z przygotowywanych przez nas symulacji wynikało, że gdyby uprawnieniem tym objąć również młodzież szkół średnich i studentów do 25 lat, wówczas koszta te wzrosłyby do 30 mln zł. Będziemy monitorować jak wprowadzenie tego uprawnienia wpływa na zachowania mieszkańców metropolii i czy przyczyni się do wzrostu korzystania z transportu publicznego - dodaje Rożnowska.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego tyDZień
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?